Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) sprak met vertegenwoordigers van elf hoger onderwijsinstellingen over digitaal toegankelijk onderwijs. En vroeg hen: hoe zijn de verantwoordelijkheden voor digitale toegankelijkheid bij jullie belegd?
Digitale toegankelijkheid is in een enkel geval belegd bij een stuurgroep die mandaat heeft vanuit het College van Bestuur (CvB), bijvoorbeeld bij de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam (HvA/UvA). De HvA/UvA hebben een coördinator digitale toegankelijkheid aangesteld vanuit de IT-dienst. Deze coördinator leidt een werkgroep ‘Digitale toegankelijkheid’ met vertegenwoordigers van de communicatieafdeling, studentenservices en de beleidsafdeling. Dit zorgt ervoor dat beleid kan worden uitgevoerd, dat zaken worden belegd bij de juiste personen zodat er voortgang gegarandeerd is. Het CvB van de onderwijsinstellingen heeft beleid rondom studeren met een functiebeperking vastgesteld. Hierin is concreet opgenomen dat applicaties aan de WCAG-2.0 AAA norm moeten voldoen.
Uit de interviews blijkt dat digitale toegankelijkheid op instellingsniveau op veel verschillende manieren in de instellingen is belegd. In een enkel geval is het thema nog helemaal niet in de organisatie belegd. Hieronder doen we een greep uit de wijzen waarop instellingen op dit moment digitale toegankelijkheid als thema hebben belegd.
Uit de interviews blijkt dat men op verschillende wijzen is betrokken bij digitale toegankelijkheid. Hieronder volgt een overzicht van de functionarissen én de insteek van waaruit zij betrokken zijn bij digitale toegankelijkheid. Een inzicht in de diversiteit van de verschillende instellingen.
Functie |
Betrokkenheid |
Accessibility hulpmiddelenspecialist |
Het creëren van bewustzijn en werken aan structurele oplossingen. |
Business information manager |
Bij aankoopbeleid rekeninghouden met digitale toegankelijkheid. |
Aandachtsfunctionaris digitale toegankelijkheid |
Gericht op docenten en de uitvoering voor studenten. |
Decaan waarbij het thema is belegd |
Is voorzitter van de projectgroep digitale toegankelijkheid vanuit het Diversity-office. |
Decaan |
Zwengelt aandacht voor studentenwelzijn binnen de organisatie aan en is het aanspreekpunt voor studeren met een functiebeperking. |
Coördinator digitale toegankelijkheid van de IT-dienst, leidt werkgroep digitale toegankelijkheid |
Zorgt voor kennisdeling, stimulering, signalering en zorgt dat het beleid uitgevoerd kan worden. |
Doorontwikkelaar van online kanalen |
Signaleert issues rond de webtoegankelijkheid bij contentmanagers. |
Beleidsadviseur studeren zonder belemmeringen |
Agendeert als beleidsaanjager digitale toegankelijkheid binnen de instelling en zorgt ervoor dat het wordt belegd. |
Adviseur online communicatie via website en social media |
Aanjager van onderzoek naar digitale toegankelijkheid en heeft digitale toegankelijkheid in portefeuille. De adviseur is tevens aanspreekpunt voor individuele vragen van medewerkers en studenten. |
Bibliothecaris |
Gespecialiseerd in beeld en geluid, vooral betrokken vanuit de regelgeving voor educatieve, ondertitelde video’s. |
Beleidsmedewerker centraal onderwijsbeleid |
Beleidsontwikkeling en implementatie rondom studeren met een functiebeperking. |
De eisen voor digitale toegankelijkheid komen voort uit de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) versie 2.1. Deze standaard is opgesteld door het World Wide Web Consortium (W3C) en biedt houvast bij het werken aan digitale toegankelijkheid. De standaard wordt regelmatig bijgewerkt.
* De interviews zijn in augustus/september 2020 afgenomen.
Het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) ondersteunt onderwijsprofessionals op verschillende manieren bij het optimaliseren van de digitale toegankelijkheid van de onderwijsinstellingen. Bijvoorbeeld met training, video’s, factsheets, brochures, artikelen, onderzoek en de infolijn.
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee