Saxion start pilot met sAxI, een empathische AI Studiecoach

Deze week gingen twee pilots van de werkgroep onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie van start. Hogeschool Saxion gaat het prototype van sAxI, een empathische AI-chatbot die studenten 24/7 ondersteunt bij studievragen en welzijn, doorontwikkelen. De tweede pilot, van de universiteiten van Twente en Bremen, richt zich op automatische feedback op instructievideo’s. 

Tijdens een webinar van de Nederlandse AI Coalitie op 1 oktober presenteerde Annemieke Bosshardt de plannen voor chatbot sAxI. Het streven is om in de pilot een goed functionerende, beveiligde Saxion-chatbot te ontwerpen en te bouwen, die empathisch is en waaraan Saxion-studenten al hun studiegerelateerde vragen kunnen stellen. 

Subsidie van OCenW

Saxion deed vorig jaar mee aan de driedaagse Hackaton ‘AI in Education’ bij de Universiteit Twente. Het team van Saxion won de Hackaton met het idee voor sAxi, een empathische AI-studiecoach, waaraan studenten 24/7 uiteenlopende vragen kunnen stellen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft nu subsidie toegekend voor de twee winnende pilots. Dit betekent dat sAxI verder ontwikkeld gaat worden, met een Saxion-chatbot voor studenten van Saxion als resultaat.

Lacering pilot chatbot sAxI op 1 oktober 2024
Lacering pilot AI Studiecoach chatbot sAxI op 1 oktober 2024

Vragen beantwoorden kan beter dan nu

Natuurlijk zijn er bij Saxion nu ook al allerlei manieren waarop studenten hun vragen kunnen stellen, benadrukte Bosshardt. “Zo is er voor elke student een persoonlijke studiecoach van vlees en bloed. Daarnaast biedt het Student Support Centre van Saxion diverse services - van decanen en psychologen tot en met trainingen van taalcoaches. En ten slotte is er de zoekmachine op “Mijn Saxion” (intranet).” Maar Saxion denkt dat het beantwoorden van de vragen van studenten toch nog beter kan… 

Studiecoaches van vlees en bloed niet 24/7 beschikbaar

Bosshardt: “De studiecoaches zijn niet 24/7 beschikbaar en ze weten natuurlijk niet altijd direct het antwoord op elke vraag. Bovendien blijken studenten soms een drempel te ervaren om met hun vragen naar het Student Support Centre te gaan voor hulp. Het ligt soms gevoelig. Via Mijn Saxion is het moeilijk om de juiste informatie te ontvangen, want hoe weet je als student welke documentatie voor jouw vraag relevant en correct is.”

De output van de chatbot moet voldoen aan 6 C’s

Bosshardts droom is “een toegankelijke en persoonlijke studiecoach voor alle Saxion-studenten die toegang heeft en geeft tot alle door Saxion gevalideerde informatie: informatie die vastgesteld is door het CvB of handreikingen voor onze studenten.” De chatbot moet output (antwoorden) geven aan studenten die voldoet aan het door Saxion bedachte 6 C-model. Die zes C’s staan voor: Coherent, Correct, Compleet, Complementair aan het werk van de levensechte studiecoach, Citeren van bronnen en Compliant aan wet- en regelgeving. Een belangrijk doel van sAxI is het voorkomen van studievertraging en -uitval door “just in time” informatie en advies te bieden binnen de context van Saxion. “Dat komt ook het welzijn van onze studenten ten goede”, gaf Bosshardt aan.

sAxI, een empathische AI-chatbot
sAxI, een empathische AI-chatbot

Gevoed met gevalideerde basisinformatie van Saxion

Hoe werkt sAxI? sAxI is een chatbot die als rol “empathische studiecoach” heeft gekregen en aan de achterkant gevoed is met gevalideerde basisinformatie van Saxion op een aantal thema’s, zoals bijvoorbeeld de regelgeving voor studenten (de OER) en studentenwelzijn. sAxI is bij aanvang als concept gebaseerd op Dante, maar Saxion gaat voor de pilot waarschijnlijk zelf een tool bouwen, vertelde Bosshardt.

Aandacht voor juridische en ethische aspecten

Saxion heeft nu subsidie gekregen om het ontwerpidee van sAxI verder te ontwikkelen. Bij het doorontwikkelen en bouwen van de chatbot zal er veel aandacht zijn voor de juridische en ethische aspecten. Denk bijvoorbeeld aan privacywetgeving: “een slimme wisselwerking tussen mens en technologie, vraagt ook een goede balans tussen ethiek en techniek”, aldus Bosshardt. 

Geen vervanging

Overigens blijven ook de persoonlijke studiecoaches van vlees en bloed beschikbaar voor de studenten. “Zij hebben straks meer tijd voor complexere vragen en meer tijd voor contact met onze studenten. sAxI is complementair, en zeker geen vervanging.”

Gepersonaliseerde feedback

De tweede pilot van de University of Twente en University of Bremen ontwikkelt een AI-tool voor automatische feedback op instructievideo's. Hiermee krijgen docenten en docenten in opleiding direct en gepersonaliseerd feedback. Dit verbetert de leerkwaliteit en verlaagt de werkdruk . Beide pilotprojecten richten zich op het verbeteren van de onderwijskwaliteit met AI.

Meer over de werkgroep AI in het Onderwijs van de NLAIC

Pilot sAxI
Pilot sAxI, de empathische AI Studiecoach

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties