Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie op LinkedIn. Deze kwamen in april voorbij!

Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie en blended onderwijs. Dagelijks komen ze op LinkedIn voorbij. De Vraagbaak Online Onderwijs verzamelt elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wil missen. Deze vonden wij in april. Mis je iets? Vul het aan in de reacties!

Ga direct naar: 💡Praktische tips | 💬 In gesprek | 📺Kijken & luisteren | 📖 Onderwijsverhalen | 🏆 In de prijzen | 📆 Hier wil je bij zijn

Mobiele telefoon met apps op de achtergrond

💡Praktische tips

Handige tips van vakgenoten.

Tool reflecteren op les
Barend Last tipt de tool ExitTicket-NL. “Een simpele en doeltreffende online applicatie om eenvoudig en snel leerlingen of studenten middels een zogenaamd 𝗘𝗫𝗜𝗧 𝗧𝗜𝗖𝗞𝗘𝗧 te laten reflecteren op een les of bijeenkomst,” aldus Barend. De tool werkt simpel en is AVG-proof.

Handvaten lesgeven Hybride virtuele klaslokalen
Zac Woolfitt en Jeroen Bottema deden onderzoek naar Hybride virtuele klaslokalen. Vanuit interviews met docenten en ondersteuners ontwikkelden ze praktische handvaten op zowel didactisch als technisch niveau voor deze manier van lesgeven. Te lezen in het rapport: Delivering education in the Hybrid Virtual and Connected Classroom

VR en AR in praktijkonderwijs
Op zoek naar voorbeelden van het toepassen van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) in het praktijkonderwijs? De Radboudumc Health Academy deelt op LinkedIn deze pagina met voorbeelden van hoe zij VR en AR inzetten, bijvoorbeeld om situaties te oefenen die normaal zelden voorkomen. Over AR gesproken: Wilfred Rubens deelt in zijn blog een aantal interessante bevindingen uit het rapport ‘AR helps to raises K-12 students’ interests and motivation and improves academic achievement’.

Onderwijs leuker maken met digitale escape rooms
Geen Pokémon en ook geen Minecraft: het is de Escape Room van de Erasmus School of Law! Hoe maak je het leuker en zorg je ervoor dat studenten bepaalde vaardigheden goed leren? Zo dus! Lees in dit artikel hoe ze de taaie kost van het vak Juridisch Academische Vaardigheden om hebben weten te zetten tot een verfrissende manier van leren.

💬 In gesprek

Deze mensen deelden hun mening. Wat vind jij?

Programmatisch toetsen
“Wat is programmatisch toetsen? En welke ontwerpkeuzes kun je maken? Veel opleidingen zijn bezig met programmatisch toetsen of een afgeleide ervan. Bij het implementeren van een goed toetsprogramma is een gezamenlijke taal erg belangrijk!” Vernieuwenderwijs deelt een handige poster om het gesprek te voeren. Op vrijdag 10 juni organiseert de Vraagbaak Online Onderwijs ook een webinar over Programmatisch toetsen. Interesse? Meld je hier alvast aan.

Digitale badges en het effect op (online) leren
Hebben digitale badges (elektronische symbolen die ‘bewijs’ leveren van een prestatie) effect op de motivatie en het (online) leren van studenten? Het ExCEL (ExpertiseCentrum voor Effectief Leren) deelt een blog van Wouter Buelens en Claudio Vanhees, waarin zij een aantal aanbevelingen en aandachtspunten delen over het inzetten van digitale badges.

Digitale geletterdheid docenten
Digitalisering kan helpen om de verschillen tussen jongeren van verschillende achtergronden te verkleinen. Dan moeten we wel systematische aandacht hebben voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid, niet alleen onder jongeren, maar óók onder docenten en ouders. Dat betogen Gerton Cazemier en Machteld de Jong, lector Diversiteitsvraagstukken, in het artikel dat Inholland deelt uit het AOb Onderwijsblad.

Inzetten voor blended learning
‘Student zit niet meer te wachten op honder procent klassikaal les’, zo vertelt Bernd van Woerden in een interview aan het Financieel Dagblad. Bernd stopte vroegtijdig met zijn mbo-studie om zich volledig te richten op zijn reclamebedrijf. Nu zet hij zich in voor het verbeteren van het onderwijs: met Brainstud zet hij in op verschillende soorten onderwijs en het ontwikkelen en faciliteren van blended learning.

📺 Kijken & luisteren

Voorbeelden video in het onderwijs
Video geeft zoveel mogelijkheden voor jouw onderwijs! Efficiënt en motiverend. Lerarenopleider Rob Hoevenaars deelt een video met voorbeelden van video inzetten in het onderwijs. Wat vinden jullie ervan?

Verpleegkunde-praktijk oefenen met VR
Studenten van de opleiding Verpleegkunde aan Windesheim kunnen in het eerste jaar meteen de theorie toetsen in de praktijk met de nieuwe VR-game. Jasper Grimmius deelt een video met een impressie van de game. Als je er meer over wilt weten en ook hoe studenten dit ervaren, mag je contact opnemen met Jasper!

📖 Onderwijsverhalen

Er komen ook verhalen langs. Om te lachen, ter inspiratie, of om eens goed over na te denken.

Studenten blijven thuis
Waarom blijven studenten thuis? Profielen magazine vroeg het aan studenten, docenten en instituutsdirecteuren van Hogeschool Rotterdam. Studenten zien het niet zo zitten om voor een paar uurtjes naar school te komen. Ze hadden de afgelopen tijd veel vrijheid en kijken kritischer naar waar ze voor naar de campus komen. Meer online lesgeven zorgt bij de instelling ook voor roosteruitdagingen. 

Doelstellingen van blended learning
“Dat we nog niet tot een breedschalige implementatie van blended learning op instellingsniveau zijn gekomen, komt onder doordat we het maar niet eens worden over een eenduidige definitie van blended learning,” schrijft Nynke Bos. “De verschillende verschijningsvormen hangen samen met de verschillende doelstellingen van blended learning.” In haar blog omschrijft Nynke zeven doelstellingen.

Technologie bij studentgeoriënteerd onderwijs
Esther van der Stappen van Avans deelt het artikel dat zij schreef met Mariola GremmenMilou van Harsel over studentgeoriënteerd onderwijs en hoe technologie studenten en docenten daarbij kan ondersteunen. Denk technologie als hulpmiddel voor een veilige leeromgeving, om vragen te stellen en om ondersteuning te bieden.

Digitaal toetsen: wat is betekenisvolle data?
In ScienceGuide een stuk naar aanleiding van de jaarlijkse Toetsconferentie van de HAN. Romy Noordhof en Marica Balk van Cito spraken over dataverzameling bij toetsen. Met digitaal toetsen is het mogelijk om meer data over studenten te verzamelen dan alleen hun uiteindelijke toetsresultaat. Maar is dat waardevol?

🏆 In de prijzen

Reinoud Lavrijsen Docent van het jaar 2022
Reinoud Lavrijsen van de TU Eindhoven is verkozen tot Docent van het jaar 2022. En hij is er blij mee: “Me the simple ‘vakidioot’ who just loves teaching and the physics behind nanomagnetism and spintronics!” Gefeliciteerd Reinoud! We gaan vast van je horen de komende tijd.

📆 Hier wil je bij zijn

Nog één maand tot EPIC!
Nog iets meer dan een maand tot EPIC! Het Versnellingsplan deelt 6 dingen om te doen tijdens EPIC. Voor ieder is er wat wils. Van het bezoeken van het demolab tot aan het volgen van workshops over digitale (open) leermaterialen. En natuurlijk bevat het programma keynotes, van onder andere Adam Finkelstein en Anka Mulder & Farshida Zafar.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties