Deze maand: Hoe zelfregulerend leren de leerprestaties van studenten kan verbeteren, ook in blended onderwijs
Broadbent, J., Sharman, S., Panadero, E., & Fuller-Tyszkiewicz, M. (2021). How does self-regulated learning influence formative assessment and summative grade? Comparing online and blended learners. The Internet and Higher Education, 50, 100805. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2021.100805
Peter Dekker heeft dit artikel voor je uitgekozen. Hij werkt als onderwijskundig adviseur bij de HvA Academie.
Wat je in dit artikel leest
Het artikel onderzoekt hoe zelfregulerend leren (self-regulated learning of: SRL) de prestaties van studenten beïnvloedt in zowel online als blended learning omgevingen tijdens formatieve opdrachten. Studenten volgden een cursus cognitieve psychologie, waarbij ze een conceptversie van een labrapport moesten indienen en feedback kregen om hun werk te verbeteren. De studie richt zich op het voorspellende vermogen van SRL-factoren zoals timemanagement, metacognitie, inspanningsregulatie, kritisch denken, het zelfvertrouwen in eigen kunnen (self efficacy) op zowel de formatieve als summatieve beoordelingen.
De resultaten tonen aan dat SRL-vaardigheden significant bijdragen aan hogere beoordelingen en prestatieverbetering na het ontvangen van feedback. Specifiek bleken self efficacy en inspanningsregulatie sterke voorspellers te zijn voor zowel online als blended learners, met extra nadruk op timemanagement voor online studenten. Het onderzoek benadrukt het belang van effectieve feedback en de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden om betere leeruitkomsten te bereiken.
Waarom we dit artikel hebben geselecteerd
Dit artikel benadrukt hoe belangrijk zelfregulerend leren (SRL) is voor het verbeteren van studentprestaties binnen verschillende leeromgevingen, zoals online en blended learning. Door te begrijpen welke SRL-strategieën het meest effectief zijn, kunnen docenten hun studenten gericht begeleiden. Bovendien illustreert het artikel hoe formatieve feedback niet alleen dient om huidige prestaties te evalueren, maar ook om leerstrategieën te verbeteren. Deze bevindingen kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van betere instructiemethoden en feedbackmechanismen, wat uiteindelijk leidt tot betere leerresultaten voor studenten.
Door de combinatie van praktijkgerichte en theoretische aanbevelingen is het een interessant artikel voor iedereen die betrokken is bij dit onderwerp. Deze bevindingen zijn mede een onderbouwing van het binnenkort te verschijnen boek van Derk Bransen en Barend Last: Dat de je toch niet alleen?! Van zelfregulerend leren naar samen (regu)leren
Hoe sluit dit aan op je onderwijspraktijk?
Hoe kunnen docenten zelfregulerend leren integreren in hun feedbackpraktijken om studenten in online en blended leeromgevingen beter te ondersteunen en zo hun leerprestaties verder te verbeteren?
Kennis over blended learning opdoen
De Special Interest Group (SIG) Blended Learning en de Vraagbaak Online Onderwijs hebben de handen ineen geslagen. Elke maand selecteren deze twee SURF-communities speciaal voor jou een relevant wetenschappelijk artikel over blended learning dat interessant is om te lezen. We stellen je een prikkelende vraag en we stimuleren je om naar je onderwijs / omgeving te kijken en je kennis en ervaring te delen. We vinden het geweldig als je jouw antwoord hieronder of op LinkedIn met ons wil delen!
Eerder verschenen in deze serie:
- Deel 1: Docentstrategieën voor betrokkenheid.
- Deel 2: Peerfeedback bij blended learning.
- Deel 3: De effectiviteit van blended learning meten.
- Deel 4: Gevoel van leren bij actief leren.
- Deel 5: Professionalisering bij blended learning.
- Deel 6: Blended learning als leermodel.
- Deel 7: Het belang van face-to-face onderwijs bij blended learning.
- Deel 8: Het TPACK-model als kader en ontwerpmodel.
- Deel 9: Het studentenperspectief op leren in een actieve en blended onderwijscontext.
- Deel 10: Gepersonaliseerd leren in blended leeromgevingen.
- Deel 11: Hoe studenten meer regie nemen in hun leerervaring.
- Deel 12: De rol van onderwijseigenschappen bij het voorspellen van academisch succes.
- Deel 13: Studiesucces verhogen met peer-learning zelfregulatiestrategieën.
- Deel 14: Blended Learning ontwerpprincipes voor onderwijs gericht op duurzaamheid.
- Deel 15: Flexibeler, toegankelijker onderwijs door minder on-campus en meer online tijd.
- Deel 16: Blended learning, strategische visie en behoeften van de onderwijspraktijk.
- Deel 17: Blended learning, Learning Analytics en formatief handelen.
- Deel 18: Effectief blended learning ontwerp voor betere studentprestaties en beter welzijn.
- Deel 19: AI in Blended Learning, een brug naar effectiever onderwijs.
- Deel 20: Didactiek eerst, of technologie eerst?
- Deel 21: Het effect van keuzevrijheid in de combinatie van traditioneel en online onderwijs
- Deel 22: AI als gamechanger én uitdaging
- Deel 23: Digitale afleiding verminderen bij blended learning
The science behind Blended Learning | Part 24: How self-regulated learning can improve the performance of students in blended and online education.
Broadbent, J., Sharman, S., Panadero, E., & Fuller-Tyszkiewicz, M. (2021). How does self-regulated learning influence formative assessment and summative grade? Comparing online and blended learners. The Internet and Higher Education, 50, 100805. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2021.100805
Peter Dekker picked this month's article. He works as an educational advisor for the HvA Academy at the Amsterdam University of Applied Sciences.
What to expect in this article
The article examines how self-regulated learning (SRL) impacts student performance in both online and blended learning environments during formative assessments. Students took a cognitive psychology course, in which they had to submit a concept version of a lab report and received feedback to improve their work. The study focuses on the predictive power of SRL factors such as time management, metacognition, effort regulation, critical thinking, and self-efficacy on both formative and summative assessments.
The results show that SRL skills significantly contribute to higher grades and performance improvement after receiving feedback. Specifically, self-efficacy and effort regulation were strong predictors for both online and blended learners, with additional emphasis on time management for online students. The research highlights the importance of effective feedback and the development of metacognitive skills to achieve better learning outcomes.
Why we think this article is a must-read
This article emphasizes the importance of self-regulated learning (SRL) in improving student performance within various learning environments, such as online and blended learning. By understanding which SRL strategies are most effective, instructors can guide their students more effectively. Additionally, the article illustrates how formative feedback not only serves to evaluate current performance but also to improve learning strategies.
These findings can contribute to the development of better instructional methods and feedback mechanisms, ultimately leading to improved learning outcomes for students. With a combination of practical recommendations and theoretical insights, it is an interesting article for anyone involved in this topic. These findings also support the forthcoming book by Derk Bransen and Barend Last: Dat de je toch niet alleen?! Van zelfregulerend leren naar samen (regu)leren.
How does this align with your teaching practice?
How can lecturers integrate self-regulated learning into their feedback practices to better support students in online and blended learning environments, thereby further improving their learning performance?
Gaining more scientific knowledge on blended learning
SURF’s Special Interest Group (SIG) Blended Learning and Vraagbaak Online Onderwijs will be working together from now on. Each month they will provide you with a relevant article on blended learning and an inspiring question. Easy, accessible and up to date. We invite you to share your thoughts on the selected articles either here or on LinkedIn.
Previous articles in this series:
- Part 1: Strategies to foster student engagement
- Part 2: Peer feedback in a Blended Learning environment
- Part 3: Evaluating the effectiveness of blended learning.
- Part 4: Measuring actual learning versus feeling of learning.
- Part 5: Professional development for Blended Learning.
- Part 6: Blended learning as an instructional model in vocational education.
- Part 7: How face to face activities impact the effect of Blended Learning.
- Part 8: The TPACK and Multimodal model as framework for designing and implementing blended learning.
- Part 9: Student perspectives on learning experiences in a higher education active blended learning context.
- Part 10: Personalized learning in higher education settings.
- Part 11: How students take more direction in their learning experience.
- Part 12: Students matter the most in learning analytics. The effects of internal and instructional conditions in predicting academic success.
- Part 13: Increasing study success using peer-learning self-regulation strategies.
- Part 14: Developing Design Principles for Sustainability-Oriented Blended Learning in Higher Education.
- Part 15: Well-designed blended learning with half of the study time online, yields comparable learning outcomes to on-campus education.
- Part 16: Blended Learning, strategic vision, and needs of educational practice.
- Part 17: Supporting students’ basic psychological needs and satisfaction in a blended learning environment through learning analytics.
- Part 18: Effective design of blended learning to increase student performance and improve well-being.
- Part 19: AI in Blended Learning, the bridge to more effective education.
- Part 20: Didactics first, technology second?
- Part 21: A combination of lectures, interactive workshops, and online resources improved student engagement.
- Part 22: Lecturers’ perspectives on the impact of artificial intelligence in blended learning.
- Part 23: Strategies to reduce digital distraction in blended learning
Omslagfoto door Ricardo Gomez Angel via Unsplash
0 Praat mee