Hoe virtual reality (VR) kan bijdragen aan inclusief onderwijs

Participatie is belangrijk voor studenten met een fysieke beperking. Ongeacht of je het sociale model onderschrijft, blijven er barrières die deze studenten ervan weerhouden om deel te nemen en zich opgenomen voelen tijdens hun onderwijservaring. VR-headsets met 3D-omgevingen kunnen barrières slechten en de integratie van studenten bevorderen door ze toegankelijk te maken en ruimte te bieden voor participatie. Wat zijn deze barrières en hoe kan VR daarbij helpen?   

Mogelijke barrières voor studenten met een functiebeperking  

  1. Fysieke barrières: zoals ontoegankelijke gebouwen die het moeilijk maken om toegang te krijgen tot klaslokalen en andere faciliteiten zoals toiletten en bibliotheken.
  2. Communicatiebarrières: zoals een gebrek aan ondersteunende technologie waardoor het moeilijk kan zijn om met medestudenten en docenten te communiceren.
  3. Leerbarrières: zoals beperkte toegang tot onderwijsmiddelen dat een uitdaging kan zijn om kennis en vaardigheden te verwerven.

Hoe kan VR barrières voor inclusie aanpakken?

Kijkend naar de drie belangrijkste barrières hierboven: fysiek, communicatie en leren, zijn er mogelijkheden waarmee VR de ervaring van de studenten positief kan beïnvloeden:

  1. Toegang bieden tot leren op afstand: virtuele realiteit kan een 3D-omgeving bieden die de klaservaring bij de student thuis kan brengen. Het aanbieden van een ruimte waar studenten in avatar-modus kunnen deelnemen en hun leraren les kunnen zien geven. Dit kan vooral nuttig zijn voor studenten die door mobiliteits- of gezondheidsproblemen niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Dit kan zowel via een desktop als een VR-headset.
  2. Het creëren van inclusieve leeromgevingen: virtual reality kan een platform bieden voor inclusief onderwijs, waar studenten van kunnen deelnemen aan leeractiviteiten zonder fysieke barrières. Een student met een fysieke beperking kan bijvoorbeeld een VR-headset gebruiken om virtueel deel te nemen aan een laboratoriumexperiment dat in de fysieke wereld misschien te uitdagend of gevaarlijk is.
  3. Ondersteuning van ondersteunende technologie: VR-headsets kunnen ook worden gebruikt ter ondersteuning van ondersteunende technologie, zoals tekst-naar-spraak of spraak-naar-tekst-software, om leerlingen met leerproblemen te helpen toegang te krijgen tot het eigen maken van digitale inhoud.
  4. Betrokkenheid en motivatie vergroten: virtuele realiteit kan een meer boeiende en interactieve leerervaring bieden dan traditionele klassikale instructie. Voor studenten met een beperking die moeite hebben met aandacht of motivatie, kan VR een nieuwe en spannende manier van leren bieden.
  5. Het creëren van virtueel curriculum: naast deelname aan virtuele lessen zouden studenten ook de kans kunnen krijgen om lesmateriaal virtueel te bekijken. Deze virtuele ervaringen werden bijvoorbeeld gecreëerd door CIRCUS met het oog op virtueel leren: Houses of Parliament, ICCA, XLH, Royal British Legion, English Heritage.

Hoe kan VR helpen buiten het klaslokaal?

  1. VR kan virtuele rondleidingen over de campus bieden. Dit kan vooral nuttig zijn voor studenten met een mobiliteitsbeperking die moeite hebben om bepaalde delen van de campus te bereiken. Dit kan hen helpen zich meer opgenomen en geïnformeerd te voelen over het leven op de campus. Bekijk de voorbeelden die CIRCUS heeft gemaakt: University of East London, Goldsmiths, London Business School, Coventry University, Royal Holloway University.
  2. VR kan ook een platform bieden voor het creëren van virtuele sociale evenementen, zoals virtuele feestjes, spelavonden of filmvertoningen, waar studenten met een functiebeperking aan kunnen deelnemen en zich opgenomen voelen in het sociale leven op de campus.
  3. VR kan deelname op afstand aan evenementen op de campus mogelijk maken, zoals gastcolleges, clubbijeenkomsten of evenementen van studentenorganisaties. Dit kan vooral nuttig zijn voor studenten die door fysieke of gezondheidsbeperkingen niet persoonlijk aanwezig kunnen zijn.
  4. VR kan de toegankelijkheid van campusbronnen verbeteren met virtuele toegang tot campusbibliotheken, studieruimtes en andere bronnen die misschien moeilijk persoonlijk toegankelijk zijn.

Virtuele rondleidingen, virtuele open dagen, virtuele sociale evenementen en virtuele woonruimtes zijn al geweldig, maar virtuele technologie kan nog verder gaan. Een volledig virtuele universiteit is nog niet zo gek als het klinkt. Bekijk het voorbeeld van Berkeley Metaversity en deze andere mogelijkheden van Metaversity.

Hoewel VR geen gegarandeerde, definitieve oplossing biedt, zijn er met virtuele technologie mogelijkheden voor gemengd leren, waarbij een student de vrijheid heeft om binnen of buiten het klaslokaal te leren, kan deelnemen aan virtuele evenementen en kan rondhangen met andere leerlingen in virtuele gemeenschappelijke ruimten. Echter, veel zal afhangen van de onderwijsinstellingen en hun eigen middelen en budget om virtuele inhoud te creëren.

Bron artikel

Meer lezen over Virtual Reality:

Kennis en ervaringen delen rondom digitale en fysieke toegankelijkheid?

Bekijk de verschillende mogelijkheden en sluit ook aan:

 

man in rolstoel met VR-headset

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties