Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat

Wat betekent de opkomst van Lerend Kwalificeren in het mbo voor examenleveranciers? Om hierin inzicht te krijgen, spreken Jane Groenendijk en Carmen Rikkink van examenleverancier Prove2Move met mbo-onderwijsteams die mogelijk overgaan op Lerend Kwalificeren. Ze verkennen samen met hen ook hoe dit het best digitaal ondersteund kan worden. Wat zijn hun eerste bevindingen?
Prove2Move is een coöperatie van drie roc’s en maakt onder andere examens voor opleidingen in Zorg en Welzijn. Jane is manager en Carmen beleidsondersteuner. Nu verschillende van hun klanten zich oriënteren op Lerend Kwalificeren, krijgen ze steeds vaker vragen om advies en ondersteuning hierbij, vertelt Carmen. “We krijgen er zelfs vragen over van onderwijsteams uit andere vakgebieden. Daarom verkennen we nu hoe we onderwijsinstellingen het best bij Lerend Kwalificeren kunnen gaan ondersteunen. We staan ook voor de vraag: gaan we alleen adviseren of eveneens zelf een e-portfolio ontwikkelen en aanbieden?”
Bij Lerend Kwalificeren is er niet een afsluitend examen aan het einde van de opleiding. In plaats daarvan verzamelen studenten tijdens hun opleiding bewijzen en feedback in een portfolio. De zogenoemde besliscommissie moet uiteindelijk op basis van die set bewijzen beslissen of de student al dan niet voldoet aan de kwalificatie-eisen.
Jane vertelt: “Een portfolio is een verzameling van allerlei door de student verzamelde bewijzen (bijvoorbeeld documenten, beelden en filmpjes) die voorzien zijn van feedback. Voor zoiets is een digitaal e-portfolio uitermate geschikt. Daarom onderzoeken we ook welke e-portfoliosystemen er al zijn en welke e-portfoliosystemen scholen nu al gebruiken. We spreken zowel met onderwijsteams als met leveranciers. Aan de onderwijsteams vragen we wat hun gebruikerswensen zijn, welke functionaliteiten daarvoor nodig zijn, en welke e-portfolio’s daar goed bij aansluiten. En we vragen of hun roc een bepaald e-portfolio verplicht stelt.”
Carmen en Jane zien tot nu toe een grote verscheidenheid. Carmen: “Sommige instellingen gebruiken al een e-portfolio, andere zitten nog in de onderzoeksfase. Op basis van de verzamelde ervaringen en onze Prove2Move-gebruikersbijeenkomsten, gaan we ons beraden. Gaan we wel of niet zelf een e-portfolio ontwikkelen? En als we dat gaan doen, aan welke voorwaarden en functionaliteiten moet dat dan voldoen?”
Jane vult aan: “Als we een e-portfoliosysteem ontwikkelen moet het gebruiksvriendelijk zijn voor studenten, docenten en de werkbegeleiders. Om dat scherp te krijgen, is het belangrijk om met onderwijsinstellingen te spreken. Zij werken ermee in de praktijk. We bespreken onze bevindingen regelmatig met onze softwareleverancier om samen met hen te bedenken hoe je dan een goed e-portfolio voor Lerend Kwalificeren zou kunnen ontwikkelen.” Jane benadrukt dat het essentieel is om niet alleen met onderwijsteams te spreken. “Het zijn meestal niet de onderwijsteams die besluiten met welk e-portfolio gewerkt wordt. We proberen zicht te krijgen op wie daarover besluit.”
Uit de gesprekken komen tot nu toe vooral de volgende gebruikerswensen voor e-portfolio’s naar voren.
Het is lastig om helemaal zicht te krijgen op de gebruikerswensen, zegt Jane. “We kunnen bijvoorbeeld niet een besliscommissie vragen om met ons mee te denken, want er zijn nog nauwelijks besliscommissies.” Carmen merkt dat er behoefte is aan expertise over examineren. “Doordat de meeste mbo-opleidingen jarenlang examens inkochten, is de kennis van examineren weggevloeid. Daarom vraagt men ons nu om advies.”
Jane is voorzitter van de Vereniging van Examenleveranciers. Ze ziet dat leveranciers verschillend aankijken tegen de opkomst van Lerend Kwalificeren. “Sommige zeggen ‘wij zijn alleen van het examineren, lerend kwalificeren is iets van het onderwijs zelf’, andere denken ‘het zal wel overwaaien…’ Voor andere examenleveranciers is het denken over een e-portfolio echt nog een brug te ver. Zelf denk ik dat de reguliere examens, zoals we die al jaren kennen, zullen blijven bestaan naast het Lerend Kwalificeren.”
- MBO Amersfoort: 'E-Portfolio is essentieel ter ondersteuning van lerend kwalificeren’
- ROC Amsterdam| Flevoland: Examineren met portfolio's: “De student bepaalt wie toegang tot het e-portfolio heeft”
- Summa College: Summa College ontwikkelt en co-creëert een e-portfolio voor kwalificerend leren
Bekijk ook e-portfolio-casusssen uit het hbo en wo
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee