Zo breng je blended learning naar een hoger niveau

Veel docenten en hoger onderwijsinstellingen worstelen met blended onderwijs. Door de covid-19 crisis is digitalisering in het onderwijs niet meer weg te denken. Maar vaak is dit onderwijs een noodgreep. Voor goed ontworpen blended onderwijs is veel meer nodig. Met de net gepubliceerde EMBED-implementatierichtlijnen kun jij of je instelling blended learning naar een hoger niveau brengen.

Persoon achter een laptop en boek

Blended learning is een complexe zaak. Een goede blended vak ontwikkelen heeft veel om het lijf. Je moet rekening houden met een goed onderwijsontwerp, maar ook tools, flexibiliteit en bijvoorbeeld inclusiviteit. Een vak staat daarnaast nooit alleen. Het is altijd ingebed in een programma, waarbij rekening gehouden moet worden met flexibiliteit, het afstemmen van studiebelasting, maar ook de tools die binnen een programma gebruikt worden. Daarnaast vallen de vakken en programma's weer binnen de context van een instellingen. Sommige instellingen hebben veel faciliteiten, zoals tv-studio’s ingericht en flexibele onderwijsruimtes, maar bieden weer geen goede ontwikkelingsmogelijkheden voor docenten. Kortom, blended learning is een complexe zaak.

 

Blended learning is een complexe zaak

 

European Maturity Model for Blended Education

Om deze complexiteit inzichtelijk te maken is het European Maturity model for Blended EDucation (EMBED) ontwikkeld. Dit volwassenheidsmodel beschrijft blended onderwijs op drie niveaus: vakniveau, programmaniveau en instellingsniveau. Per niveau zij er dimensies die gezamenlijk de complexiteit van dat niveau weergeven. Dus op het vakniveau zijn er bijvoorbeeld dimensies die gaan over ontwerp van blended onderwijs, flexibiliteit en studiebelasting. Op het instellingsniveau gaat het onder andere over strategie, financiën en faciliteiten.

Drie niveaus van EMBED: vak, programma en instelling

EMBED is een volwassenheidsmodel (maturity model). Volwassenheid is de mate waarin een vak, programma of instelling in staat is om zichzelf continu te verbeteren. Om het volwassenheidsniveau te bepalen biedt het model indicatoren. Hiermee kun je inschatten waar jouw vak, programma of instelling staat en hoe je een hoger niveau kunt bereiken. Hierbij kun je ook gebruik maken van de self-assessmenttools (zie hiervoor de pagina Working with EMBED)

Implementation Guidelines

Om de volgende stap in volwassenheid nog makkelijker te maken zijn de EMBED implementation Guidelines ontwikkeld. In deze net uitgegeven richtlijn zitten tips, tricks, modellen en artikelen die kunnen helpen bij het nemen van de volgende stap. Voor elke van de 21 dimensies is een richtlijn geschreven. Zo kun je meer lezen over hoe je een blended vak meer inclusief maakt, maar ook hoe je flexibiliteit in een programma kunt vergroten of wat je als instelling kunt doen voor betere blended faciliteiten.

Volgende stap

Hoe kun je nou de volgende stap met blended onderwijs zetten?

  1. Download de EMBED implementation guidelines. Lees ze door en verdiep je in het EMBED-model. Tip: hierbij kan de gratis MOOC over EMBED "Making blended education work" ook helpen. Je kunt gelijk starten met deze MOOC.
  2. Bespreek dit model met jouw collega's. Wellicht kan dit model andere docenten, onderwijsadviseurs of management inspireren om het over hun (blended) onderwijs te hebben. Tip: deel de A3-poster van EMBED met jouw collega's. En print hem uit wanneer je weer naar je instelling kunt.
  3. Ga aan de slag met het model. Bespreek het met elkaar, kijk waar je staat en waar je naar toe wilt. Gebruik hierbij de implementation guidelines en de verwijzingen die hierin beschreven staan. Tip: Op de pagina Working with EMBED staan workshopmaterialen en digitale self-assessment tools die hierbij kunnen helpen.

Als je nog vragen hebt, dan kun je die natuurlijk onder aan dit artikel stellen. Je kunt mij ook toevoegen op LinkedIn, volgen op Twitter, de EMBED-website bekijken of mij een e-mail sturen. Veel succes!

EMBED is een samenwerkingsverband van 7 Europese hoger onderwijsinstellingen. Het project is gefinancierd door Europese Unie (Erasmus+ project, Key activity 2). De coverfoto is “#080” door Startup Stock Photos en valt onder CC0, publieke domein

Author

Wiebe Dijkstra

Comments

Dit artikel heeft 1 reactie

Reactie van Verkuilen, A.

De MOOC is erg handig! Geeft niet alleen inzicht in EMBED, maar ook inzicht in hoe andere instellingen over de hele wereld omgaan met Blended Learning. Het delen van The Good, The Bad & The Ugly is erg behulpzaam bij het bepalen van welke Blends passen bij een module, een opleiding en een instelling.
De richtlijnen komen door de voorbeelden tot leven!