Highlights uit het webinar Feedback in VR: wat werkt?

De juiste manier van feedback geven kan voor een student veel verschil maken. Maar welke manier van feedback gebruik je? En hoe geef, of genereer, je feedback in VR? In het webinar van 7 oktober 2022 werd ingegaan op deze vragen.

Benieuwd naar het hele webinar? Kijk het webinar hieronder terug of lees het verslag.

Sprekers

Sprekers in dit webinar waren Jeffrey LemmersAstrid TimmanSjaak Griffioen en Stan van Ginkel.

Feedback in het verleden en heden

Van Socrates, Hurlock en Pendleton naar Hattie & Temperley. Jeffrey Lemmers, opleider en didactisch beeldcoach aan de Erasmus MC Academie, bespreekt hoe feedback begon en hoe we feedback tegenwoordig gebruiken. Vooral het model van Hattie & Timperley wordt anno 2022 vaak toegepast.

Model van Hattie & Timperley 2007
Model van Hattie & Timperley 2007

Meer over het model van Hattie & Timperley en de volgende soorten feedback kan je teruglezen in het artikel van Jeffrey.

  • Directe en uitgestelde feedback
  • Discrepantie- en progressiefeedback
  • Verhouding positieve en negatieve feedback
  • Niveaus van feedback
  • Structuur in feedback

De virtuele cliënt MAX

Astrid Timman, docent (MEd) vaktherapie, docent LeerWerkplaats Siza en ambassadeur bij iXperium Health bij de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN), heeft met de HAN en het bedrijf The Simulation Crew uit Nijmegen de virtuele cliënt MAX gemaakt die de gespreksvaardigheden van studenten test op het gebied van welzijn en gezondheid.

Welke data kan ik verzamelen met de tool die ik gebruik? En hoe kan ik deze data vertalen naar feedback? En hoe komt dit weer bij de student?

Dit waren vragen die Astrid zichzelf stelde toen de virtuele cliënt werd ontwikkeld. MAX luistert bijvoorbeeld of de student vraagt hoe het gaat met de cliënt of of de cliënt wordt onderbroken en geeft direct feedback op deze data. Er wordt gebruik gemaakt van 3 soorten feedback die ook in het model van Hattie & Timperley besproken worden:

  • Feed Up: wat zijn de doelen? Welke theorie gebruiken de studenten? Hoe werkt de bril?
  • Feed Back: hoe doe ik het? Tijdens de simulatie krijgen studenten tips en tricks van MAX doormiddel van spreekwolkjes.
  • Feed Forward: hoe nu verder? De studenten krijgen een dashboard met data te zien die uitlegt wat goed ging en beter kon.

Je kan Astrid Timman bereiken voor verdere vragen over dit project via het mailadres: Astrid.Timman@han.nl

Schiettraining en reanimatie onder stress in de politieacademie

Bij de Politieacademie worden 13 VR-modules gebruikt om cognitieve, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden te trainen. Maar hoe train je eigenlijk motorische vaardigheden in VR? Sjaak Griffioen, IV Expert XR bij de Politieacademie vertelt meer over twee modules.  

De eerste module is VRange waar trekkervinger discipline wordt getraind met sensoren in het wapen (de controller) en visuele feedback via de VR-bril.

De tweede module is reanimatie onder stress. Dit is een reanimatiecursus waarbij de deelnemers moeten focussen op de taak zonder afgeleid te worden door een scenario. Bijvoorbeeld een voorbijganger die vragen stelt of een bezorgde vriendin die in paniek naast het slachtoffer staat.

Gespreksvaardigheden in VR oefenen

Stan van Ginkel, Associate Professor of Educational Technology aan de Hogeschool Utrecht, vertelt meer over zijn onderzoek naar gespreksvaardigheden oefenen in VR. In dit onderzoek werd feedback gegeven op oogcontact, stemgebruik, houding en gebaren. Deze zaken werden gemeten met de VR-bril. Daarnaast onderzocht Stan de effectiviteit van delayed en immediate feedback in deze VR-simulatie. In een eerder onderzoek heeft hij een standaard rubriek gemaakt voor feedback die terug te vinden is in dit artikel: Assessing oral presentation performance: Designing a rubric and testing its validity with an expert group | Emerald Insight.

Wil je meer weten over het project van Stan van Ginkel? Kijk dan dit webinar terug dat op 3 september 2021 werd uitgezonden.

Meer weten?

Ben jij geïnteresseerd in digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden of onderzoek hiernaar? Sluit je dan aan bij onze LinkedIn community  waar experts en geïnteresseerden uit het hoger onderwijs samenkomen om kennis en ideeën uit te wisselen.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 1 reactie