Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
De coronamaatregelen en lockdown dwongen het hoger onderwijs tot afstandsonderwijs en toetsing op afstand. Docenten en examencommissies werkten hard om toetsen om te zetten naar plaats- en tijdonafhankelijke toetsen. Die nieuwe vormen van toetsing brachten ook veel uitdagingen met zich mee. Eind 2020 is daarom de landelijke werkgroep Toetsen op afstand opgericht, als onderdeel van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.
Onlangs zette de werkgroep twee vragenlijsten uit, een onder docenten en een onder voorzitters van examencommissies in het hoger onderwijs. Met de vragenlijsten wil de werkgroep meer inzicht krijgen in knelpunten rondom toetsen op afstand, en inventariseren welke behoefte er is aan oplossingen en praktische handvatten. De belangrijkste resultaten en conclusies uit de vragenlijsten delen we hier. De volledige rapporten lees je op de website van de werkgroep Toetsen op afstand.
Bij toetsen op afstand ligt de grootste uitdaging bij de vaardigheden- en kennistoetsen. Vaardigheidstoetsen werden in eerste instantie vaak uitgesteld omdat ze lastig online af te nemen waren. Door de aanpassingen aan toetsen maken sommige docenten zich ook zorgen over de kwaliteit. De noodzakelijke aanpassingen leidden tot extra werk- en tijdsdruk. Ook maken docenten zich zorgen over het voorkomen van fraude, hoewel daar wel verschillende maatregelen voor zijn genomen.
Er is veel literatuur beschikbaar over toetsen op afstand en alternatieve toetsvormen. Een deel van de ondervraagde docenten kon zich daar goed mee redden. Het andere deel kon die bestaande handreikingen juist niet vinden, of had het overzicht niet. Al met al hebben docenten concrete handvatten gemist, net als goede begeleiding bij het omzetten van toetsen en goede voorbeelden.
Om te kunnen toetsen op afstand, pasten docenten de toetsvorm en toetsafname regelmatig aan. Bij die aanpassingen van de vorm en leerdoelen zijn examencommissies vaak betrokken geweest. Regelmatig gaven zij expliciete toestemming voor aanpassing, zo blijkt uit de enquête. Bij aanpassingen in de afnamecondities zijn examencommissies een stuk minder betrokken geweest. Meestal werden zij daarover alleen maar geïnformeerd. Examencommissies zouden op dit punt veel meer hun rol mogen pakken en zich actiever opstellen. Hoe de surveillance tijdens een toetsafname is ingericht, heeft mogelijk invloed op de meting. Surveillance valt daarom ook onder borging van de kwaliteit van tentamens en examens.
Het afgelopen jaar is er veel ervaring opgedaan met toetsen op afstand. Om ook in de (nabije) toekomst goed verder te gaan met toetsing op afstand, hebben docenten en examencommissies een aantal dingen nodig.
De werkgroep Toetsen op afstand is momenteel bezig met het ontwikkelen van een tool voor docenten. Die tool moet helpen bij de keuze voor de juiste toetsvorm, en geeft tips en praktijkvoorbeelden over hoe de toetsvorm in te zetten in de praktijk. De tool is aan het begin van het academisch jaar 2021-2022 te vinden op de website van het Versnellingsplan.
De werkgroep Toetsen op afstand werkt aan een aantal handreikingen voor examencommissies die ingaan op de knelpunten uit de enquête, namelijk:
Foto door MChe Lee via Unsplash.
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee