Financiële boost voor 11 collecties digitale leermaterialen: van virtuele patiënten en kleispijkers tot statistiek-toetsvragen

Het open, kosteloos beschikbaar maken van leermaterialen heeft grote voordelen voor docenten én studenten. Daarom stimuleert Npuls met de subsidieregeling “Boost je collectie” het beter (her)bruikbaar maken van bestaande collecties digitale leermaterialen. Maar collectie-eigenaren krijgen niet zomaar geld … Op 26 november pitchten elf aanvragers hun plannen voor een vierkoppige jury. Het goede nieuws: alle elf krijgen financiering en sommigen ook hulp van experts. Wat zijn de plannen van de aanvragers?

Npuls-projectleider Open Onderwijs Jolijn Lubbers opende de middag met de woorden: “Studenten verdienen keuze in leermaterialen!”. Dit is een van de slogans in de nieuwe ‘Go Open’-campagne van Npuls. Keuze in leermaterialen is belangrijk, omdat studenten op verschillende manieren leren. De een vindt een boek fijn, de ander een video of podcast. Open leermaterialen bieden verder voordelen zoals: kostenbesparing, werkdrukverlaging, en kwaliteitsverbetering, omdat leermaterialen makkelijk kunnen worden geactualiseerd en docenten voort kunnen bouwen op elkaars werk.

Criteria jury: vindbaar, toegankelijk en herbruikbaar

Om deze voordelen te kunnen behalen, moeten de collecties leermaterialen wel goed vindbaar, toegankelijk en makkelijk herbruikbaar zijn! Dit waren dan ook belangrijke criteria voor de jury. Elke aanvrager kreeg 4,5 minuut om een pitch te presenteren. Daarna volgde telkens een kritische ondervraging door de jury en het publiek.  

Go Open campagne
Go Open campagne Open Leermaterialen

Hogeschool Rotterdam: Case cracking video’s

De Hogeschool Rotterdam (HR) beet de spits af met een pitch voor hun collectie “Case cracking video’s”. Hun droom: zoveel mogelijk studenten kennis laten maken met case based education. Volgens de aanvragers brengt deze methode het beste boven in studenten en docenten. “Studenten zijn razend enthousiast. Ze werken in een multidisciplinair team aan echte praktijkproblemen waar managers ’s nachts van wakker liggen.” 

De HR wil dat meer mbo-, hbo- en wo-instellingen (inter)nationaal deze methode kunnen gebruiken. Er zijn nu al video’s waarin de methode wordt uitgelegd, maar dat betekent volgens de aanvragers nog niet dat docenten er direct mee aan de slag kunnen. Met de aanvraag wil de HR de videocollectie beter vindbaar maken én beter bruikbaar door een handleiding en webinar te maken. Het plan is om de video’s te plaatsen op de HR-mediasite en in Edusources, het platform voor open leermaterialen.

Avans Hogeschool: SDG-leermaterialen

Avans Hogeschool hield een pitch voor hun collectie Sustainable Development Goals (SDG)-leermaterialen. “Alle onderwijsinstellingen willen duurzaamheid in het onderwijs integreren. Dus laten we samenwerken!” Avans wil hun vijftig SDG-leermaterialen via Edusources open gaan delen met anderen. Verder merken ze bij Avans dat docenten onzeker zijn over hoe je open leermaterialen op de juiste wijze deelt. Docenten hebben behoefte aan advies, bijvoorbeeld over CC-licenties [red: waarmee je aangeeft hoe anderen jouw werk mogen gebruiken]. De aanvragers willen de kwaliteit van de leermaterialen beter kunnen waarborgen, door ze regelmatig te evalueren op kwaliteit en actualiteit. 

Dragons'den
De pitches vonden plaats volgens de 'Dragons's den' opzet

Domein Applied Science-community

Tien hogescholen met opleidingen in de toegepaste natuurwetenschappen hebben met hulp van SURF het online DAS Platform Open Leermaterialen gemaakt waarop ze nu 31 leermaterialen delen. Ze willen dit uitbreiden om onder meer te zorgen voor: meer variatie in lesvormen; en intensivering van de samenwerking met het werkveld. Het plan van de aanvragers is dat de tien opleidingen elk vijf nieuwe digitale leermaterialen open gaan delen. Studentassistenten gaan met hulp van het Auteursrecht Informatiepunt de bronnen en het auteursrecht controleren. De materialen worden vindbaar gemaakt via Edusources.

“Dit levert tijdswinst op voor docenten die zo meer tijd krijgen voor didactiek. En de diversiteit aan leermaterialen draagt bij aan meer studiesucces. De nieuwe leermaterialen kunnen makkelijk aangepast worden aan de actualiteit.”

Collectie virtuele patiëntencases

Via medischonderwijs.nl bieden nu acht universitaire medische centra aan leden toegang tot 1670 e-learnings, vertelden twee in artsenjassen geklede pitchers. “Virtuele patiënten zijn zeer geschikt voor blended onderwijs en onze collectie heeft echt een boost nodig!”, zeiden de aanvragers. Ze willen hun collectie migreren naar Edusources, omdat hun websitesysteem wordt uitgefaseerd. Ze willen dan tegelijk een kwaliteitscheck doen, de casussen uitbreiden en actualiseren, de collectie beter vindbaar en doorzoekbaar maken door betere metadatering, en een echte vakcommunity [red: een groep vakexperts van verschillende onderwijsinstellingen] opzetten. Het streven is dat straks alle geneeskundeopleidingen mee gaan doen, waardoor dit onderwijs voor de instellingen goedkoper wordt.

Sharestats.nl: open statistiek toetsvragen

De UvA, VU, UU and EUR ontwikkelden in 2020 samen Sharestats.nl waarin ze 5.000 toetsvragen open delen. Het doel is om de werkdruk voor docenten te verlagen en studenten de kans te geven om te oefenen. “De website is open acces en open source, alles is platte tekst en we hebben een CC-licentie non commercial use”, vertelde de pitcher. De vier universiteiten willen de collectie uitbreiden door 3600 toetsvragen van het Nederlands naar het Engels te laten vertalen. Verder willen ze instructiemateriaal toevoegen en de website beschikbaar te maken voor Ans [een toetsapplicatie] en Wooclap [een interactietool]. De website is toegevoegd aan Edusources, maar wordt nog niet zo goed gevonden, dus wil de vakcommunity de website ook meer promoten.

Prime Catalogue TU Delft

Bij de TU Delft geven zo’n zestig docenten wiskundeonderwijs die samen leermaterialen van zeer hoge kwaliteit maken, vertelde de pitcher van Prime Catalogue. Deze website waarop alleen de beste leermaterialen gedeeld worden - met een CC-by commercial licentie - bestaat al tien jaar. Docenten en studenten van de TU Delft gebruiken de catalogus volop, maar het platform wil graag samenwerken met andere universiteiten en een vakcommunity bouwen rond Prime Catalogue.

3D-printmodellen kleispijkers

In de Bijzondere Collecties van de Vrije Universiteit bevinden zich zeldzame kleitabletten en kleispijkers van zo’n 5.000 jaar oud. Deze zijn interessant voor bijvoorbeeld geschiedenisonderwijs en ‘object based learning’. OBL is een actieve onderwijsvorm waarbij objecten worden gebruikt om nauwkeurige observatie en diep kritisch denken te stimuleren, vertelden de pitchers. “Het mooist is als studenten de objecten kunnen aanraken, maar daarvoor zijn de kleispijkers te kwetsbaar en kostbaar."

Tot nu toe is een zeer klein gedeelte van de kleitabletten en kleispijkers geprint. De VU wil de collectie printmodellen van kleispijkers uitbreiden en verfijnen. De aanvragers willen meer 3D-scans laten maken en van hogere kwaliteit, waarvoor ze een bedrijf willen inhuren. De 3D-scans willen ze op Edusources zetten waar al enkele kleispijkerscans staan [zie Edusources]. Ook willen de aanvragers van de VU een Handboek maken over hoe je de scans print.

Kleispijker geprint aan de hand van 3D-scan
Kleispijker geprint aan de hand van 3D-scan

Avans: Studentbegeleiding-leermaterialen

Helaas kunnen we in dit artikel niet alle aanvragen beschrijven. Maar tot slot nog even aandacht voor de “FEBO-muur-pitch” voor de collectie leermaterialen studentbegeleiding. De Avans-leergemeenschap Studentbegeleiding heeft al een grote collectie studentbegeleiding leermaterialen rond tien thema’s. 

Het plan is om deze collectie beter vindbaar en bruikbaar te maken zowel voor docenten binnen en buiten Avans door de collectie ook op Edusources te zetten. “Dit bespaart docenten ontwikkeltijd, vermindert de werkdruk en zorgt voor leermaterialen van betere kwaliteit”, aldus de pitchers. Ze willen de collectie ook beter bekend maken bij studenten en docenten. Tot slot willen ze een vakcommunity studentenbegeleiding opzetten want die is er nog niet in Edusources.

Modulair en instellingsneutraal

De jury wees bij het plan van Avans, en bij diverse andere plannen, op het belang van “instellingsneutale” leermaterialen. Om hergebruik goed mogelijk te maken is het van belang om leermaterialen modulair op te bouwen en er geen huisstijlelementen op te zetten. De aanvragers kunnen naast de verkregen financiering soms ook ondersteuning krijgen vanuit Npuls. Bijvoorbeeld hulp en advies bij metadateren om de collecties beter vindbaar te maken.

Wil je ook nog weten welke andere collecties een financiele boost kregen en wat hun plannen zijn? Kijk dan op de Npuls-website

Wil je meer weten over het belang van het modulair opbouwen van open leermaterialen? Luister dan naar de podcast "The LEGO approach to course design".

Op de hoogte blijven van alles wat met Open Education te maken heeft? 
Word lid van de community van de Community Edusources!

Wil je ook open leermaterialen delen of gebruiken? Kijk eens op:

- Edusources of 
- WikiWijs 

Volg de Vraagbaak op LinkedIn

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties