Effectieve begeleiding bij veldwerk, hoe doe je dat?

Hoe zorg je ervoor dat studenten hun tijd in het veld zo nuttig mogelijk besteden? Laat je de student helemaal vrij of neem je ze bij de hand? Begeleiding bij het aanleren van vaardigheden is belangrijk. Maar er moet ook ruimte blijven voor de student om zelfstandig te handelen. Hoe vind je hierin als docent de juiste balans? En hoe kan techniek hierbij ondersteunen? Op 10 december (11.00-12.00) organiseert de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden (Versnellingsplan) vanuit de Vraagbaak Online Onderwijs een webinar over de begeleiding tijdens veldwerk. Hierin komen twee projecten uit de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs aan bod. Die licht ik in dit artikel alvast voor je uit. 

Meld je hier aan voor het webinar

Feedback bij veldpractica via livestreaming

Michel Riksen (projectleider en universitair docent bij de WUR) onderzocht of docenten door livestreaming efficiënter en gerichter feedback op afstand kunnen geven bij veldpractica. In veldpractica wordt opgedane theoretische kennis getoetst aan de praktijk. Goede en efficiënte feedback is hierbij van belang, wat door de stijgende studentenaantallen steeds uitdagender is om te organiseren. Daarom werden er in dit project andere mogelijkheden onderzocht. Studenten konden via hun smartphone of tablet tijdens een veldpractica vanuit het veld advies vragen aan de docent, terwijl de docent de student aanvullende vragen kon stellen. Tijdens het webinar delen projectleider Michel Riksen, docent Katinka van Buren en student Finn Begemann hun ervaringen en geven ze tips voor iedereen die hier ook mee aan de slag wil.

Drie studenten in het veld
Drie studenten in het veld

Feedbackapp: The Utrecht Companion to the Earth

João Trabucho (projectleider en docent bij de UU) onderzocht hoe je studenten beter autonoom kunt laten werken tijdens veldwerk. Hiervoor liet hij Utrechtse studenten Informatica in co-creatie met studenten Aardwetenschappen een app ontwikkelen. De app biedt specifieke en locatie-afhankelijk content die het mogelijk maakt om probleemgestuurd en studentgericht te leren. De app bevat materialen als instructies, kennisclips, infographics en augmented reality. Hierdoor doen studenten just-in-time kennis en praktische vaardigheden op tijdens het veldwerk. Tijdens het webinar delen projectleider João Trabucho en oud-student en co-creator van de app Yorick Veenma hun ervaringen.

Schrijf je in voor het webinar

Ben je nieuwsgierig geworden naar aanleiding van de bovenstaande projecten? En wil je weten hoe je studenten het beste op afstand kunt begeleiden tijdens veldpractica? Meld je dan nu aan voor het webinar Studenten op afstand begeleiden bij veldpractica. Hoe werkt dat?

Webinarreeks over praktijkvaardigheden

Dit webinar is de laatste in een reeks van vier over praktijkvaardigheden. Kijk ook de eerdere webinars terug of lees het verslag:

Overzichtsfoto: Priscilla Du Preez via Unsplash

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties