Tips, discussie en verhalen over digitale onderwijsinnovatie op LinkedIn. Deze wil je niet missen!

Op LinkedIn komen dagelijks heel wat tips, discussies en verhalen over online en blended onderwijs langs. De Vraagbaak Online Onderwijs verzamelt elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wil missen. Deze vonden wij in januari. Mis je iets? Aanvullen in de reacties wordt gewaardeerd.

Ga direct naar: 💡Praktische tips | 💬 In gesprek | 📺 Kijken & luisteren | 📖  Onderwijs verhalen | 🏆 In de prijzen

Gelezen op linkedin

💡Praktische tips

Handige tips van vakgenoten:

Recepten voor docentondersteuning op het gebied van ICT

Ashwin Brouwer (innovatiebegeleider) tipt het ‘Kookboek’ van MBO Digitaal. Daarin staat ook de aanpak van het Frieslandcollege met een handige zelfevaluatie digitale geletterdheid voor docenten.  

Werkvormen voor (online) lessen

Wessel Peeters (Onderwijskundige en medeoprichter van Vernieuwenderwijs) tipt deze Australische database met handige werkvormen voor je (online) lessen.

Betere peerfeedback met videoinstructie

Wil je dat studenten elkaar betere feedback geven? Ga dan voor een instructie met video in plaats van met tekst, post Scienceguide. Video werkt beter dan geschreven instructie, zo blijkt uit onderzoek van Kevin Ackermans.  

Een nieuwe manier om je scherm te delen in teams

In MS Teams kun je nu jezelf voor of naast de presentatie zetten, tipt Odile Ozertem (Educatiespecialist). Het kan soms handig zijn als studenten zowel jou als de presentie zien. Ze laat in een video zien hoe het werkt.

💬In gesprek

Deze mensen deelden hun mening. Wat vind jij?

De anti-online retoriek is terug. Maar laten we blijven dansen.

"We moeten afstandsonderwijs en online onderwijs niet de schuld geven van de traumareacties die voortkomen uit de pandemie," stelt Karen Costa (onderwijsondersteuner). Ze roept iedereen die werkt aan online leren op om te blijven dansen.

Meesurfen op de golven van Corona

Berent Prakken schreef met Harold Reijnen een opiniestuk in de Volkskrant. Hun pleidooi: "Wie een langetermijnoplossing zoekt voor het hoger onderwijs, moet meebewegen met het ritme van de coronabesmettingen: een bijpassende vorm van lesgeven voor elk seizoen."

Stap naar duurzame, effectieve inzet van technologie nog niet gezet

Lector Nynke Bos en lector Jos Fransen deelden hun visie in Scienceguide: "Als we dit momentum niet aangrijpen, is de kans groot dat we terugkeren naar de suboptimale onderwijspraktijk zodra de regelgeving dat toelaat," waarschuwen zij.

📺 Kijken & Luisteren

Liever iets kijken of luisteren over digitale onderwijsinnovatie? Deze aanbevelingen kwamen langs op LinkedIn:

Webinars innovatief onderwijs uit de praktijk

Tom Visscher tipt de maandelijkse webinars over innovatief onderwijs uit de praktijk van Hogeschool Inholland. De webinars zijn bedoeld als reflectie op en inspiratie tot lesgeven en leren met behulp van technologie. Voor docenten van Inholland en andere geïnteresseerden!

Podcast over inzet e-learning als onderdeel van blended onderwijs

Judith Herrewijn en haar collega Bart Goossens vertellen in deze podcast hoe zij e-learnings inzetten als onderdeel van blended onderwijs bij de Avans Academie.

Podcast hybride leeromgevingen

Ronald Scheer tipt de nieuwe Fontys podcastaflevering over hybride leeromgevingen. Dit keer gaat het over Crosslabs in Venlo en omgeving. En er zijn er meer!
 

📖 Onderwijs verhalen

Er komen ook verhalen langs. Om te lachen, ter inspiratie, of om eens goed over na te denken.

Een Inbreker in mijn online les

Docent Annemieke de Schepper geeft een mooi inkijkje in online lesgeven. “Ik had hem niet zien aankomen en de studenten ook niet, deze harde lockdown vlak voor de kerstvakantie 2021. Iedereen baalde dat we weer ‘online’ moesten. Maar soms krijgt een online-les onverwacht een spannende wending;).” 

Een bloedende passie

Docent Dries van den Enden onderzoekt hoe het komt dat docenten verschillend omgaan met de veranderingen door corona. “Als ‘innovator’ ben ik bereid om continu te leren, nieuwe experimenten op te starten en te accepteren dat de ene keer iets wel werkt, de volgende keer een idee de prullenbak in kan. […] Het wordt zwaar als de ruimte voor het experiment verkleind wordt door de overheersende wens naar stabiliteit.”

🏆 In de prijzen

Regelmatig valt er iemand in de prijzen. Deze keer feliciteren we:

Henk Dekker award voor Carlijn Bergwerff

Ze kreeg deze innovatieprijs voor de projecten ze met haar collega’s heeft opgezet om studenten nog beter en op realistische wijze te laten oefenen met gesprekstechnieken, middels interactieve video's en Virtual Reality. Wil je er meer over weten? Je mag haar benaderen.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties