AI in het HRM-onderwijs: ‘We hebben AI geïntegreerd in alle vakken en jaren van onze HRM-opleiding - en toetsen waar nodig aangepast”

Al snel nadat AI opkwam, besloot de HvA-opleiding Human Resource Management om AI te omarmen. Het was volgens docenten Eva Kunst en Renske van Geffen niet de vraag of maar hoe ze met AI in het HRM-onderwijs aan de slag zouden gaan. De opleiding stelde een visie op. AI is nu in het hele HRM-curriculum geïntegreerd en toetsen zijn zo nodig aangepast. Hoe pakte de opleiding dit aan?

“We zijn vanuit de curriculumcommissie gaan onderzoeken wat nodig was om AI goed in te bedden in het HRM-onderwijs”, vertelt Eva, “en we hebben een visie ontwikkeld waaraan we wat we met AI doen toetsen.” Eva en Renske doceren beiden vooral onderzoekvaardigheden en werken daarnaast aan onderwijsontwikkeling. Eva is lid van de curriculumcommissie; Renske is afstudeercoördinator en lid van de toetscommissie.

Curriculumanalyse en onderzoek in het beroepenveld

Eva: ”We hebben tijd gemaakt om het hele curriculum door te lichten en te kijken bij welke vakken AI-kennis en vaardigheden passend en nodig zijn.” Daarnaast ging Renske op onderzoek uit in het werkveld. Ze sprak met de Beroepenveld Commissie en bezocht HR-netwerkbijeenkomsten Ze vroeg HRM-professionals: hoe AI al wordt toegepast in het HRM-werkveld; wat studenten moeten leren over AI; én welke vaardigheden belangrijk zijn nu AI sommige taken van HRM-professionals overneemt. Vaardigheden die ze noemden waren: “kritisch kunnen denken en een goede, sensitieve gesprekspartner zijn die ethiek hoog in het vaandel heeft staan”, aldus Renske.

Aanpassen toetsvormen

"De toetscommissie analyseerde welke risico’s AI met zich meebracht voor toetsen”, vervolgt Renske, “waar nodig zijn toetsvormen aangepast. De scriptie maakt bijvoorbeeld nog maar vijftig procent van het afstudeercijfer uit. Een gesprek en presentatie over de toepasbaarheid en impact van het afstudeerproject zijn nu ook onderdeel van de beoordeling.”

Visie AI in het HRM-onderwijs

Een belangrijk uitgangspunt van de visie op AI in het onderwijs van de HRM-opleiding is dat alle studenten AI-kennis en AI-vaardigheden moeten leren, licht Eva toe. “We willen niet dat alleen die studenten die uit zichzelf AI interessant vinden ermee om leren gaan. Alle HRM-studenten moeten algemene kennis van AI verwerven én de AI-kennis en -vaardigheden die relevant zijn voor de HRM-beroepspraktijk. We leren studenten ook wat de risico’s van AI zijn en dat ze kritisch naar de AI-output moeten kijken. We besteden aandacht aan privacy, ethiek, bias, en duurzaamheid.” Een ander uitgangspunt is dat studenten in het HRM-onderwijs alleen gratis AI-tools mogen gebruiken. Eva: “We willen dat studenten gelijke kansen hebben.”

Geen apart vak AI-geletterdheid maar geïntegreerd in alle vakken

AI blijkt voor veel vakken in de HRM-opleiding relevant, bijvoorbeeld bij recruitment. AI-geletterdheid is bij de HRM-opleiding dan ook geen apart vak. Renske: “Het is geïntegreerd in alle vakken en jaren van de opleiding. AI ontwikkelt zich snel dus studenten moeten hun kennis van AI door de hele opleiding blijven ontwikkelen. Als je in jaar 1 een vak AI-geletterdheid geeft, is de inhoud in jaar 2 alweer verouderd. In jaar 3 en 4, vlak voor de stages en het afstuderen, geven we via webinars updates zoals ‘AI en legal’ (over de AVG en AI Act) en ‘AI en onderzoek’.”

Er wordt vaak aangenomen dat studenten ICT- en AI-vaardigheden uit zichzelf leren, maar in de praktijk zien Renske en Eva dat dit niet zo is. “Studenten denken AI te snappen maar we zien dat ze geen goede prompts gebruiken. En ze vragen ChatGPT om hun tekst wat formeler te maken en begrijpen dan zelf de woorden niet die in de tekst van ChatGPT staan.”

Aanpassen van het schrijfonderwijs

Het onderwijs in schrijven en in onderzoekvaardigheden wordt het hardst door AI geraakt, zegt Renske. “We passen het schrijfonderwijs voor jaar 1 nu aan. Een onderdeel daarvan is dat studenten ter voorbereiding de HvA-e-learning AI moeten volgen [deze biedt AI-basiskennis]. We laten studenten verslagen nu in de computerzaal schrijven - dat is een tijdelijke oplossing.”

AI-gebruik verantwoorden

“In jaar 2 moesten studenten voorheen thuis een betoog schrijven”, vervolgt Renske. “Nu ze AI kunnen gebruiken, toets je zo niet meer of ze een betoog goed kunnen op- en onderbouwen, maar eerder hoe goed ze AI kunnen gebruiken. Daarom vragen we studenten bij deze opdracht nu om hun AI-gebruik te verantwoorden. Hoe heb je AI ingezet, met welk doel, heeft het opgeleverd wat je hoopte, had het een meerwaarde? Ze moeten nu voor het betoog ook mensen interviewen en een videopitch maken.”

In sommige lessen laten docenten de studenten expres zaken opzoeken die je slecht kunt opzoeken met AI, aldus Renske: “Bijvoorbeeld bij arbeidsrecht. Die antwoorden zijn voor 50% fout. Door studenten dit soort opdrachten te geven maken we ze hiervan bewust.”

Investeren in AI-opleiding voor docenten

De HRM-opleiding investeerde flink in AI-opleiding voor docenten, vertelt Eva. “Onze opleidingsmanager heeft docenten aangemoedigd om AI-seminars en de AI-leergang van de HvA Academie volgen. Docenten hebben hier goed gebruik van gemaakt.”

De ‘afstudeerbuddy’

Toen Renske de AI-leergang van de HvA Academie volgde, bouwde ze zelf een Custom ChatGPT: de ‘afstudeerbuddy’. Renske wil AI inzetten om haar werk beter te maken, legt ze uit. “Ik wil studenten zoveel mogelijk persoonlijk begeleiding bieden en ik wil dat ze 24/7 toegang hebben tot de informatie die belangrijk is voor hun afstuderen. Ik ben nu veel tijd kwijt aan het beantwoorden van alsmaar dezelfde vragen. Die tijd besteed ik liever aan persoonlijke en diepgaande gesprekken.” 

Artikel gaat verder onder de foto

Chatbot De ‘afstudeerbuddy’
Chatbot De ‘afstudeerbuddy’

Straf

De afstudeerbuddy is ‘gevoed’ met alle documenten over afstuderen bij de HRM-opleiding en met alle studiehandleidingen. De buddy moet de antwoorden op deze informatie baseren. “Hij is gedreigd met straf als hij andere informatie gebruikt of verzint, maar dat is helaas niet waterdicht”, aldus Renske.

Artikel gaat verder onder de foto

Renske van der Geffen
Renske bouwt de chatbot 'Afstudeerbuddy'

Prompten wat wel en niet mag

De buddy kreeg veel prompts over wat niet mag, vervolgt Renske. “De buddy mag geen stukken schrijven voor studenten en niet inhoudelijk adviseren over projecten. Als de buddy het antwoord niet weet, moet hij naar de afstudeercoördinatoren verwijzen. Als studenten persoonlijke informatie delen, moet hij zeggen dat ze dat omwille van hun privacy niet moeten doen en moet hij verwijzen naar de studentendecaan.” 

De HvA ontwikkelt nu ‘HvA Chat’. Dit is een afgeschermde omgeving, waarin HvA-studenten en -medewerkers veilig AI kunnen gebruiken. “De gegevens die je invoert, komen niet buiten die omgeving”, licht Renske toe. In die omgeving kunnen studenten in de toekomst een tool als de afstudeerbuddy veilig gebruiken.

Onderzoek naar de afstudeerbuddy

Studenten kunnen de eerste versie nu uitproberen. Renske heeft er een survey ingezet waarin ze studenten om feedback vraagt. Deze is helaas nog door slechts een student ingevuld. Renske: “Het is natuurlijk de vraag welke effecten het inzetten van zo’n AI-buddy heeft op de relatie tussen student en docent. Komend studiejaar gaan we studenten de buddy af en toe in de les laten gebruiken en vragen we ze om daarna de vragenlijst in te vullen.”

Auteur

Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen…

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties