Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
Het Onderzoeksteam ‘Online onderwijs tijdens COVID-19’ van de Universiteit van Amsterdam (UvA) deed onderzoek naar didactische strategieën in online onderwijs. Eerder al deden zij literatuuronderzoek naar factoren die bijdragen aan effectief online en blended onderwijs. Er is onderzocht hoe UvA-docenten sociale en cognitieve processen in online cursussen hebben ontworpen, gefaciliteerd en ondersteund, en hoe studenten dat hebben ervaren.
De studie naar didactische strategieën bouwt voort op het Community of Inquiry (CoI) framework. Dit framework voor online hoger onderwijs wordt volgens de onderzoekers veel gebruikt in zowel het onderzoek als in de praktijk. Het CoI framework is gebaseerd op sociaal-constructivistische leertheorieën. Betekenisvolle online leerervaringen worden het beste mogelijk gemaakt in een ‘community of inquiry’ waarin docenten en studenten gezamenlijk tot betekenisgeving komen. Teaching presence, social presence en cognitive presence vormen de drie kernelementen die essentieel zijn om “doelmatig online leergemeenschapen te creëren en te onderhouden”. Deze drie kernelementen vind je dan ook terug in de opzet en resultaten van het onderzoek. Het hele rapport van het onderzoeksteam kun je downloaden via deze website.
Voor het onderzoek zijn online focusgesprekken gevoerd met studenten en docenten van de UvA. In de focusgroepen zijn deelnemers ook gevraagd naar hun ideeën over de toekomst van online onderwijs. Belangrijk om te weten is dat de gesprekken met de focusgroepen plaatsvonden middenin de coronapandemie. In dit artikel delen we beknopt de lessons learned, en wat studenten en docenten in de toekomst willen behouden van online onderwijs.
Het hele rapport van de onderzoeksgroep kun je downloaden via deze website.
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee