Essays beoordelen met hulp van AI?
Barend Last deelde op LinkedIn een onderzoek naar het beoordelen van essays met AI. In het onderzoek werden vijftig essays willekeurig geselecteerd, allemaal over hetzelfde onderwerp. Met diverse prompttechnieken werd getest of een AI de beoordeling volledig kon automatiseren. Daarnaast werd ook geëxperimenteerd met een hybride-model, waarbij zowel beginnende beoordelaars als experts samen met AI essays beoordeelden en feedback gaven.
Benieuwd naar de resultaten? Kort samengevat komt het hierop neer:
- Het beoordelen van AI bleek goed te kunnen. Door de gekozen aanpak was deze zowel nauwkeurig als consistent.
- Beginnende beoordelaars verbeterden hun prestaties in het hybride-model, onder meer met hulp van door AI gegenereerde feedback.
- De ervaren beoordelaars zagen een verbetering in snelheid en consistentie van hun beoordelingen.
Zelf experimenteren met nakijken met hulp van AI
Roel Steendijk ging zelf experimenteren. Hij zegt: “Als docent heb ik me altijd afgevraagd of het nakijken van studentwerk niet effectiever en beter kon". Afgelopen periode ging hij aan de slag met het beoordelen van studentenverslagen met AI. De resultaten waren wat hem betreft ‘bijzonder interessant’ en hij schreef er daarom een artikel over. En om samen verder te experimenten en de mogelijkheden te ontdekken heeft hij een LinkedIn-groep ‘Beoordelen met AI’ aangemaakt.
AI en toetsing: de stand van zaken
Onlangs organiseerde SURF een webinar over AI en toetsing. In het webinar konden onderwijsinstellingen hun kennis, experimenten en bevindingen delen om elkaar uiteindelijk verder te brengen. Benieuwd naar de huidige stand van zaken binnen de onderwijsinstellingen en naar welke behoeften er zijn rondom dit onderwerp? Lees het verslag of kijk de opname terug.
Kan AI helpen bij het leesbegrip van studenten?
Er wordt door onderwijsinstellingen steeds meer onderzoek gedaan naar AI. Zo verkent de HAN de mogelijkheden van AI in het versterken van blended onderwijs. De onderzoekers willen hiermee een genuanceerd antwoord krijgen op de do's en dont's van het implementeren van AI in het onderwijs. De HAN is net gestart met een onderzoek naar de potentie van GPT-technologie bij het ondersteunen van hbo-studenten in hun leesbegrip en -plezier. Het is een van de experimenten die de hogeschool opzet binnen de HAN Sandbox: een omgeving voor onderwijsvernieuwing met AI.
De balans opmaken na een jaar ChatGPT
“Er is behoefte aan onderwijsontwerp dat specifiek gericht is op het actief ontwikkelen van kennisopbouw, kritisch denkvermogen, taalvaardigheid, communicatie en creatief denken in relatie tot AI.” Dat schrijven Mariska Okkinga (senior onderzoeker) en Ivo Vrouwe (lector) van de Hogeschool Rotterdam in een opinie-artikel. Samen maken zij de balans op na een jaar ChatGPT in het hoger onderwijs.
Stel al je AI-vragen in de WhatsApp community EduAI
Wil jij met andere onderwijsprofessionals contact hebben over ‘de zin én onzin van AI in het onderwijs’? Barend Last en Marieke van Osch hebben bij wijze van experiment de WhatsApp community ‘EduAI’ opgezet. Een laagdrempelige groep voor alle ins & outs over de verantwoorde inzet van AI in het publieke onderwijs in Nederland en België. De WhatsApp Community is een plek waar je snel en gemakkelijk bronnen kunt delen, vragen kan stellen en op elkaar kunt reageren. Iets voor jou? Lees snel verder.
0 Praat mee