Edu AI Community: 1684 onderwijsprofessionals die appen over hoe AI wel en niet in het onderwijs gebruikt kan worden

Barend Last en Marieke van Osch startten in januari 2024 op WhatsApp de Community Edu AI. Dit is een community voor het delen van kennis en praktijkervaringen met AI in het openbare onderwijs in Nederland en België. De Community telt nu 1684 leden en er wordt elke dag flink geappt. Je kunt de Community ook volgen via Signal. Waarom richtten Barend en Marieke de Edu AI Community op? Wat levert het hen, anderen en het onderwijs op? Een gesprek met Barend Last.

Hoe houden jullie orde en overzicht in deze grote community?

“Na even zoeken, hebben we in de Edu AI Community negen subgroepen gemaakt met elk een eigen thema. Er zijn onder andere groepen voor: discussie, trainingen, prompts & tools, basisonderwijs, vervolgonderwijs, voortgezet (speciaal) onderwijs en fun. In enkele groepen, bijvoorbeeld de Updates-groep, mogen alleen een paar mensen posten. Marieke en ik modereren en hebben daarvoor samen regels opgesteld. Soms sturen we mensen privéberichten om ze bij te sturen. We proberen zelf altijd het goede voorbeeld te geven door waardevolle bijdragen te plaatsen en discussies richting het onderwijs te sturen.”

Wat levert de EdU AI Community je op en wat ‘kost’ het je?

“Voor mij is de Edu AI Community een bron van waardevolle informatie, contacten en netwerkmogelijkheden. Dankzij de Community krijg ik updates en inzichten die ik anders misschien gemist had. De diversiteit aan perspectieven verrijkt mijn kijk op AI in het onderwijs steeds weer. Daarnaast leer ik continu van de praktijkverhalen van andere onderwijsprofessionals. Dit helpt me om andere leraren en docenten in scholen en opleidingen te ondersteunen.”

"De diversiteit aan perspectieven verrijkt mijn kijk op AI in het onderwijs steeds weer"

“Een mooi voorbeeld is mijn samenwerking met Bas Hummel. We hebben samen een hoofdstuk over AI in het onderwijs geschreven voor een nieuw boek over innovatie, terwijl we elkaar nog nooit fysiek hebben ontmoet. Deze samenwerking is volledig tot stand gekomen via de Edu AI Community. Uitdagingen zijn er ook: het kost veel tijd en vraagt om continue betrokkenheid om de community te laten reilen en zeilen. Marieke en ik doen dit in onze vrije tijd.”

Welke misverstanden of angsten over AI zie je vaak terugkomen in de Community en hoe gaan jullie daarmee om?

“Veel misverstanden komen voort uit onwetendheid. Mensen maken zich zorgen over privacy of vrezen dat  AI het onderwijs 'verarmt' en mensen dommer maakt. Wij proberen deze angsten weg te nemen door feiten te delen, constructieve discussies te voeren en te benadrukken dat het onderwijs zich moet aanpassen aan nieuwe technologieën. Dat is niet altijd makkelijk en soms schuurt dat een beetje, maar zonder wrijving geen glans. Er is veel respectvolle interactie in de groep.”

"Er is veel respectvolle interactie in de groep”

Wat is jouw en Mariekes droom voor de Edu AI Community? Hoe ziet deze er over 5 jaar uit?

“Ik hoop dat de Edu AI Community over vijf jaar nog steeds laagdrempelig toegankelijk is; zo mogelijk met betere functionaliteiten zoals documentopslag en met nog meer thematische subgroepen. Daarnaast zou ik het mooi vinden als de Community zich inhoudelijk verbreedt naar ‘digitale technologie in het onderwijs’ (dus meer dan alleen AI). Verder organiseren we over vijf jaar vaker meet-ups en webinars – voor en door de Community, dus altijd gratis en zonder winstoogmerk.”

Hoe voorkomen jullie dat de Community een ‘echo chamber’ wordt?

“Tot nu toe zijn er in de Community voldoende kritische stemmen en verschillende perspectieven. Bovendien dragen initiatieven zoals het 'fun-kanaal' bij aan een luchtige en diverse dynamiek. En er is voldoende besef van het verschil tussen pioniers en achterlopers.”

AI ontwikkelt zich razendsnel. Hoe zorgen jullie ervoor dat de Community relevant blijft?

“We blijven relevant door in te spelen op de actuele behoeften van het onderwijs en te experimenteren met nieuwe vormen, zoals fysieke meet-ups en webinars. Onze eerste meet-up (eind 2024) trok bijna 60 mensen en ons webinar had 300 deelnemers. Dit willen we zeker verder uitbreiden.”

Als AI zelf actief zou zijn in de Edu AI Community, wat zou AI dan bijdragen?

“AI zou niet op dezelfde manier kunnen deelnemen als een mens. AI zou wel onze interacties kunnen faciliteren en verrijken. AI kan bijvoorbeeld discussies samenvatten, trends signaleren of kritische feedback te geven. Ik zie AI als een technologie die ons kan helpen om de Community verder te verbeteren, niet als een 'wezen' dat actief meepraat. We moeten ervoor waken AI te veel menselijke eigenschappen toe te kennen.”

Binnenkort lees je op de Vraagbaak-website hoe de Communityleden, Pascal Mariany, Leandra Lok, Rhea Flohr en Abboy Verkuilen, de Edu AI Community ervaren. Stay tuned!

Iedereen is welkom de Edu AI Community te volgen en bij te dragen!

Je kunt je aanmelden via de website: Edu-ai.nl

Voor de AI-liefhebbers: er is ook een Npuls-Community AI en studiedata met nieuws en uitwisseling over AI in het onderwijs. Ook deze Community is toegankelijk voor alle geinteresseerden.

De Edu AI Community op WhatsApp met de thematische subgroepen

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties