Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat

“Studenten betrekken bij digitale onderwijsinnovatie is inspirerend. En het helpt me om VISTA-breed te laten zien wat we al met Extended Reality kunnen.” Aan het woord is Roel Peijs, blended coach bij het VISTA college. ICT-studenten maken onder zijn regie virtual tours die een beeld geven van de ICT-opleiding. En studenten interieurontwerp zijn door hem uitgedaagd om een “bruisende broedplaats” te ontwerpen voor het Centre of Teaching & Learning. Wat levert dat op?
VISTA biedt 150 mbo-opleidingen op tien locaties in Zuid-Limburg. Het benutten van digitale technologie is voor VISTA een belangrijke manier om leren nog aantrekkelijker en toegankelijker te maken. In het Strategisch Plan 2025-2030 van VISTA staan drie ambities centraal.
1. Klaar voor de wereld van morgen
2. Toponderwijs
3. Samen werken, leren en innoveren
Leren en innoveren doet VISTA zowel samen met collega’s – van binnen en buiten VISTA -, als samen met de studenten.
VISTA heeft net weer de Digiscan uitgestuurd. Deze enquête helpt om zicht te krijgen op hoe het staat met de digitale vaardigheden van docenten. Met de uitkomsten maken de opleidingsmanagers een Jaarplan Professionalisering. De blended coaches van VISTA hebben de opdracht om teams te enthousiasmeren voor digitale onderwijsinnovatie en medewerkers digitaal vaardig te maken.
Via inspiratiesessies laten Roel en zijn collega’s zien wat er al kan met bijvoorbeeld AI en XR. Roels specialisme is XR: hij volgt voor VISTA de nieuwste ontwikkelingen in XR en informeert de opleidingen over wat mogelijk is. Hij is van huis uit docent en kijkt samen met docenten en onderwijskundig leiders of er leerdoelen zijn die door inzet van digitale technologie beter bereikt kunnen worden.
Sinds kort heeft VISTA een XR-lab in Heerlen op een centrale, goed zichtbare plek. Daar laat Roel docenten en studenten via good practices zien en ervaren wat al mogelijk is met XR. Hij gaat ook regelmatig bij de opleidingen langs. Zo hoorde hij van de ICT-opleiding dat XR nog geen onderdeel van het curriculum is, terwijl de opleiding studenten hiermee wel wil leren werken. Zo werd het idee voor een XR-Challenge voor ICT-studenten geboren, vertelt Roel. “Dertig ICT-studenten, maken in groepjes van zes in drie weken een virtual tour van hun ICT-opleiding. Ze leren werken met de XR-apparatuur en -software en de virtual tours kunnen gebruikt worden voor de open dag van ICT.”
Als Roel bij een opleiding met XR aan de slag gaat, is de eerste stap bijna altijd het maken van een virtual tour. Voor veel opleidingen is het lastig om bedrijfsbezoeken te organiseren om studenten te laten zien hoe het werk er in de praktijk uitziet, legt Roel uit. “Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om alle leerlingen die interesse hebben voor de opleiding logistiek mee te nemen naar Medtronic, een distributiecentrum voor medische hulpmiddelen. Maar door daar te filmen en met de beelden een virtual tour te maken, kunnen studenten ervaren hoe het is om bij Medtronic te werken. Als leerlingen een VR-bril opzetten, voelt het voor ze alsof ze daar echt staan.”
Eerst maakte Roel de virtual tours zelf. Nu traint hij docenten en studenten om dit te doen. “We hebben de software en de apparatuur en het is laagdrempelig.” Ook voorheen werkte Roel soms al samen met studenten, die in een leerwerkbedrijf zaten, aan virtual tours. “Als ze het eenmaal in de vingers hadden, koppelde ik ze aan interne opdrachtgevers om een virtual tour te maken.”
Hij is blij met de virtual tours die de ICT-studenten maken. “Ik zet ze in het XR-groeiraster. Dat is een digitaal platform dat een overzicht biedt van alle beschikbare XR-toepassingen (XR, VR, AR) binnen VISTA. Het is ontworpen als een interactieve praatplaat die gebruikers inspireert en informeert over de inzet van XR in het onderwijs. Het raster toont ook welke XR-applicaties beschikbaar zijn binnen VISTA, plus informatie over het vakgebied en de rechten van gebruik.”
"Het XR-groeiraster is een interactieve praatplaat die gebruikers inspireert en informeert over de inzet van XR in het onderwijs. Het is een digitaal platform dat een overzicht biedt van alle beschikbare XR-toepassingen (XR, VR, AR) binnen VISTA."
VISTA ontving onlangs een Npuls-subsidie om een Centre of Teaching & Learning op te zetten. Het Digilab en het XR-lab op de locatie in Heerlen wordt een van de CTL-hubs. Daarnaast komen er CTL-hubs in Maastricht en Sittard. Roel heeft de studenten van de opleiding interieur design nu met een Challenge uitgedaagd om van de CTL-hub in Heerlen “een bruisende broedplaats voor digitale innovatie” te maken.
“Ik heb ze gevraagd een plan te maken hoe dat er uit moet zien en wat voor een apparatuur we daar zouden willen etaleren en gezegd ‘the sky is the limit!’. Het moet een hybride plek worden waar we kunnen vergaderen en ook demonstraties kunnen geven. Ik heb een wensenlijstje opgesteld en pitch gegeven. Ze komen een keer hier op locatie kijken. En er is een virtual tour van de plek voor ze gemaakt zodat ze als op de opleiding in Sittard zijn via de VR-bril kunnen zien hoe het er ook alweer uitzag.”
Aan de Challenge is ook een leerdoel gekoppeld. “Het ontwerp dat ze maken wordt ook omgezet naar een virtual tour. Je kunt dan met een VR-bril op door het ontwerp lopen en de ruimte ervaren. Dat zie je tegenwoordig veel op televisie in woonprogramma’s. De opleiding wil dat de studenten dit leren maken. Ik ga het beste ontwerp uitkiezen en kijken of we financiering passend kunnen krijgen om dat te bekostigen.”
“Het interieurontwerp wordt omgezet naar een virtual tour. Je kunt dan met een VR-bril op door het ontwerp lopen en de ruimte ervaren."
Een ICT-student uit de Centrale StudentenRaad vroeg Roel of het XR-lokaal behalve om te leren ook gebruikt kon worden om te ‘chillen’. Ze maakten samen plannen voor een “Digichill”-event en gaming workshop. Door omstandigheden is dat plan even uitgesteld.
Roel die zijn loopbaan begon als docent vindt het fantastisch om via challenges met studenten samen te werken. “Studenten zijn nog onbevangen en denken in mogelijkheden. Met collega’s werken is ook leuk, maar ze zien snel beren op de weg. Bij de challenge interieurdesign zeiden collega’s ‘je moet wel een budget meegeven’… Dat wil ik juist niet. Ik wil dat ze groots dromen en geef ze liefst carte blanche.”
Onderzoek
Het practoraat Digitale Pedagogiek en Didactiek van het VISTA college doet ook onderzoek naar het effect van het gebruiken van VR en XR in het onderwijs. Practor Inne Vandyck onderzoekt samen met docent-onderzoekers wat wel en niet werkt bij het inzetten van technologie in het mbo-onderwijs. Zo werkt VISTA evidence informed aan “toponderwijs voor morgen”. Je leest er meer over in dit Vraagbaak-artikel:
Practoraat Digitale Pedagogiek en Didactiek: Wat werkt wel en niet bij inzet van technologie in mbo-onderwijs? | SURF Communities
Fotograaf: coverfoto van Roel Peijs en foto hieronder van Roel Peijs: Hub Dautzenberg
Meer lezen over Virutal Reality en Extended Reality in het onderwijs? Lees ook:
- UvA-studenten ontwikkelen Extended Reality-apps voor maatschappelijke problemen | SURF Communities
- VR4VET: een open en uitdagende VR-leeromgeving voor het trainen van klantvaardigheid | SURF Communities
- Stages voorbereiden met Extended Reality vergroot motivatie studenten | SURF Communities
Vraagbaak-artikelen automatisch in je emailbox ontvangen?
Wil je de Vraagbaak-artikelen automatisch in je emailbox ontvangen? Klik dan op de "Volgen"-knop op de homepage van de Vraagbaak-homepage (in de linkerbovenhoek).
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
Dit artikel heeft 1 reactie
Als lid van SURF Communities kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
Leuk artikel, bedankt.
Welke tool gebruiken jullie voor de virtual tours? En welke andere platforms of tools gebruiken jullie zoal?
Alvast dank.
Paul
1 Praat mee