Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Participatie is belangrijk voor studenten met een fysieke beperking. Ongeacht of je het sociale model onderschrijft, blijven er barrières die deze studenten ervan weerhouden om deel te nemen en zich opgenomen voelen tijdens hun onderwijservaring. VR-headsets met 3D-omgevingen kunnen barrières slechten en de integratie van studenten bevorderen door ze toegankelijk te maken en ruimte te bieden voor participatie. Wat zijn deze barrières en hoe kan VR daarbij helpen?
Kijkend naar de drie belangrijkste barrières hierboven: fysiek, communicatie en leren, zijn er mogelijkheden waarmee VR de ervaring van de studenten positief kan beïnvloeden:
Virtuele rondleidingen, virtuele open dagen, virtuele sociale evenementen en virtuele woonruimtes zijn al geweldig, maar virtuele technologie kan nog verder gaan. Een volledig virtuele universiteit is nog niet zo gek als het klinkt. Bekijk het voorbeeld van Berkeley Metaversity en deze andere mogelijkheden van Metaversity.
Hoewel VR geen gegarandeerde, definitieve oplossing biedt, zijn er met virtuele technologie mogelijkheden voor gemengd leren, waarbij een student de vrijheid heeft om binnen of buiten het klaslokaal te leren, kan deelnemen aan virtuele evenementen en kan rondhangen met andere leerlingen in virtuele gemeenschappelijke ruimten. Echter, veel zal afhangen van de onderwijsinstellingen en hun eigen middelen en budget om virtuele inhoud te creëren.
The SURF eXploRe project on use of XR for research and education
Verslag SURF XR-tour op Hogeschool Windesheim (maandag 16 januari ’23)
Bekijk de verschillende mogelijkheden en sluit ook aan:
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee