Ga naar 'Virtuality'

Alle artikelen van Virtuality

130 artikelen

  1. Call for Proposals SURF Onderwijsdagen staat open

    Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeën in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.

  2. Met studenten werken aan XR- en VR-projecten: “Studenten denken in mogelijkheden. Dat inspireert!”

    “Studenten betrekken bij digitale onderwijsinnovatie is inspirerend. En het  helpt me om VISTA-breed te laten zien wat we al met Extended Reality kunnen.” Aan het woord is Roel Peijs, blended coach bij het VISTA college. ICT-studenten maken onder zijn regie virtual tours die een beeld geven van de ICT-opleiding. En studenten interieurontwerp zijn door hem uitgedaagd om een “bruisende broedplaats” te ontwerpen voor het Centre of Teaching & Learning. Wat levert dat op? 

  3. Join us at National XR Day 2025!

    Are you working on XR in education or research? And would you like to discover new developments in the field of immersive technologies? Then come to the National XR Day 2025 at Erasmus University in Rotterdam on 2 July.  Be inspired by innovative XR applications, sessions and speakers and meet like-minded people with an interest in immersive technology. Together we can shape and create new realities! Discover some highlights of the program below, or check the full program. You can register via this page.

  4. Dien je voorstel in voor National XR Day 2025!

    Is jouw XR initiatief of project een inspirerend voorbeeld voor anderen? Ben je op zoek naar partners om mee samen te werken? Heb je een actueel vraagstuk of onderwerp dat je graag met deelnemers wilt bespreken? Dan nodigen we je van harte uit om een sessievoorstel in te dienen voor National XR Day 2025!

  5. Seeing through Smart(er) Glasses in Higher Education

    How do new and upcoming SMART Glasses and AI-Powered Glasses put pressure on our public values as they enter our educational institutions? This is the research question we posed for a group of Applied Ethics Students to write on this last winter. Students from the University of Utrecht tackled this question and others through the lens of public values and ethical analysis. Using the Meta Ray-Ban SMART Glasses as their ‘case’ and the augmented reality ‘Orion’ glasses (also Meta made), their report considers both the technical capabilities and what we can do to prepare for such technologies in our educational domains. Their report, Smart Glasses in Higher Education - A Report on Current and Future Ethical Concerns, is a great start to this big topic. Find this report and other student reports from our Responsible Tech Wiki page: https://wiki.surfnet.nl/x/4AycCQ 

  6. De 4 inzichten van de Leiden University Immersive Tech Day

    "77% van de docenten gelooft dat immersieve technologieën (XR) nieuwsgierigheid aanwakkeren en de betrokkenheid vergroten," aldus Gül Akcaova (SURF). Hoe benutten we XR optimaal in onderwijs en onderzoek? Tijdens de Leiden University Immersive Tech Day op 30 januari 2025 deelden wij als Npuls, samen met o.a. SURF en Media & Learning, onze inzichten. Met inspirerende sessies en hands-on workshops bood de dag zowel toekomstvisies als praktische tools.  Lees het gehele verslag over de Immersive Tech Day op de XR Community van Npuls: Een terugblik op Immersive Tech Day 2025 bij de Universiteit Leiden · Algemeen · XR Community

  7. UvA-studenten ontwikkelen Extended Reality-apps voor maatschappelijke problemen

    Wat is de meerwaarde van XR in het onderwijs? Deze vraag stond centraal op de EduXR Amsterdam-inspiratiemiddag. Sprekers van de UvA en VU deelden hun ervaringen en inzichten. Rob Belleman vertelde hoe informaticastudenten bij het keuzevak Virtual and Augmented Reality for Good in vier weken een XR-app met maatschappelijke impact ontwikkelen. VR kan bijvoorbeeld bijdragen aan het behandelen van psychische problemen of het onderwijzen van computer graphics. Tilo Hartmann gaf zijn visie op hoe XR kan bijdragen aan leerdoelen.

  8. VR4VET: een open en uitdagende VR-leeromgeving voor het trainen van klantvaardigheid

    Jamie de Vré, manager team Content Creation bij ROC Amsterdam|Flevoland is een groot voorstander van samen werken aan open leermaterialen. Als projectleider voor Nederland bij het Erasmus+-project VR4VET werkt hij met vier bedrijven en vier onderwijsinstellingen uit vier Europese landen aan een open VR-leeromgeving. “We leren ontzettend veel van elkaar. Ons doel is uitdagend en leerzaam leermateriaal, licentievrij en voor iedereen toegankelijk.”

  9. Practoraat Digitale Pedagogiek en Didactiek: Wat werkt wel en niet bij inzet van technologie in mbo-onderwijs?

    Sinds 2021 heeft het VISTA college een practoraat Digitale Pedagogiek en Didaktiek. Practor Inne Vandyck onderzoekt samen met docent-onderzoekers wat wel en niet werkt bij het inzetten van technologie in het mbo-onderwijs. Zo werkt VISTA evidence informed aan “toponderwijs voor morgen”. Vandyck vertelt wat het practoraat onderzoekt en wat dat oplevert. Op 6 februari presenteert het practoraat de eerste inzichten uit het onderzoek op een symposium.

  10. Stages voorbereiden met Extended Reality vergroot motivatie studenten

    Het Deltion College is een van de zes instellingen die voor het Erasmus+-project Game On - Level Up een virtuele educatieve game ontwikkelt. Met de game van Deltion oefenen studenten Travel, Leisure & Hospitality gespreksvaardigheden om zich voor te bereiden op hun stage. Dit vergroot hun betrokkenheid en motivatie, vertelt Diane Smits, projectleider en adviseur onderwijsinnovatie.