Generative AI is increasingly intertwined with Learning Analytics, enhancing content creation and grading. However, its implementation requires best practices and methodology to optimise and safeguard online educational experiences. LAK25 research highlights the importance of AI literacy, multimodal content generation, and ethical considerations like explainable AI and differential privacy in building trustworthy platforms.
The LAK25 workshop on best practices for generative AI dashboards, held in Dublin, focused on strengthening the Learning Analytics feedback cycle within interactive LLM dashboards. The workshop, well-attended by educators worldwide, discussed AI literacy, pedagogical foundations, co-creation, human-in-the-loop approaches, prompt guidelines, evaluation criteria, data privacy, jailbreaking risks, and the environmental impact of LLMs. The team plans to update the materials and host a follow-up workshop in the Dutch context.
Manuel Valle Torre from the Npuls LA Best and Worst practices team reports back from the LAK25 conference.
The 15th Learning Analytics and Knowledge Conference (LAK25) in Dublin explored the integration of AI into education, emphasising the need for Learning Analytics (LA) to adapt. Key themes included self-regulated learning, dashboard innovation, and hybrid intelligence, highlighting AI’s potential as a collaborative partner in the learning process. The conference underscored AI’s transformative potential in education while emphasising the critical need for thoughtful and ethical implementation.
Terwijl onderwijstechnologie zich blijft ontwikkelen, zijn veel instellingen steeds meer op zoek naar mogelijkheden om learning analytics (LA) en artificial intelligence (AI) te integreren om leerresultaten te verbeteren. De grenzen tussen LA en AI zijn soms echter vaag, wat leidt tot verwarring over hoe deze twee gebieden elkaar overlappen en aanvullen. In dit artikel willen we de verwarring wegnemen door te onderzoeken hoe LA en AI elkaar overlappen en waar ze elkaar kunnen versterken binnen de context van onderwijs. We bespreken de belangrijkste verschillen, laten zien hoe ze kunnen samenwerken en bieden praktische implicaties voor de praktijk.
“Door AI gaan we tijd winnen in het onderwijs. Laten we daar de juiste dingen mee doen, zoals extra aandacht voor studenten!” Met deze woorden opende Rianne van der Meij, collegevoorzitter van ROC Mondriaan, het MondriAI-symposium. ROC Mondriaan wil met het MondriAI-Edu programma GenAI op een slimme, betekenisvolle manier een plek in het onderwijs geven.
At the invitation of Erik Boon (chair SURF SIG Media & Education), I provided a presentation on March 17 to explain the AI Maturity in Education Scan (AIMES). Below more info on AIMES, and/or consult these slides . Would you like to stay informed about AIMES developments and/or contribute to the AIMES expert group? Please let us know using the AIMES interest form.
Thanks in advance.
Luuk Terbeek, Strategic Advisor Digital Transformation in Education (VU Amsterdam)
Stel je voor: je zet een kennisclip aan en in plaats van een echte docent, verschijnt er een AI-avatar op het scherm. De inhoud is helder, de animaties zijn strak, maar toch voelt het… anders. Minder persoonlijk. Dit is precies wat een recente studie laat zien (Netland et al., 2025): studenten leren evenveel van AI-gegenereerde kennisclips als van menselijke docenten, maar ze genieten er minder van.
On December 6th, 2024 SURF and the Dutch Hardware Acceleration network organized the fourth edition of HWAcc and FIRE (FPGA Innovation Research Exchange) workshop. The focus of this event was on recent architectural innovations in HW accelerators, including presentations from industrial heavyweights such as AMD and Samsung as well as talks from innovative startups such as Axelera AI. The workshop also featured two keynote talks from Riken supercomputer center and TU/e on recent developments in processor architecture.
Barend Last en Marieke van Osch startten in januari 2024 op WhatsApp de Community Edu AI. Dit is een community voor het delen van kennis en praktijkervaringen met AI in het openbare onderwijs in Nederland en België. De Community telt nu 1684 leden en er wordt elke dag flink geappt. Je kunt de Community ook volgen via Signal. Waarom richtten Barend en Marieke de Edu AI Community op? Wat levert het hen, anderen en het onderwijs op? Een gesprek met Barend Last.
Met GenAI-tools kunnen docenten efficiënter lesmateriaal ontwerpen, en ook meer gevarieerd lesmateriaal, zegt Stephan Eltink. Hij geeft bij het VU Centre for Teaching and Learning (VU TLC) AI-workshops aan docenten. Samen met Nienke Stumpel maakte hij de AI-toolbox 'Design your course (and more) with AI tools'. De AI-tools variëren van educatieve prompts tot en met apps voor het creëren van beelden en video’s of een avatar van jezelf.