Petra Wentzel
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
Hoor- en werkcollege's zijn normaal gesproken dé plek voor docenten om structuur aan te brengen in hun vak. Studenten zijn fysiek aanwezig en hun reacties en vragen bepalen of stof moet worden herhaald, juist kan worden overgeslagen en of er bijvoorbeeld extra feedback op een project nodig is. Ook aanzetten tot zelfstudie is soms nodig. Online werkt dit anders en moet die structuur op een andere manier worden aangebracht.
"Wat ik het mooiste vond aan het opknippen van het onderwijs was dat ik echt die groei veel beter kon monitoren. Ik zag beter dat ze de concepten nu aan elkaar konden knopen."
Deze week in 'Koffie break met...': Marleen Verstege, docent Lifesciences en Studieloopbaanbegeleider bij Hogeschool Inholland. Ze besloot om haar online onderwijs op te knippen in meer losse eenheden. Die structuur motiveerde haar studenten om elke week actief met de stof aan de slag te gaan. Met als mooi bij-effect: ze kreeg veel beter zicht op de groei van haar studenten en het leidde tot minder herkansingen.
Klik op het onderstaande plaatje om de opname van het interview te bekijken.
Toen de fysieke hoor- en werkcolleges wegvielen, realiseerde Marleen zich al snel dat ze meer moest gaan doen om studenten 'erbij' te houden. Want gezichten blijken slechter te lezen of de camera staat helemaal uit, vragen in de chat zijn niet altijd goed te monitoren en de aandachtsspanne van online colleges is korter. Ze besloot om het projectwerk dat de studenten moesten doen op te knippen in afgeronde losse onderdelen. Zo maakte ze losse clipjes per thema.
"Ik had er heel veel lol in om het leuk te maken voor de studenten, zodat ze mijn filmpje ook echt gaan kijken."
En ze bouwde meer feedback-rondes in, zodat de studenten per week wisten of ze op de goede weg waren. Ook maakte ze een to-do-lijstje waardoor de studenten zelf konden checken hoe ver ze waren met hun project. Van dit lijstje is door de studenten veel gebruik gemaakt.
"En juist doordat er ook meer feedbackrondes in zaten kregen ze ook een bevestiging van: het gaat heel goed."
Marleen ging tijdens de lessen voor een meer persoonlijk benadering.
"Ik begon niet altijd gelijk met de inhoud van de les. Ik begon meestal met de vraag "Hoe gaat het met jullie?"
Dit bleek een goede ingang om met de studenten in gesprek te gaan, onder andere over de problemen die ze hadden om stageplekken te vinden. De studenten konden hun verhaal kwijt en ervaringen delen. Ook buiten de lessen om stuurde ze regelmatig een persoonlijke mail naar de studenten. Het werkte en de opkomst bij de lessen bleef erg hoog.
Bijkomend voordeel van het meer structureren van het onderwijs was dat Marleen veel beter zicht kreeg op de ontwikkeling van de studenten. Het aantal herkansers nam af. Zelf verklaart ze dat door de combinatie van het opknippen van het onderwijs, de persoonlijke aandacht voor de studenten én het inkijkje in haar persoonlijke situatie. Waarbij niet alleen haar werkkamer, maar ook soms haar dochter in beeld kwam, wat leidde tot vrolijk gezwaai en gelach.
"Het aantal herkansers neemt hierdoor drastisch af en ik heb alleen maar gevraagd "Hoe gaat het?"
Overigens vindt ze het cijfer niet het belangrijkste
" Een student vroeg: wat is m'n cijfer? Dat cijfer is wel mooi, maar heb je nu het gevoel dat je op stage kan, dat je echt iets geleerd hebt?"
Of met het opknippen het onderwijs niet te schools wordt is dan een logische vraag. Want, uiteindelijke leiden we studenten op tot zelfstandig werkende professionals. Maar het programma van Marleen is flexibel, het is ook helemaal individueel en zonder ondersteuning te volgen. De meeste studenten kozen er toch voor om elke week mee te doen en zo dus bij de les te blijven.
Sanne Hille sprak in het webinar 'Wat doet online onderwijs met de zelfregulatie van een student' over scrum. Een werkvorm (overigens veel toegepast in bedrijfscontexten) waarbij het onderwijs ook wordt opgeknipt in kleine blokken zodat overzicht wordt gehouden door zowel student als docent. Binnen scrum wordt veel gewerkt met tussendoelen en feedback.
In het artikel 'Tentamens eruit, opdrachten erin' kwam ook het nut van het werken met wekelijkse opdrachten naar voren. Docent Boukje de Gooijer bevestigt dat ze meer zicht kreeg op de voortgang van de studenten.
Veel meer tips voor het structureren van het onderwijs ook in dit artikel met de mooie titel: 'Toolgericht of doelgericht'.
In ‘Koffie break met…’ iedere week een docent die vertelt over online onderwijs en het vergroten van binding. In een kwartiertje hoor je van een enthousiaste docent zijn of haar ervaringen, oplossingen en tips. Dus pak een kopje koffie, neem een break en laat je inspireren.
‘Science may never come up with a better office communication system than the coffee & tea break.’ – Earl Wilson
Koffie break met Raimke van den Beemt: 'Ik heb meer energie als ik online lesgeef'
Koffie break met Jaap Versluis: 'Ik-ken-de-studenten-nu-al-veel-beter'
Koffie break met Risheet Lal: 'De drempel is denk ik lager'
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
0 Praat mee