Webinar: De waarde van Cliffhangers voor online events en online onderwijs!

Online evenementen lijken steeds meer op televisieuitzendingen. Maar kunnen we met online events en onderwijs deelnemers ook aan de buis gekluisterd houden? Wat kunnen we leren van Netflix? Kan ik mijn doelgroep met een cliffhanger naar mijn volgende evenement lokken, of naar mijn volgende online college? In dit webinar laat Carlijn Postma, contentmarketeer, zien welke marketingtechnieken Netflix en Hollywood gebruiken. Kunnen we deze technieken ook toepassen in online events en online onderwijs?

Marketingtechnieken voor een lange termijn relatie

Contentmarketing is een marketingstrategie waarbij met behulp van content een loyaal en betrokken publiek op wordt gebouwd, waarmee je je doelstellingen kunt bereiken. De content betreft jouw boodschap, dat wat je wilt overbrengen. De methodiek van deze marketingstrategie laat je bouwen aan heldere en relevante content, die je serieel aanbiedt in herkenbare vorm, waardoor het publiek zelf kiest om de content tot zich te nemen.

Over het webinar

In dit webinar doet Carlijn Postma haar visie op contentmarketing uit de doeken. Met merken wordt een strategietraject doorlopen om boven te krijgen waar de relevantie van zo’n merk zit. Door de relevantie te koppelen aan het maken van tv-series, kom je tot een concrete verhaallijn waar je afleveringen van kunt maken. Afleveringen kun je vatten in seizoenen waar bijvoorbeeld specifieke thema’s wat meer aandacht krijgen, maar de rode draad van de serie vastgehouden wordt. Hoe doet Netflix dat?

Daarnaast maken we gebruik van de hero’s journey als basis voor de publieksreis. Hiermee krijgen we inzicht in de mindset en de behoefte aan informatie en content van het publiek binnen het domein van het merk. Op basis daarvan kun je dat publiek relevante content en informatie leveren gegoten in herkenbare formats die je in serie verspreidt. Voorbeelden van webinars, follow-up met podcasts, YouTube-series en natuurlijk verduidelijken de voorbeelden uit Hollywood de mogelijkheden.

Contentmarketing gaat over het vinden, binden en activeren van een vooraf bepaald publiek, welke middelen en kanalen je inzet om dat publiek te bereiken en hoe je ervoor zorgt dat ze opnieuw tijd met een merk/onderwerp doorbrengen. In het tweede deel van dit webinar vragen we o.a. Gé Teunissen en Lisa Maier, marketeers van de UvA, Gerdie Schreuders, docent Event Management bij Inholland, en Martijn Koning, docentopleider en Game-didacticus bij de HU, hoe zij mogelijkheden zien om deze contentstrategie binnen hun vakgebied toe te passen.

Voor wie is het webinar?

Dit evenement is interessant voor iedereen die een lange termijn relatie op wil bouwen met studenten, medewerkers, onderzoekers of relaties. Voor docenten die online lesgeven, voor communicatiemedewerkers, evenementmedewerkers, projectmedewerkers die online evenementen organiseren, voor ICT&O adviseurs die adviseren in de technische mogelijkheden. 

Wat levert het op?

  • Basiskennis over marketingtechnieken hoe een lange termijn relatie met je publiek op te bouwen.
  • Meer kennis over contentstrategieën.
  • Voorbeelden over het opbouwen van een plot summery, inspiratie hoe dit toe te passen in online onderwijs.
  • Tips en trick om zelf aan de slag te gaan met marketingtechnieken in online onderwijs en online events.

Voorbereiding

Extra achtergrond over de theorien van Carlijn Postma zijn te vinden in haar boek en zij een interview podcast met Radio1, blog op contentmarketing institute en franknews.

Terugkijken

Terugkijken van de opname van het webinar kan hier. Het verslag vind je hier.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties