Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
In de nieuwe onderwijsvisie van Inholland staat flexibilisering van het onderwijs hoog op de agenda. Nyncke de Jong, Nynke Bos en Andrea Prince van het Inholland-lectoraat Teaching, Learning & Technology vroegen zich af: wat verstaan we hier eigenlijk onder en wat levert het op? Ze deden verkennend onderzoek naar het wat, hoe en waarom van flexibilisering van het onderwijs. Wat zijn de bevindingen?
Flexibel onderwijs kent geen eenduidige definitie, vertellen docent-onderzoeker Nyncke de Jong en senior onderzoeker Andrea Prince. Ze deden een exploratief onderzoek en spraken met collega’s van Inholland en andere hogescholen. Nyncke: “Er zijn veel definities en flexibel onderwijs wordt op verschillende manieren vormgegeven - met verschillende doelen.”
Er is wel een gemeenschappelijke deler schrijven de onderzoekers in hun paper ‘Flexibilisering van het onderwijs: wat, hoe en waarom?’. Flexibel onderwijs ‘wordt afgestemd op de behoeften, de (cognitieve, affectieve en logistieke) mogelijkheden en de interesses van de unieke student, met het oog op het toekomstige beroep’. Bij flexibel onderwijs is er ‘een curriculum waarin studenten de mogelijkheid krijgen om invloed uit te oefenen op hun eigen leerproces en leeromgeving, vaak met als doel hun studiesucces en professionele ontwikkeling te ondersteunen.’
Naar het succes van flexibel onderwijs is, zo bleek tijdens de verkenning, nog weinig onderzoek gedaan. En als dat wel gedaan is, wordt het afronden van de studie als maatstaf genomen. Nyncke en Andrea vinden dat je het succes beter kwalitatief zou kunnen meten door te kijken naar het verloop van het leerproces. Ze zijn ook benieuwd naar wat docenten en opleidingsdirecteuren als maat voor succes zien.
Nyncke en Andrea willen systematisch onderzoek gaan doen naar het succes van flexibel onderwijs. Daarvoor was eerst een kader nodig. Daarom brachten ze de doelen en ‘verschijningsvormen’ van flexibel onderwijs in kaart en verzamelden praktijkvoorbeelden. Ze vonden vier hoofddoelen.
Volgens Andrea is het cruciaal dat opleidingen een helder doel hebben voor ze starten met flexibel onderwijs. “Zonder duidelijke doelen is het lastig om het succes van flexibel onderwijs te meten.” Nyncke vult aan: “Als het doel helder is kun je een passende vorm kiezen. En alleen als je je doel helder hebt, kun je het succes identificeren en monitoren.”
De onderzoekers zagen verder dat opleidingen studenten op vier punten meer vrijheid geven bij flexibel onderwijs. Studenten kunnen invloed uitoefenen op wat, hoe, wanneer en waar ze leren. Maar studenten krijgen geen volledige vrijheid. De leeruitkomsten blijven altijd leidend.
De onderzoekers identificeerden zes verschijningsvormen van flexibel onderwijs.
Nyncke en Andrea vinden het belangrijk dat er vooraf stil wordt gestaan bij het doel en de gevolgen van flexibilisering. Nyncke: “Het is belangrijk om het hele proces vooraf goed te doordenken. Wat betekent het voor planners en docenten als studenten op verschillende momenten papers mogen inleveren of toetsen mogen maken? Je moet bijvoorbeeld ook met de curriculum- en examencommissie spreken over de gevolgen.”
De onderzoekers hebben alvast wat tips voor opleidingen die met flexibel onderwijs willen starten. Andrea: “Doordenk het hele proces, en bespreek het met je hele onderwijsteam, de docenten en ook met studenten en alumni. Bedenk of het haalbaar en betaalbaar is.” Nyncke: “Zorg dat je voor je begint je doel scherp hebt. En blijf monitoren of het onderwijs nog in lijn loopt met dat doel.”
Nu de verkenning is afgerond, willen Nyncke en Andrea gaan spreken met opleidingen binnen Inholland (en later ook andere hogescholen) die flexibel onderwijs al toepassen over hun ervaringen, en over hoe flexibel onderwijs er bij hen uitziet en vanuit welk doel ze dit doen. Ze spreken ook met onderzoekers die net als zij onderzoek doen naar flexibilisering van het onderwijs. Iedereen die hier met hen over in gesprek wil is van harte welkom om contact op te nemen met Nyncke de Jong
Lees meer over het Lectoraat Teaching, Learning & Technology
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee