Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeën in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.
Voor zijn masterscriptie onderzoekt Milan Gomes hoe onderwijsinstellingen het AI-gebruik van docenten kunnen afstemmen op de Europese regelgeving die in 2026 volledig van kracht wordt. Hoe zetten docenten AI momenteel in, en welke acties zijn nodig om straks te voldoen aan de wet? In deze post vertelt Milan meer over zijn onderzoek en hoe uw instelling deel kan nemen.
“AI moet het onderwijs ondersteunen.” Dat is volgens programmamanager Nadia Remmerswaal kort gezegd de missie van het MondriAI-Edu programma. Ze geeft samen met strategisch adviseur AI Nigel Steenis en AI-onderwijscoördinator Marieke van Osch vorm en inhoud aan dit programma. “We willen niet dat AI ons overkomt. Met dit programma nemen we de regie.” Een gesprek met Nadia en Nigel over hun ‘MondriAI-aanpak’.
Docenten doen het vaak: tot diep in de nacht toetsen van leerlingen nakijken. Wij, Kars en Bas, studenten aan de Universiteit Utrecht, hebben een oplossing ontwikkeld. Nakijken, ondersteund met AI. Zo worden lange nachten korte sessies, met ook nog eens een beter resultaat. Lees hier hoe wij dit doen en hoe we omgaan met de potentiële risico's van AI-ondersteund nakijken.
De opleiding Open-ICT van de Hogeschool Utrecht start een pilot met de Feedback Companion. Deze door docent Pascal Mariany ontwikkelde AI-gestuurde feedbacktool kan studenten 24/7 feedback geven. De Feedback Companion maakt het ook mogelijk het leerproces nog beter te volgen, zegt opleidingsmanager Gert van Hardeveld. Waarom zet OpenICT de Feedback Companion in en hoe doe je dat verantwoord? Een gesprek met Pascal en Gert.
Generative AI is increasingly intertwined with Learning Analytics, enhancing content creation and grading. However, its implementation requires best practices and methodology to optimise and safeguard online educational experiences. LAK25 research highlights the importance of AI literacy, multimodal content generation, and ethical considerations like explainable AI and differential privacy in building trustworthy platforms.
The LAK25 workshop on best practices for generative AI dashboards, held in Dublin, focused on strengthening the Learning Analytics feedback cycle within interactive LLM dashboards. The workshop, well-attended by educators worldwide, discussed AI literacy, pedagogical foundations, co-creation, human-in-the-loop approaches, prompt guidelines, evaluation criteria, data privacy, jailbreaking risks, and the environmental impact of LLMs. The team plans to update the materials and host a follow-up workshop in the Dutch context.
Manuel Valle Torre from the Npuls LA Best and Worst practices team reports back from the LAK25 conference.
The 15th Learning Analytics and Knowledge Conference (LAK25) in Dublin explored the integration of AI into education, emphasising the need for Learning Analytics (LA) to adapt. Key themes included self-regulated learning, dashboard innovation, and hybrid intelligence, highlighting AI’s potential as a collaborative partner in the learning process. The conference underscored AI’s transformative potential in education while emphasising the critical need for thoughtful and ethical implementation.
Terwijl onderwijstechnologie zich blijft ontwikkelen, zijn veel instellingen steeds meer op zoek naar mogelijkheden om learning analytics (LA) en artificial intelligence (AI) te integreren om leerresultaten te verbeteren. De grenzen tussen LA en AI zijn soms echter vaag, wat leidt tot verwarring over hoe deze twee gebieden elkaar overlappen en aanvullen. In dit artikel willen we de verwarring wegnemen door te onderzoeken hoe LA en AI elkaar overlappen en waar ze elkaar kunnen versterken binnen de context van onderwijs. We bespreken de belangrijkste verschillen, laten zien hoe ze kunnen samenwerken en bieden praktische implicaties voor de praktijk.
“Door AI gaan we tijd winnen in het onderwijs. Laten we daar de juiste dingen mee doen, zoals extra aandacht voor studenten!” Met deze woorden opende Rianne van der Meij, collegevoorzitter van ROC Mondriaan, het MondriAI-symposium. ROC Mondriaan wil met het MondriAI-Edu programma GenAI op een slimme, betekenisvolle manier een plek in het onderwijs geven.