Webinar 25 maart: Samenwerkend leren in een online of blended vak – voorbeelden uit internationaal en interdisciplinair onderwijs

Hoe kun je samenwerkend leren vormgeven in een online of blended vak? Hoe verbind je studenten, stimuleer je interactie en hoe lossen studenten samen problemen op? In dit webinar van de Vraagbaak Online Onderwijs laten we aan de hand van twee praktijkvoorbeelden van (inter)nationaal en interdisciplinair onderwijs zien welke elementen onmisbaar zijn en hoe je dit in je vak inbouwt.

Datum: Vrijdag 25 maart
Tijd: 11.00 – 12.00 uur
Investering: Gratis

Meld je aan voor dit webinar

Webinar samenwerkend leren

In dit webinar

In dit webinar delen we twee praktijkvoorbeelden waarbij de Community of Inquiry (COI) theorie centraal stond in het ontwerp: het internationale en interdisciplinaire vak The imprinted brain, ontwikkeld door de Universiteit Utrecht en University of Leeds en het inter-universitaire en interdisciplinaire vak Sustainability Challenges ontwikkeld door de Universiteit Utrecht, TU Eindhoven en Wageningen Universiteit.

Ferdi Engels (Professor of Pharmacology and Education, Universiteit Utrecht) en Karin Rebel (Associate Professor Environmental Sciences, Universiteit Utrecht) vertellen hoe zij de vakken hebben ontworpen en hoe zij in het ontwerp en in de praktijk samenwerkend leren mogelijk maken. Ook krijg je een inkijkje in het samen ontwikkelen van een interdisciplinair vak in nationale en internationale setting.

Het programma

 

  • Introductie: Community of Inquiry model en Transactional distance
    Wat is Community of Inquiry en hoe hangt dit samen met transactional distance? Waarom is community-vorming zo belangrijk bij online leren?
  • Praktijkvoorbeeld ‘The imprinted brain’
    Hoe is dit internationale en interdisciplinaire vak opgezet en hoe wordt samenwerkend leren gefaciliteerd? Ferdi gaat onder andere in op de curriculum aanpak COIL, Reciprocal peer tutoring en het Repko-model om complexe problemen op te lossen.
  • Praktijkvoorbeeld ‘Education for the future’
    Hoe is dit inter-universitaire en interdisciplinaire vak opgezet en hoe beïnvloedt interactie en feedback de transational distance die studenten ervaren? Karin gaat onder andere in op systeemdenken als integratie methode voor interdisciplinariteit, de virtual classroom en Challenge Based Leren.
  • Reflectie & Conclusie
    Hoe is de Community of Inquiry (COI) theorie toegepast in deze vakken en welke elementen zijn onmisbaar als je samenwerkend leren succesvol wilt toepassen in een online/blended vak?

Na dit webinar

  • Weet je hoe je transactional distance verkleint met community vorming.
  • Weet je hoe je in de praktijk online samenwerkend leren ontwerpt en stimuleert.
  • Ken je strategieën voor studenten om samen complexe problemen op te lossen.

Voor wie?

Dit webinar is interessant voor docenten en onderwijsondersteuners die geïnteresseerd zijn in het ontwerpen van samenwerkend leren in een online/blended setting. Binnen een instelling, tussen instellingen of internationaal. Het webinar is ook interessant voor docenten en ondersteuners die interesse hebben in het gebruik van een virtual classroom.

Alvast lezen

De vakken The imprinted Brain en Education for the future zijn beide projecten uit de stimuleringsregeling van SURF. Lees er alvast meer over op de site van SURF.

Napraten 

Wil je informeel napraten met de sprekers en de deelnemers? Kom dan naar de nazit direct na het webinar van 12.00 tot 12.30 uur.  

Terugkijken 

Na afloop van dit webinar delen we een verslag en de opname met de deelnemers. Het verslag en de opname publiceren we ook op de Vraagbaak Online Onderwijs

Aanmelden

Meld je aan voor dit webinar

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen