Verslag bijeenkomst Gebruik media-opdrachten als toetsinstrument

Geschreven essays niet meer van deze tijd? Probeer eens wat nieuws door studenten media-opdrachten te geven. Op 30 september kwam de SIG Media & Education bij elkaar, tijdens deze bijeenkomst kon je inspiratie en kennis opdoen door presentaties met aandacht voor didactiek, ervaringen en voorbeelden van toepassingen rondom dit thema.

Anouk den Hamer, Universiteit Utrecht,  gaf inzichten in de didactische constructive alignment principes en hoe zij deze toepast bij opdrachten waarbij studenten podcasts maken. Wouter van Grootheest, Christelijke Hogeschool Ede, deelde zijn opzet en ervaringen met het maken van video essays door zijn studenten. Sebas Muñoz, Universiteit Leiden, deelde zijn ervaringen met workshops en ondersteuning van studenten bij het maken van videos. Maarten Timmermans en Raf Lehaen, KU Leuven, presenteerden hun ervaringen waaronder een mooie podcast serie Van Wacht. Na de aangename lunch presenteerde Arnout Probst, UvA, hun Secure Workflow voor inleveren en de verdere behandeling en beoordeling van privacy gevoelig videomateriaal. Nadine Timans en Erik Boon, Vrije Universiteit, presenteerden de toolkit voor opzetten, ondersteunen en beoordelen van video assignments.

Spreker presenteert over video productie ervaring voor studenten
Sebas Muñoz

Door deze presentaties, de vragen en gesprekken tijdens de pauzes onstonden bij mij een aantal inzichten:

  • Bij opdrachten met maken van podcasts concentreren studenten zich echt op het verhaal en de inhoud doordat zij niet hoeven te letten op visuele aspecten. Daarbij is de techniek ook minder een drempel. 
  • Bij het maken van een video kan je ook andere competenties ontwikkelen zoals beeldtaal en verhaalopbouw. Een deel van de studenten zal soms ervaring hebben met maken en bewerken van video. Houd rekening met verschillende competenties bij samenstelling van groepen bij groepsopdrachten en stuur hierop als docent. 
  • Studenten moeten de video of podcast kunnen inleveren in een vertrouwde omgeving bij gevoelig materiaal. Echter, bij het maken van podcasts of video's die wel openbaar gemaakt worden, is de drijfveer groot om een goed product op te leveren. Het is wel nodig dat de docent of opleiding controleert of materiaal geschikt is voor openbare publicatie.
  • Een video-essay is een mooie vorm van een summatieve toetsing. Studenten kunnen hier veel kennis in kwijt en moeten ook een hun eigen mening naar voren laten komen. Door de beperkte tijd van 4 minuten is het noodzaak om snel tot de kern te komen en een positie in te nemen.   

     

Arnout Probst presenteert de Secure Workflow
Arnout Probst

Het ontwerpen en ondersteunen van de verschillende soorten opdrachten kan bewerkelijk zijn voor docenten. Bestaande toolkits en voorbeelden helpen daarbij. Delen van ervaringen en bijdragen aan deze toolkits kan andere docenten en collega's ook weer helpen. Heb je zelf ook ondersteuningsmaterialen waar je anderen mee kunt helpen? Deel ze via de  Share functie op deze website of neem contact op met ons.

De KU Leuven, dienst Multimedia en Leren, stelt dit platform beschikbaar: https://www.kuleuven.be/onderwijs/dienstonderwijs/limel/professionalisering/helpplatform

De Toolkit van het Education Lab van de Vrije Universiteit vind je hier: Toolkit video assignments for students

Wouter van Grootheest, CHE, deelt de presentatie en opzet van het film essay via deze link:   https://filmeducatiebijdeche.wordpress.com/het-film-essay/

 

Ik kijk terug op een informatieve en inspirerende bijeenkomst en ik krijg altijd weer energie als deze community bij elkaar komt en elkaar versterkt. Sluit je aan en houd de agenda in de gaten voor toekomstige bijeenkomsten!

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties