Hoe ziet de campus eruit over 15 jaar? Hoe zouden we wíllen dat hij eruit ziet? We onderzoeken het al bouwend tijdens de SURF Onderwijsdagen, waarbij we ontwikkelingen in het onderwijs centraal stellen: flexibilisering en individualisering van het onderwijs, grotere diversiteit, digitalisering & technologie, toenemende aandacht voor communitygevoel en de toenemende aandacht voor studentenwelzijn.
Flexibilisering & individualisering van het onderwijs
Het wordt steeds eenvoudiger om je persoonlijke studiepad individueel in te richten, over de grenzen van opleidingen of zelfs onderwijsinstellingen en landsgrenzen heen. Hierdoor zullen studenten steeds minder vaak deel uitmaken van een vast jaarcohort, of een vaste thuisbasis hebben. Wat betekent dit voor de samenhang en communityvorming op de campus? Hoe kan het campusontwerp eraan bijdragen dat je je er thuisvoelt?
Diversificatie
De verscheidenheid in het onderwijs neemt toe. Er worden steeds meer diverse (activerende) werkvormen toegepast; ook vindt in het onderwijs steeds meer uitwisseling plaats met maatschappelijke stakeholders, met andere disciplines en met andere onderwijsinstellingen. Ook de doelgroepen van het onderwijs worden diverser; denk daarbij aan het toenemende belang van onderwijs voor professionals. Hoe kan de campus deze steeds grotere diversiteit huisvesten? Verschillende zones voor verschillende activiteiten en doelgroepen? Meer multifunctionele ruimtes? Maar hoe ziet dat er dan concreet uit?
Digitalisering & technologie
Doorlopende ontwikkelingen in digitalisering en technologie vergroten het pallet waaruit onderwijsontwerpers kunnen kiezen. Welke activiteiten doen we op locatie, welke op afstand? Welke doen we synchroon en welke asynchroon? Wil ik bepaalde activiteiten hybride aanbieden? Kan ik gebruik maken van simulaties in virtual reality? Welke impact kunnen Smart Buildings hebben op de studeerervaring van de student?
Toenemende aandacht voor community
Lockdowns en andere maatregelen vanwege COVID-19 hebben ons bewuster gemaakt van de waarde van sociale uitwisseling en communitygevoel. We zijn ons ook bewuster geworden van de rol die de campus daarin kan spelen. Maar hoe uit zich dat in het ontwerp van de campus? Wie ís de community eigenlijk? En tussen wie en hoe willen we uitwisseling eigenlijk stimuleren?
Toenemende aandacht voor studentenwelzijn
Al voor COVID-19 waren er zorgen over studentenwelzijn. Dit is tijdens COVID-19 versterkt en veel instellingen willen extra inzetten op een omgeving die het welbevinden van studenten ondersteunt. Maar hoe ziet dat eruit? Sportfaciliteiten, veel groen, ruimtes waar studenten samen kunnen komen of zich juist kunnen terugtrekken? Hoe creëren we hier ruimte voor op de campus?
Denk mee over deze thema's tijdens de SURF Onderwijsdagen van 9 en 10 november op het Netwerkplein.
1 Praat mee