Onderstaande blog is een deel van een intranet-bericht van 23 april 2025 binnen de SURF organisatie. Dit bericht heeft als doel om o.a. de interne organisatie mee te nemen bij de vele activiteiten en initiatieven die niet alleen binnen het onderwijs en onderzoek plaatsvinden maar ook daarbuiten. Met de recente aandacht voor o.a. MijnBureau in een NOS artikel van 31 mei (video) kun je hieronder een extra toelichting vinden over MijnBureau en de kansen daarvan.... ook buiten de Rijksoverheid.Dit is niet een blog of een afbeelding vanuit MijnBureau maar vanuit SURF waar we groot fan zijn van initiatieven zoals MijnBureau!
Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeën in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.
Iedere privacy officer weet het: een organisatie moet transparant communiceren aan haar doelgroep. In onze sector gaat het dan meestal over collega's en studenten. In de praktijk blijkt dat transparant schrijven nogal een uitdaging is. Veel privacyprofessionals hebben een juridische achtergrond en dat zit met regelmaat in de weg als je iets begrijpelijk wilt opschrijven. Maar het kan wél.
In dit artikel help ik je op weg met tips en tools.
Hoe houden we zelf zeggenschap over onze software? Boris van Hoytema, open source policy officer bij het ministerie BZK, en Wladimir Mufty, programmanager Publieke Waarden bij SURF, hebben daar een concreet antwoord op.
Lees het gehele artikel op: OpenSourceWerken.nl
De rectoren van de Nederlandse universiteiten waarschuwden al in 2019 in de Volkskrant: Nederlandse onderwijsinstellingen zijn te afhankelijk van (big) techbedrijven. Ze vonden het tijd een grens te trekken. De Universiteit Utrecht (UU) pakte de handschoen op. In de aanbesteding voor een nieuw Learning Management System (LMS) maakte de UU ‘publieke waarden’ een apart gunningscriterium. Hoe pakte de UU dat aan? En wat kunnen andere onderwijsinstellingen hiervan leren?
Als je ICT-systemen of AI in je onderwijs gebruikt, kan dat leiden tot het schenden van grondrechten, zoals bijvoorbeeld het grondrecht privacy. “Denk dus vooraf altijd na over de mogelijke risico’s”, benadrukte Niels Dutij in zijn workshop op de MBO Digitaal Conferentie. Hij gaf een kijkje in de praktijk en tips waar je op moet letten als je AI inzet in je onderwijs. Ook toonde hij een stroomschema dat helpt te bepalen wat je als onderwijsinstelling verplicht bent te doen.
Wladimir Mufty en Pascal van de Kaa inventariseren momenteel hoe mbo- ho- en wo-instellingen grip houden op hun Data Storage Footprint. In het kader van Digital Cleanup Day (15 maart jl) verschijnen extra blogs over dit onderwerp. Wil je aansluiten? Mail naar p.vandekaa@rocva.nl
Wladimir Mufty en Pascal van de Kaa inventariseren momenteel hoe mbo- ho- en wo-instellingen grip houden op hun Data Storage Footprint. In het kader van Digital Cleanup Day (15 maart) verschijnen extra blogs over dit onderwerp. Wil je aansluiten? Mail naar p.vandekaa@rocva.nl
How do new and upcoming SMART Glasses and AI-Powered Glasses put pressure on our public values as they enter our educational institutions? This is the research question we posed for a group of Applied Ethics Students to write on this last winter. Students from the University of Utrecht tackled this question and others through the lens of public values and ethical analysis. Using the Meta Ray-Ban SMART Glasses as their ‘case’ and the augmented reality ‘Orion’ glasses (also Meta made), their report considers both the technical capabilities and what we can do to prepare for such technologies in our educational domains. Their report, Smart Glasses in Higher Education - A Report on Current and Future Ethical Concerns, is a great start to this big topic. Find this report and other student reports from our Responsible Tech Wiki page: https://wiki.surfnet.nl/x/4AycCQ