Sinds 2021 heeft het VISTA college een practoraat Digitale Pedagogiek en Didaktiek. Practor Inne Vandyck onderzoekt samen met docent-onderzoekers wat wel en niet werkt bij het inzetten van technologie in het mbo-onderwijs. Zo werkt VISTA evidence informed aan “toponderwijs voor morgen”. Vandyck vertelt wat het practoraat onderzoekt en wat dat oplevert. Op 6 februari presenteert het practoraat de eerste inzichten uit het onderzoek op een symposium.
Het Deltion College is een van de zes instellingen die voor het Erasmus+-project Game On - Level Up een virtuele educatieve game ontwikkelt. Met de game van Deltion oefenen studenten Travel, Leisure & Hospitality gespreksvaardigheden om zich voor te bereiden op hun stage. Dit vergroot hun betrokkenheid en motivatie, vertelt Diane Smits, projectleider en adviseur onderwijsinnovatie.
Verschillende opleidingen gebruiken dode of levende dieren in hun onderwijs. Denk aan anatomielessen bij diergeneeskunde of praktijkoefeningen met dieren voor mbo-studenten in opleiding tot hoefsmid, asielmedewerker of boswachter. XR biedt mogelijkheden om dit soort onderwijs diervriendelijker te maken, en is ook nog effectiever. Dit bleek tijdens het Npuls-webinar over XR en dierproefvrij onderwijs.
EdTech-tools zoals VR, Mixed Reality en AI spelen een steeds grotere rol in het verbeteren van het onderwijs. Dit werd duidelijk tijdens de ‘Show & Share’ EdTech experience bij Inholland op 29 november. Diverse Inholland-opleidingen en gasten lieten zien hoe zij deze technologieën inzetten in hun onderwijs. Zo kunnen PABO-studenten "levensechte" oudergesprekken oefenen met een virtuele AI-avatar, en studenten van het MBO College Airport met hulp van VR trainen voor noodsituaties in het vliegtuig.
Hoe pak je onderwijsinnovatie in het mbo goed aan? Het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR) innoveert het onderwijs sinds vorig studiejaar structureel rond vier thema’s. Erik Woning, programmamanager Innovatie, vertelt hoe ze dat aanpakken. "Innovatie is meer dan de nieuwste technologische spullen kopen. We leren de docenten écht innoveren.”
Hoe implementeer je XR succesvol in het onderwijs? Via stellingen, een framework en praktijkverhalen gingen deelnemers van de communitydag van Npuls pilothub XR en SIG virtuality hierover in gesprek. En werd het XR community platform gelanceerd, om elkaar ook na deze communitydag te vinden en in gesprek te blijven.
Steeds meer onderwijsinstellingen in Nederland maken gebruik van immersive rooms. “Je haalt de praktijk de school in, zodat je keer op keer levensechte praktijksituaties kunt oefenen.” Volgens Frank Gombault van Inholland Hogeschool is dat de kracht van een immersive room. Het webinar van 27 september ging over hoe je zo’n immersive room inricht en effectief kunt inzetten in je onderwijs.
Immersive rooms zijn in opkomst in het Nederlandse onderwijs. Verschillende hogescholen en universiteiten in Nederland hebben deze technologie al omarmd en zetten deze in om hun onderwijs te verbeteren. SURF organiseerde peer visits bij een aantal instellingen, waarbij deelnemers een immersive room konden ervaren. Dit artikel belicht enkele praktijkvoorbeelden en de impact van immersive rooms op het onderwijs.
Wil je je onderwijs interactiever en boeiender maken? Dan kun je gebruik maken van technologieën als XR, VR en AR. Maar hoe ontwerp je een ‘meeslepende leerervaring’ en hoeveel tijd kost dat? Op de Nationale XR-dag vertelden medewerkers van Fontys en Hogeschool Rotterdam hoe zij – vaak samen met studenten - met XR/VR/AR leerervaringen ontwerpen. Jan Colsoul lichtte het Vlaamse XR-actieplan toe.