Nina Reimert
Communicatieadviseur en Content manager Meer over Nina Reimert
Op LinkedIn komen dagelijks heel wat tips, discussies en verhalen over online en blended onderwijs langs. De Vraagbaak Online Onderwijs verzamelt elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wil missen. Deze vonden wij in januari. Mis je iets? Aanvullen in de reacties wordt gewaardeerd.
Ga direct naar: 💡Praktische tips | 💬 In gesprek | 📺 Kijken & luisteren | 📖 Onderwijs verhalen | 🏆 In de prijzen
Handige tips van vakgenoten:
Ashwin Brouwer (innovatiebegeleider) tipt het ‘Kookboek’ van MBO Digitaal. Daarin staat ook de aanpak van het Frieslandcollege met een handige zelfevaluatie digitale geletterdheid voor docenten.
Wessel Peeters (Onderwijskundige en medeoprichter van Vernieuwenderwijs) tipt deze Australische database met handige werkvormen voor je (online) lessen.
Wil je dat studenten elkaar betere feedback geven? Ga dan voor een instructie met video in plaats van met tekst, post Scienceguide. Video werkt beter dan geschreven instructie, zo blijkt uit onderzoek van Kevin Ackermans.
In MS Teams kun je nu jezelf voor of naast de presentatie zetten, tipt Odile Ozertem (Educatiespecialist). Het kan soms handig zijn als studenten zowel jou als de presentie zien. Ze laat in een video zien hoe het werkt.
Deze mensen deelden hun mening. Wat vind jij?
"We moeten afstandsonderwijs en online onderwijs niet de schuld geven van de traumareacties die voortkomen uit de pandemie," stelt Karen Costa (onderwijsondersteuner). Ze roept iedereen die werkt aan online leren op om te blijven dansen.
Berent Prakken schreef met Harold Reijnen een opiniestuk in de Volkskrant. Hun pleidooi: "Wie een langetermijnoplossing zoekt voor het hoger onderwijs, moet meebewegen met het ritme van de coronabesmettingen: een bijpassende vorm van lesgeven voor elk seizoen."
Lector Nynke Bos en lector Jos Fransen deelden hun visie in Scienceguide: "Als we dit momentum niet aangrijpen, is de kans groot dat we terugkeren naar de suboptimale onderwijspraktijk zodra de regelgeving dat toelaat," waarschuwen zij.
Liever iets kijken of luisteren over digitale onderwijsinnovatie? Deze aanbevelingen kwamen langs op LinkedIn:
Tom Visscher tipt de maandelijkse webinars over innovatief onderwijs uit de praktijk van Hogeschool Inholland. De webinars zijn bedoeld als reflectie op en inspiratie tot lesgeven en leren met behulp van technologie. Voor docenten van Inholland en andere geïnteresseerden!
Judith Herrewijn en haar collega Bart Goossens vertellen in deze podcast hoe zij e-learnings inzetten als onderdeel van blended onderwijs bij de Avans Academie.
Ronald Scheer tipt de nieuwe Fontys podcastaflevering over hybride leeromgevingen. Dit keer gaat het over Crosslabs in Venlo en omgeving. En er zijn er meer!
Er komen ook verhalen langs. Om te lachen, ter inspiratie, of om eens goed over na te denken.
Docent Annemieke de Schepper geeft een mooi inkijkje in online lesgeven. “Ik had hem niet zien aankomen en de studenten ook niet, deze harde lockdown vlak voor de kerstvakantie 2021. Iedereen baalde dat we weer ‘online’ moesten. Maar soms krijgt een online-les onverwacht een spannende wending;).”
Docent Dries van den Enden onderzoekt hoe het komt dat docenten verschillend omgaan met de veranderingen door corona. “Als ‘innovator’ ben ik bereid om continu te leren, nieuwe experimenten op te starten en te accepteren dat de ene keer iets wel werkt, de volgende keer een idee de prullenbak in kan. […] Het wordt zwaar als de ruimte voor het experiment verkleind wordt door de overheersende wens naar stabiliteit.”
Regelmatig valt er iemand in de prijzen. Deze keer feliciteren we:
Ze kreeg deze innovatieprijs voor de projecten ze met haar collega’s heeft opgezet om studenten nog beter en op realistische wijze te laten oefenen met gesprekstechnieken, middels interactieve video's en Virtual Reality. Wil je er meer over weten? Je mag haar benaderen.
Communicatieadviseur en Content manager Meer over Nina Reimert
0 Praat mee