Ludo van Meeuwen, programmamanager Onderwijsinnovatie en Technologie bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), houdt van uitdaging. Als voorzitter van het Kernteam Digitaal toetsen en ontwikkelen zet hij zich in voor de kwaliteit van toetsen. Volgens Ludo zijn digitale tools daarbij onmisbaar en moeten onderwijsinstellingen zorgen voor minder afhankelijkheid van monopolistische Edtech-marktpartijen. Hij legt uit waarom.
On November 20, the SURF office in Amsterdam transformed into a hub of interactive learning and ethical reflection for our Ethics Game Day. Educators, tech developers, and responsible tech enthusiasts came together to engage with five unique, member-driven games designed to explore public values and ethical dilemmas in technology and education.
De Standaard voor Publieke Code is een set criteria die publieke organisaties ondersteunt bij het samen ontwikkelen en onderhouden van software en bijbehorend beleid.
Wat zijn de laatste inzichten over de kansen en risico’s van AI in het onderwijs? Hoe organiseer je zoiets en is dit nu zo anders dan andere veranderingen? Wie kijkt er eigenlijk naar zaken als privacy, security, rechtmatigheid en eventuele ethische dilemma’s in de praktijk?
On November 20, we’re excited to host an Ethics Game Day at SURF Amsterdam! This event is designed to bring together educators, tech developers, and responsible tech enthusiasts to dive into interactive, ethics-focused games that inspire discussions on public values and responsible technology in education.
At the 4TU ESDIT conference 2024 at the University of Twente we hosted the workshop “Presenting responsibility as a practice - A response to the gap between academia and reality”. The workshop, in the form of a round table, initiated a dialogue between philosophers, ethicists, technologists, educators, and researchers on how the ethics of technology can be brought into daily practice in the research and education sector.
To shape this conversation, we invited four experts from academia and practice: Taylor Stone (Program and Community manager TUDelft AI initiative), Eliana Bergamin (PhD candidate on Erasmus AiPact at Erasmus University Rotterdam), Frank Benneker (Central Information Manager Education at University of Amsterdam) and Sage Cammers-Goodwin (Postdoctoral Researcher at University of Twente). A total of 18 people took part in the workshop resulting in multifaceted dialogues between different stakeholders.
Vanuit het team Publieke Waarden zijn we binnen SURF veel in gesprek met andere teams, managers en de RvB. Ook zijn er vanuit ons team regelmatige contacten met bestuurders en CSC’s/IT-directeuren van instellingen. Publieke Waarden hebben immers een centrale positie in het onderwijs en bij SURF. Om onze activiteiten breder te delen met collega’s binnen en buiten SURF, starten we met een maandelijkse blog over onze activiteiten op dit community platform.
We’re excited to announce the release of a new report, "Preparing for a future with responsiblequantum technologies," published by SURF. As quantum technology continues to develop, our report explores the challenges and opportunities it presents, especially in relation to public values like privacy, security, fair access, and transparency.
⚡ Download the report here: https://www.surf.nl/files/2024-10/responsible-quantum-report-surf-preparing-for-a-future-with-responsible-quantum-technologies-october-2024.pdf
We recently hosted a Responsible Tech event featuring a world cafe-style activity aimed at enhancing communication of responsible tech values within organisations and institutions.
In een landschap waar technologische innovatie vaak sneller gaat dan het beleid, rijst de vraag: hoe zorgen we ervoor dat deze vooruitgang het onderwijs en onderzoek als geheel ten goede komt? Om dit te bereiken, moeten we publieke waarden verankeren in processen, werkwijzen, beleid en strategie binnen onderwijs en onderzoek.