Petra Wentzel
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
Gefeliciteerd! Het is de Dag van de Leraar. Vandaag zetten we een aantal docenten in het zonnetje die hun ervaringen met blended onderwijs graag met iedereen delen via LinkedIn. Want: blended, dat is wel zo'n beetje dé term van dit moment. Hoe smeed je die mix van online en offline werkvormen logisch aan elkaar, zodat studenten dat leren wat ze nodig hebben om te kunnen worden wie ze willen zijn? Onderstaande docenten hebben daar wel ideeën over.
Die term blended waait trouwens hopelijk snel weer over, want waar het uiteindelijk over gaat is GOED* onderwijs. Dat goede onderwijs ontwikkelen en geven goede docenten. En daar zijn er veel meer van. Post je zelf ook je ervaringen op LinkedIn? Of heb je een collega die dat doet? Laat het me weten!
*Gedegen Ontworpen, Effectief en Doordacht
Veel blijheid op LinkedIn de afgelopen maand. Het weer fysiek bij elkaar mogen komen viel in goede aarde. Mooi dat dat door velen gecombineerd wordt met positieve ervaringen uit de afgelopen online periode. Onderstaande docenten deelden hierover een meestal kort, maar soms ook uitgebreid bericht op hun LinkedIn-pagina. Via de link kom je rechtstreeks bij die berichten. Maak een connectie met deze collega's voor meer inspiratie.
Marleen Verstege (Hogeschool Inholland) postte op haar pagina dat ze blij werd van haar studenten die op hun beurt weer blij waren over de digitale hoorcolleges die ze vorig jaar had opgenomen. De stof was al bestudeerd en fysiek bij elkaar komen werd daardoor ook echt contact maken met elkaar. Eind deze week komt Marleen uitgebreid aan het woord hierover.
Karen Kotten-Lips (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) was blij dat een vakspecialist even hybride kon komen invliegen om haar studenten state-of-the-art informatie te geven.
Jelle Kabbes zette docenten Michela Blok-Grau en Sofie Heemskerk (ROC van Amsterdam) in het zonnetje. Blij werd hij van hun moderne innovatieve opdracht: studenten gingen zelf leerzame games maken. Flipping the classroom 2.0.
Op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen waren zowel studenten als docenten heel erg blij over de start van hun communities of learning. Ze werken samen aan ieders ontwikkeling, óók die van de docenten. ScienceGuide schreef er al uitgebreid over.
Eus van Hove (VAVO Lyceum) gebruikt digitale flashcards in zijn onderwijs. Als voorbeeld maakte hij ook een serie over de terminologie in onderwijsland. Dubbele winst.
Frank van den Ende (Gilde Opleidingen) mocht weer live met met collega's aan de slag. Hij maakte een digitale variant van zijn presentatie voor de collega's die er niet bij konden zijn . Zoals het een voormalig practor activerende didactiek betaamt werd dat natuurlijk lekker activerend. Knap gedaan.
Én Frank liet zijn studenten nadenken over hun talent en ze daar een les over geven. Wat een leuke werkvorm, met heel veel mooie opbrengsten. Hij maakte er een direct bruikbaar boekje over.
Gert-Joost Peek (Hogeschool Rotterdam) wordt vrolijk van het overdragen van kennis. Ik word dan weer vrolijk van de manier waarop hij studenten betrekt bij zijn praktijkgerichte onderzoek.
Kristie van der Heijden (De Haagse Hogeschool) deelt een filmpje van een blije opleiding huidtherapie: studenten en docenten zijn allemaal blijer dan blij over de vernieuwde opleiding die is opgezet rondom blended leren en programmatisch toetsen.
Diana Molenschot (Thomas More Hogeschool) kreeg een filmpje te zien van het enorm LED-scherm dat onderweg is naar haar instelling. Ze is blij dat ze dat scherm binnenkort in haar onderwijs kan gaan inzetten. Hou je ons op de hoogte, Diana?
De tijd nemen om op je eigen onderwijs te reflecteren, het komt er niet altijd van. Toch zou ik het willen promoten. Niet alleen om even te genieten van wat je gedaan hebt, maar ook om collega's te informeren en inspireren.
Jessica Zweers (Hanzehogeschool Groningen) docent van het jaar 2021, stond in het NRC met haar blog over de noodzaak om samen met alle betrokken partijen te kijken naar het onderwijs van de toekomst. De docent daarna ruimte en ondersteuning bieden om het onderwijs te ontwikkelen is noodzaak stelt ze.
Dries van den Enden (Fontys Hogescholen) vult hierop aan dat het vanuit het organisatiemodel wel moet, maar vaak niet lijkt te passen. Een vierkantje door een ronde opening duwen zeg maar. Daar wringt volgens hem meer en meer de schoen. Interessante blog!
Monique Meij (Universiteit van Amsterdam) postte op LinkedIn een samenvatting van haar onderzoek naar didactische strategieën in online onderwijs. Dat smaakt naar meer. Het hele artikel is zeer uitgebreid met mooie praktijkvoorbeelden. De conclusie belooft veel goeds voor blended onderwijs.
Karen Kotten-Lips (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) schreef een mooie blog over de kracht van waardering.
Raimke Groothuizen (Avans Hogeschool) schreef een managementboek. Wat doet die in dit lijstje? Nou, het gaat over hoe je een on(der)wijs goede teamleider wordt. Laat je verrassen! Want Raimke weet van zo'n saai onderwerp een feestje te maken. Niet overtuigd? Bekijk haar filmpje.
David Maij (Neuro Habits) blogde over het activeren van studenten in je onderwijs. In zijn boek vind je nog 32 tips voor effectieve hbo-didactiek.
Het ECIO spreekt veel waardering uit voor de extra inspanning van docenten bij deondersteuning van studenten met een fysieke beperking of ondersteuningsvraag. De snelle omschakeling naar online onderwijs bracht voor hen extra werkdruk met zich mee. Zoals zorgen over het welzijn van de studenten en de extra inzet om de voortgang te bewaken om leerachterstanden zoveel mogelijk te beperken. Het ECIO is dan ook blij met de vele initiatieven die in coronatijd zijn opgezet voor het ondersteunen van zowel docenten als studenten.
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
0 Praat mee