On December 6th, 2024 SURF and the Dutch Hardware Acceleration network organized the fourth edition of HWAcc and FIRE (FPGA Innovation Research Exchange) workshop. The focus of this event was on recent architectural innovations in HW accelerators, including presentations from industrial heavyweights such as AMD and Samsung as well as talks from innovative startups such as Axelera AI. The workshop also featured two keynote talks from Riken supercomputer center and TU/e on recent developments in processor architecture.
Barend Last en Marieke van Osch startten in januari 2024 op WhatsApp de Community Edu AI. Dit is een community voor het delen van kennis en praktijkervaringen met AI in het openbare onderwijs in Nederland en België. De Community telt nu 1684 leden en er wordt elke dag flink geappt. Je kunt de Community ook volgen via Signal. Waarom richtten Barend en Marieke de Edu AI Community op? Wat levert het hen, anderen en het onderwijs op? Een gesprek met Barend Last.
Met GenAI-tools kunnen docenten efficiënter lesmateriaal ontwerpen, en ook meer gevarieerd lesmateriaal, zegt Stephan Eltink. Hij geeft bij het VU Centre for Teaching and Learning (VU TLC) AI-workshops aan docenten. Samen met Nienke Stumpel maakte hij de AI-toolbox 'Design your course (and more) with AI tools'. De AI-tools variëren van educatieve prompts tot en met apps voor het creëren van beelden en video’s of een avatar van jezelf.
“AI-tools zijn laagdrempelig, besparen veel tijd en versterken het eindproduct, vertelde Jamie de Vré tijdens het webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’. Hij liet verschillende AI-tools zien, die het ROC van Amsterdam gebruikt of test. Daarnaast vertelden Erik Boon en Stephan Eltink van de Vrije Universiteit over hun experimenten met AI-gegeneerde avatars van docenten.
Dr. Eugène Loos van de Universiteit Utrecht deed recent een literature review naar ‘Responsible Chatbot use in higher education’. Het doel van zijn onderzoek was om inzicht te krijgen in manieren waarop examencommissies docenten kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van eerlijke en effectieve toetsingsmethoden in het tijdperk van chatbots. De Vraagbaak vroeg hem naar zijn bevindingen.
Abboy Verkuilen doceert werktuigbouwkunde aan de Haagse Hogeschool (HHS) en experimenteert vanaf het eerste uur met Generatieve AI in het onderwijs. Hij onderzoekt hoe GenAI docenten kan helpen bij hun onderwijs en studenten bij leren. Samen met anderen ontwikkelde hij de e-learning ‘Start smart met AI’ voor studenten en de chatbot ‘Prepared4Ed’ voor docenten. Wat hij leert deelt hij graag. Wat drijft hem?
De AI Maturity in Education Scan (AIMES) is ontworpen om de AI-vaardigheden van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders verder te versterken.
De Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft veel interesse in de mogelijkheden van GenAI. Maar studenten mogen het vooralsnog niet gebruiken. Dat weerhoudt onderwijsinnovators binnen de universiteit er niet van om alvast met de technologie te experimenteren binnen een beveiligde omgeving. “Je wilt dat er al kennis en kunde is op het moment dat we GenAI wel mogen inzetten”, zegt Sabine Uijl, interim senior onderwijsinnovator bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI).
Wat zijn de laatste inzichten over de kansen en risico’s van AI in het onderwijs? Hoe organiseer je zoiets en is dit nu zo anders dan andere veranderingen? Wie kijkt er eigenlijk naar zaken als privacy, security, rechtmatigheid en eventuele ethische dilemma’s in de praktijk?
On June 27th, 2024, SURF along with Dutch Hardware Acceleration network organized the third edition of FIRE (FPGA Innovation Research Exchange) workshop. The theme of this edition was about tools and hardware acceleration for AI workloads. The event featured a lineup of discussions centered around cutting-edge computing technologies for AI workload acceleration, showcasing multiple industrial players such as Innatera and Groq as well as developers of HW acceleration platforms such as AMD and Altera. In addition, the workshop featured two keynote talks on future computing platforms dedicated to quantum computing as well as cellular automata.