“Digitale dagboekregistraties kunnen bijdragen aan verbeteren studentenwelzijn”

De laatste jaren verschijnen er veel zorgwekkende onderzoeksrapporten over het welzijn van jongeren. Maar hoe representatief zijn die cijfers? Gaat het écht zoveel slechter met GenZ dan met eerdere generaties? En waarom komen er zo weinig studenten naar de welzijnsactiviteiten van onderwijsinstellingen? Over deze prangende vragen bogen onderwijsprofessionals én studenten zich tijdens de bijeenkomst van het Landelijk Netwerk Studentenwelzijn van ECIO op 11 maart.

Nessa Ikani, universitair docent en senior onderzoeker, bood in haar presentatie ‘Jongerenwelzijn in perspectief: van cijfers naar inzicht en actie’ een andere kijk op de onderzoekcijfers. Volgens haar zijn deze welzijnsmetingen momentopnamen, ‘snapshots’, en gebaseerd op groepsgemiddelden. “Ze zeggen iets over de groep en laten niet de individuele verschillen zien. Voor passende ondersteuning moet je naar het individu kijken, niet naar de groep.” 

Welzijn verandert voortdurend

Het welzijn van een individu is niet statisch maar dynamisch, legde Ikani uit. “Je kunt gestrest opstaan, maar je ‘s middags op een gezellige verjaardag ontspannen voelen. Verschillende gebeurtenissen op een dag kunnen ons welzijn beïnvloeden. De cijfers uit de onderzoeksrapporten laten niet de hele film zien. Welzijn verandert door de tijd. De welzijnsmetingen zijn momentopnamen.”

Sociale context bepaalt hoe je je voelt

Het is ook belangrijk om naar de sociale context te kijken, benadrukte Ikani. “Gevoelens, gedrag en ervaring ontstaan niet in een vacuüm. We maken deel uit van een samenleving en zijn in interactie met anderen. Dat bepaalt mede hoe we ons voelen. Er zijn grote verschillen in welzijnsbevinden binnen het individu. En er zijn ook verschillen tussen groepen jongeren. Jongeren zijn geen homogene groep, maar in de welzijnsmetingen worden ze wel zo benaderd. Zowel de verschillen tussen als binnen mensen zijn cruciaal om in kaart te brengen.”

Mbo-studenten en werkende jongeren onderbelicht 

Ikani wees erop dat mbo-studenten en werkende jongeren onderbelicht zijn in de metingen. “Hier moet meer aandacht voor komen. Deze jongeren ervaren andere problemen. Uit onderzoek van het RIVM en UMC Amsterdam blijkt dat mbo-studenten zich vaak niet gehoord voelen door onderzoekers en beleidsmakers.” 

GenZ heeft veerkracht

Een ander probleem is dat de cijfers vooral de problemen benadrukken, vindt Ikani. Ze ziet dat jongeren wel degelijk “veerkracht en adaptatie” hebben. Ze sprak met jongeren en hoorde dat ze vinden dat er te negatief over hun generatie wordt gesproken en te veel over in plaats van met hen. “Jongeren worden nu veel geconfronteerd met een negatieve stereotypering van hun generatie Z. Ze zeggen dat de manier waarop we over ze praten, nu een goed gesprek met hen in de weg zit.”

Digitale dagboekregistraties: meer inzicht en maatwerk 

Ikani vindt dan ook dat er meer focus op het positieve moet komen en dat we meer het gesprek moeten gaan. Ze pleit voor het inzetten van digitale dagboekregistraties: de zogenaamde Experience Sampling Method. “Hiermee kun je bijvoorbeeld via de smartphone de welzijnservaringen meten in het dagelijks leven. Je vraagt mensen dan om een aantal keren per dag of per week een korte vragenlijsten over hun welzijn in te vullen. Dat helpt om het gesprek aan te gaan.”

Inzicht in dagelijks welzijn en individuele patronen 

Deze digitale dagboekregistraties geven real-time inzicht in dagelijks welzijn en individuele patronen. Ikani: “Dit helpt bij het vroegtijdig signaleren van risico’s. Je kan patronen gaan herkennen en zo voorspellen of er ”onweer” aankomt. Je krijgt eveneens inzicht in de context. Waar was je met wie toen je je goed of slecht voelde? Je kunt jongeren via die dagboekregistraties ook vragen wat zij belangrijk vinden voor hun welzijn. Wat maakt dat ze zich wel of niet lekker voelen? Dat kan erg verschillen per individu. Uit dagboekregistraties kun je leren wat voor jou werkt om je goed te voelen.”

Persoonlijk advies en begeleiding bieden

Bovendien bieden dagboekregistratie-tools de mogelijkheid persoonlijk advies en begeleiding aan te bieden aan jongeren. Via digitale dagboeken kun je onder andere:

  • informatie geven over mentale gezondheid, 
  • preventieve oefeningen aanbieden, 
  • aangeven waar iemand terecht kan voor hulp, en 
  • peer support bieden.

Ikani: “Jongeren willen weten wat ze zelf kunnen doen en waar ze terecht kunnen voor hulp. We moeten met hen praten en hun sterke punten meer benadrukken.”

Feelee-app

Een voorbeeld van een dagboekregistratietool is de Feelee-app ontwikkeld door wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam. Hiermee kunnen gebruikers dagelijks hun emoties registreren met behulp van emoji's en hun activiteiten zoals beweging en slaap bijhouden. Zo kunnen jongeren patronen bij zichzelf ontdekken en zelf de regie nemen over hun mentale gezondheid.

Lees ook: Mentale gezondheid van jongeren gaat niet achteruit - Universiteit van Amsterdam 

Meld je aan voor het Vraagbaak-webinar: 

Kan technologie bijdragen aan het verbeteren van studentenwelzijn

Op 28 maart 2025 van 13.00 - 14.00 uur kun je via de Vraagbaak kosteloos dit online webinar volgen:
Kan technologie bijdragen aan het verbeteren van studentenwelzijn? | SURF Communities

Vergeet niet je aan te melden!

Zie voor meer informatie over studentenwelzijn: ecio.nl/studentenwelzijn

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties