Wat heb je gemist? Een overzicht van inspirerende artikelen.

Dat niet iedereen op vakantie was, bleek uit verschillende goede publicaties de afgelopen (vakantie)weken. Ik zet ze voor je op een rij. Maar ik heb vast ook iets gemist tijdens mijn digitale detox-week. Tips voor meer artikelen zijn dus zeer welkom!

Welkom terug en een heel goed onderwijsjaar gewenst namens iedereen van de Vraagbaak Online Onderwijs.

Wat hebben docenten nodig voor het ontwikkelen van goed blended onderwijs?

Wiebe Dijkstra (TU Delft) gaat in zijn artikel Faciliteren en ondersteunen van blended onderwijs in op de vraag wat instellingen voor hoger onderwijs kunnen doen om docenten en ontwikkelaars te ondersteunen bij het ontwikkelen van goed, natuurlijk blended, onderwijs. Het artikel haakt aan op het EMBED-model. Daarover verscheen al eerder een artikel dat zeer lezenswaardig is. 

Anderhalf jaar corona in beeld gebracht

Nynke Bos en Judith Heijmans (Inholland) deden onderzoek naar de impact van anderhalf jaar online onderwijs voor docenten. De praatplaat die ze maakten geeft weer veel haakjes voor de verdere broodnodige gesprekken.

Graphic: Leren van online doceren

Het energieniveau van studenten verhogen

Lector Studiesucces Rutger Kappe (Inholland) gaat in zijn artikel 'Meer ruimte voor studenten #waarom dan' in op het welzijn van de studenten. Hij richt zich op het energieniveau dat wel te beïnvloeden is in tegenstelling tot de veroorzakers van de (corona)stress waar de studenten weinig invloed op hebben. Mooi om hier even bij stil te staan en te onderzoeken hoe het onderwijs hieraan kan bijdragen. 

Er zijn maar 3 basisvragen bij het ontwerpen van (blended) onderwijs

Het tweede Blokkie Blended is uit. Deze leuke podcast-serie is de moeite waard om te volgen. Rosa Douma (Hogeschool Rotterdam) vraagt door over het inzetten van leerteams en samenwerkend leren binnen blended onderwijs. Fijn om te beluisteren tijdens de dagelijkse (lunch)wandeling.

Blended leren: op zoek naar een goede mix van fysiek en online onderwijs

Barend Last (Universiteit Maastricht) heeft de vakantie gebruikt om eens even duchtig na te denken over de vraag of blended onderwijs wel zo nieuw is. Hij neemt in zijn artikel Is “To blend, or not to blend?” de juiste vraag? ook en passant een paar andere misvattingen mee. Veel stof tot nadenken en hopelijk leidt dit tot wat meer nuance in het denken over goed onderwijs. 

Een andere onderwijsperspectief: de wereld centraal

Gert Biesta (Maynooth University) publiceerde zijn boek "World-Centered Education. A view for the present" over het belang van een onderwijssysteem dat zich richt op de wereld in plaats van de lerende of het curriculum. De preview van het eerste hoofdstuk leidt bij mij al tot veel nieuwsgierigheid naar de rest.

Over het ontwerpen van blended onderwijs

Voor de vakantie maakte collega Lotte Kips een mooi overzicht voor degenen die meer willen weten over het ontwerpen van blended onderwijs. Want blended zal het onderwijs echt wel blijven. We kunnen er niet meer omheen dat studenten die bijvoorbeeld vanwege een besmetting in hun omgeving tijdelijk thuis moeten blijven gewoon mee kunnen blijven doen aan het onderwijs. Werkvormen die daarop inspelen zijn er genoeg. En boeken en artikelen die inzicht geven hoe dat kan dus ook. 

Iets ontspannener was het luisteren naar één van de podcasts uit dit overzicht van Nina Reimert. Liggend bij het zwembad lukte het mij helaas niet altijd om het einde van een aflevering te halen...

Author

Comments

Dit artikel heeft 1 reactie

Reactie van Michel Jansen

Heb ik wat gemist dan @Petra Wentzel?
Dank voor je overzicht.