Nieuwe werkvormen voor hybride onderwijs – verslag van de SURF Onderwijsdagen 2022

Met een beetje creativiteit en een paar simpele denkstappen kan iedereen nieuwe werkvormen voor hybride onderwijs bedenken. Dat lieten Len Dijstelbloem (Universiteit Utrecht), Jet Bierman (Universiteit van Amsterdam) en Michel Jansen (SURF) de deelnemers ervaren tijdens een wervelende sessie over hybride werkvormen op de SURF Onderwijsdagen 2022. De zaal zat bomvol.

Er zijn nog niet zoveel hybride werkvormen, dus we bedenken ze vandaag zelf! Kort en goed was dat het doel van de sessie. En de instructie was simpel. Zorg dat je leerdoelen en activiteiten met elkaar in overeenstemming zijn, bedenke welke faciliteiten je nodig hebt en think outside the box. Blijf niet hangen in vormen die er al zijn. En: werkvormen gebaseerd op televisieformats werken vaak verrassend goed, zoals Collegetour, Rad van Fortuin en Weekend Miljonair.

Het startschot klonk en bruisend van de energie gingen de deelnemers aan de slag. De bedachte werkvormen worden nu uitgewerkt tot een logisch en geordend geheel. In januari 2023 verschijnt dit overzicht van hybride werkvormen online. Houd daarvoor de SURF-community Learning Spaces en de Vraagbaak Online Onderwijs in de gaten.

Hybride onderwijs geven, is dat iets voor mij?

Hybride onderwijs is een blijvertje. Inmiddels is duidelijk dat er altijd studenten zullen zijn die geen fysiek onderwijs kunnen bijwonen, om welke reden dan ook. Deze manier van onderwijs geven draagt daarom bij aan toegankelijkheid en inclusiviteit. Denk aan studenten met een ziekte, beperking of topsportstudenten. Bovendien zorgt hybride onderwijs voor flexibiliteit, want studenten kunnen zo gemakkelijk een vak in een andere stad of ander land volgen.

Sommige onderwijsinstellingen hebben complete Hybrid Learning Theatres ingericht, andere werken met een extra camera met ingebouwde microfoon. Een ding is zeker: goed hybride onderwijs geven betekent twee verschillende groepen activeren, en gelijkheid creëren tussen de online en fysieke groep is nodig. Goede faciliteiten zijn bovendien een voorwaarde (AV, ICT, onderwijsruimte). De enige hobbel? Er zijn nog niet zoveel hybride werkvormen bedacht. Veel mensen kennen wel de vissenkom of legpuzzel, maar daar houdt het vaak op.

Zelf hybride werkvormen bedenken

Wil je ook aan de slag met werkvormen voor hybride onderwijs? Volg deze stappen van Jet Bierman, gestoeld op constructive alignment.

  • Begin bij de leerdoelen;
  • Bedenk welke activiteiten (werkvormen) daarbij horen;
  • Bedenk welke faciliteiten deze activiteiten ondersteunen;
    (ruimte, opstelling, AV hardware en/of software etc.);
  • Bedenk hoe studenten de leerdoelen behalen.

Of bekijk hier alle sheets van Jet Bierman. Lees meer over hybride onderwijs op de speciale website van SURF en word lid van de community Learning Spaces.

Foto via Pixabay

Auteur

| Onderwijskundig schrijver | community coach @ HvA | Taal, onderwijs…

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties