Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie op LinkedIn. Deze kwamen in februari voorbij!

Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie en blended onderwijs. Dagelijks komen ze op LinkedIn voorbij. De Vraagbaak Online Onderwijs verzamelt elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wil missen. Deze vonden wij in februari. Mis je iets? Vul het aan in de reacties!

Ga direct naar: 💡Praktische tips | 💬 In gesprek | 📺 Kijken & luisteren | 📖  Onderwijs verhalen | 🏆 In de prijzen | 📆 Hier wil je bij zijn

Iemand die typt op een laptop en iconen van sociale media.

💡Praktische tips

Handige tips van vakgenoten:

Kwalitatief betere feedback door inzet FeedbackFruits

Innovator Hans Smeele schrijft over zijn interview met collega Eduard Reus. Eduard geeft hierin tips over de inzet van FeedbackFruits als middel om kwalitatief betere feedback binnen een afstudeergroep te verkrijgen. "Studenten helpen elkaar door het afstuderen heen; er ontstaat een groepsgevoel. Bovenal leren ze hoe ze kwalitatief goede feedback moeten geven", aldus Eduard.

Naar hoogwaardig digitaal onderwijs

Remco Rijper tipt het rapport van Rathenau Instituut over digitaal onderwijs, getiteld: 'Naar hoogwaardig digitaal onderwijs'. Hij deelt de interessantste aanbevelingen uit het rapport, waaronder: 'Maak didactische en pedagogische inzichten leidend bij de ontwikkeling van nieuw digitaal lesmateriaal.' Digitale toepassingen beloven het onderwijs beter te maken, maar de werkelijkheid laat zich niet dwingen, dat is volgens Remco de kern van het rapport.

Promoting Student Well-Being in Learning Environments

Jonathan Boymal tipt de (Engelstalige) publicatie van Washington University over het ontwerpen van leeromgevingen die het welzijn van studenten ondersteunen. Een handleiding met evidence-based strategieën en hulpbronnen. Met als kern '4 keys to Well-Being: Social Connection, Compassion and Stress Reduction, Belonging and Growth Mindset and Gratitude and Purpose'. Deze benadrukken verschillende belangrijke gebieden waarop je je in je onderwijs kunt richten.

Innoveren in de driehoek - online lesgeven

Onderzoekers, experts, opleiders en studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen van de HAN ontwikkelden samen een formulier voor het ontwerpen en observeren van een online les. Dat formulier publiceerde het iXperium op haar website. De ontwikkelaars en het iXperium horen graag jullie ervaringen!

💬In gesprek

Deze mensen deelden hun mening. Wat vind jij?

Virtuoos vakken vullen

Virtuoos vakken vullen en improviseren - daar pleit docent Patrick Hintermann in zijn blog voor. "Flexibel inspelen op hetgeen studenten, projectgroepen of leergemeenschappen in het moment nodig hebben, om samen te leren", zo stelt Patrick.

Wanneer simultaan onderwijs wel goed kan werken

Wilfred Rubens deelt regelmatig zijn mening over simultaan onderwijs, met veelal een kritische noot. In een artikel gaat hij in op 'When HyFlex Works', waarin een programmadirecteur vertelt over positieve ervaringen met tegelijkertijd les geven aan lerenden die op locatie zijn en aan lerenden die online deelnemen. Wat valt Wilfred op?

Houd niet alleen de student verantwoordelijk voor diens motivatie

ScienceGuide publiceerde een artikel over motivatie van studenten, die je wellicht aan het denken zet. Daarin gaan ze in op een onderzoek van Utrecht University, HZ University of Applied Sciences en de Open Universiteit: "Docenten verwachten dat studenten uit zichzelf gemotiveerd zijn, maar docenten kunnen zelf die motivatie ook ondersteunen of juist ondermijnen, schrijven onderzoekers van de Utrecht University, HZ University of Applied Sciences en Open Universiteit."

📺 Kijken & Luisteren

Liever iets kijken of luisteren over digitale onderwijsinnovatie? Of benieuwd welke evenementen eraan komen? Deze aanbevelingen kwamen langs op LinkedIn:

Van Learning Loop naar Learning Wallet: een blended aanpak om een leven lang ontwikkelen te stimuleren

Educational designer & innovator Frank van den Ende werkte een model uit dat een leven lang ontwikkelen en de administratie hieromtrent landelijk zou kunnen structureren. Over dat model maakte Frank een video.

Blended learning with Wiebe Dijkstra

Naomi Wahls (Learning Developer) deelt op LinkedIn een webinar van Blended Learning Developer Wiebe Dijkstra, waarin Wiebe ingaat op hoe je blended onderwijs kan (vorm)geven.

Ons Onderwijs podcast

Ons Onderwijs: een podcast over de onderwijspraktijk van de Hogeschool van Amsterdam. Jeroen Castricum en Richard Kragten gaan in dialoog over goed onderwijs. Met in de eerste twee afleveringen: onderwijs zonder kennistoetsen.

📖 Onderwijs verhalen

Er komen ook verhalen langs. Om te lachen, ter inspiratie, of om eens goed over na te denken.

Met een VR-bril kleuters lesgeven

Onlangs werd Universitair docent Jolien Mouw geïnterviewd voor het online magazine van University of Groningen over onderwijsinnovaties, waaronder Virtual Reality in de kleuterklas. Maar ook over onderwijsinnovaties in de toekomst. Jolien deelt haar wensen.

Opschalen van learning analytics

Hoe schaal je learning analytics op binnen je hoger onderwijsinstelling? Justian Knobbout en Esther van der Stappen schreven er een hoofdstuk over. En dat in het boek 'Online Learning Analyics'. Op naar meer publicaties, zo schrijft Justian!

🏆 In de prijzen

Deze mensen vielen in de prijzen. Of vierden een belangrijk moment in hun onderwijscarrière.

Winnaar beste MBO talk

Radio-dj en docent Bjorn van Eeuwijk hield in februari een MBO Talk over de mogelijkheden van podcasts in het (beroeps)onderwijs. Die werd uitgeroepen tot beste MBO Talk, zo schrijft Bjorn.

Practorale rede Erdinc Sacan

Kersverse practor van ROC Tilburg, Erdinc Sacan, sprak eind 2021 zijn inaugurele rede uit. Zo'n drie jaar deed hij onderzoek naar het inzetten van interactieve technologieën in het onderwijs. Op LinkedIn deelt hij zijnpractorale rede. Gefeliciteerd, Erdinc!

📆 Hier wil je bij zijn

Deze bijeenkomsten, evenementen en redes wil je niet missen.

Lectorale rede Nynke Bos

Nynke Bos nodigt je uit: haar lectorale rede staat gepland op 6 april! In haar rede gaat ze in op de rol van technologie bij het versterken van het leerproces van studenten.
Noteer de rede van Nynke in je agenda!

Onderwijsinnovatie Award

Welke onderwijsinnovatie verdient volgens jou de Onderwijsinnovatie Award van 2022? Frank van den Ende moedigt je aan een innovatie te nomineren. 24 mei is de uitreiking tijdens het Onderwijs Innovatie Festival van Onderwijscommunity. Een dag vol inspiratie uit de praktijk, voor en door het onderwijs, zo stelt Frank.

Conferentie GAMEDIDACTIEK

Learn by Games! Jelle Kabbes (Seppo) tipt de conferente GAMEDIDACTIEK, die de Hogeschool Utrecht organiseert op 13 april. De conferentie is gericht op educatieve games, motiverende aanpakken voor het lesgeven, activerende analoge en digitale werkvormen. Kosten: De toegang is GRATIS. Ook Seppo verzorgt er workshops over gamification als leermiddel.

De meerwaarde van virtual reality in verschillende onderwijscontexten

Onderwijs consultant Miriam de Boer tipt een conferentie van de Universiteit Utrecht, over de meerwaarde van virtual reality in het onderwijs. Ben je erbij 10 maart?

Mis je iets in dit overzicht? Vul het aan in de reacties!

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 2 reacties