Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
Toetsen op afstand kent veel voordelen, maar ook de nodige uitdagingen. Tijdens de verschillende lockdowns als gevolg van de coronapandemie werd er meer dan ooit op afstand getoetst. Hogescholen en universiteiten waren immers dicht. Interessant genoeg deed die ervaring veel mensen inzien dat toetsen op afstand ook kansen en mogelijkheden biedt aan verschillende groepen studenten. Daar gaan we hier kort op in.
Tijd- en plaatsonafhankelijke toetsen bieden flexibiliteit. Hierdoor wordt het makkelijker om aan te sluiten op persoonlijke leerroutes van studenten en allerlei andere vormen van flexibel onderwijs. Die flexibiliteit is een uitkomst voor studenten die hun studie met andere zaken moeten combineren. Op die manier kunnen we de toetsing aanpassen aan specifieke situaties, en dat maakt het onderwijs toegankelijker en inclusiever. Denk hierbij aan:
De nieuwe vormen van toetsing op afstand stelden docenten en examencommissies ook voor nieuwe uitdagingen. De in 2020 opgerichte landelijke werkgroep Toetsen op afstand heeft die knelpunten en uitdagingen in kaart gebracht. Docenten hebben behoefte aan duidelijke informatie en richtlijnen om te kunnen kiezen voor een passende toetsvorm op afstand.
Daarom geeft de werkgroep Toetsen op Afstand op vrijdag 26 november om 11.00 uur een webinar. In dit webinar presenteren zij de Keuzetool Toetsen op afstand. De werkgroep laat in een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden zien wat de mogelijkheden zijn van toetsen op afstand, en hoe je de tool kunt inzetten om te kiezen voor alternatieve digitale toetsvormen.
Aanmelden voor de webinar kan hier.
Foto door Alessandro Bianchi via Unsplash
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee