Blended Learning: hoe bevorder je zelfstudie?
Zelfstudie is een belangrijk onderdeel van ‘activated blended learning’. Maar hoe bevorder je zelfstudie onder studenten? De VU Onderwijswerkplaats geeft vijf tips (zoals: geef feedback en waardeer inzet) en deelt welke digitale gereedschappen je hierbij goed kunnen ondersteunen.
‘Gamen draagt bij aan probleemoplossend vermogen’
Onlangs werd een wetenschappelijk artikel gepubliceerd over de positieve effecten van gamen. De auteurs beschrijven de voordelen die gamen kan hebben op gebied van vaardigheden, gedrag en capaciteiten, zolang je dit op een verantwoorde manier doet. Dit onderzoek leverde nieuwe inzichten op. Wist je bijvoorbeeld dat gamen kan bijdragen aan probleemoplossend vermogen, ruimtelijke denkkracht en creativiteit? Maar ook aan doorzettingsvermogen, sociale competentie en stressbestendigheid? Dit onderzoek inspireert je wellicht bij het inzetten van serious gaming in je onderwijs.
De impact van digitalisering op toetsing
Wat is de impact van digitalisering op het toets- en beoordelingsproces in het onderwijs? Sharon Klinkenberg (Universiteit van Amsterdam) en Dominique Sluijsmans (Hogeschool Rotterdam en Coöperatie Toetsrevolutie) gaan hier met elkaar over in gesprek in de nieuwe aflevering van 'De Onderwijsvernieuwers'. Over de mogelijkheden van digitalisering voor feedback én de vragen die het met zich meebrengt, bijvoorbeeld rondom professionalisering en zeggenschap. Luister de podcast.
Lees verder onder de foto
ChatGPT in 15 minuten
Er is zoveel gepubliceerd over ChatGPT. Zie jij door de bomen het bos nog? Wat je echt moet weten over deze nieuwe technologie hoor je in deze podcast. Vivian van Oijen, machine learning expert bij SURF praat je in 15 minuten bij over deze technologie in de eerste aflevering van de nieuwe podcast SURF Short.
ChatGPT-proof toetsen? Hogescholen maken handleiding voor docenten
De nieuwe AI-tool ChatGPT raakt aan regels voor examinering: studenten kunnen er misbruik van maken. Tegelijkertijd kan de kunstmatige intelligentie ook een nuttig en leerzaam hulpmiddel zijn. Docenten moeten ermee leren werken, daar is eigenlijk geen ontkomen aan. Om hen houvast te geven, stellen hogescholen ‘kaders voor gebruik’ op. Zoals de Hogeschool Rotterdam. “Bedenk wat je écht wil toetsen.”
Ook op de HAN is het een en ander zwart op wit gezet over het gebruik van ChatGPT. Een handleiding moet docenten helpen om ChatGPT-proof te toetsen. Een van de aanbevelingen voor docenten die vrezen voor toetsfraude met behulp van ChatGPT: vraag naar actuele voorbeelden. De chatbot geeft namelijk zelden specifieke voorbeelden en is getraind met data die tot 2021 gaan.
0 Praat mee