Good Practice: 'De innovatieve docent als CPD-ambassadeur'

De innovatieve docent experimenteert, stelt bij waar nodig en implementeert nieuwe concepten, didactische toepassingen, tools en andere innovaties zonder vrees en veelal zonder hulp. Als onderwijsinstelling zijn we natuurlijk (meestal) blij met deze innovatieve docenten maar staan we ook voor een uitdaging: hoe krijgen we de overige docenten aan het innoveren? Hoe krijgen we docenten mee die wel willen maar niet goed weten waar te beginnen of die simpelweg wat hulp nodig hebben onderweg.

De Universiteit van Amsterdam heeft hiervoor o.a. CPD (Continuous Professional Development)-ambassadeurs in het leven geroepen. In samenwerking met andere instellingen binnen een EU Erasmus+ project over docentprofessionalisering hebben ze deze rol vorm gegeven en geïmplementeerd.

De CPD-ambassadeur, is een docent die zelf zijn onderwijs innoveert en anderen helpt dit didactisch verantwoord te doen door diverse docentprofessionaliseringsactiviteiten te organiseren. Zo ontwikkelen ze bijvoorbeeld microMoocs voor hun collega-docenten, rond specifieke thema’s. Op die manier dragen ze bij aan de professionalisering van collega-docenten en helpen de innovatie van het onderwijs nog verder vooruit.

Wil je hier meer over weten? Bezoek dan de projectwebsite  http://ectn.eu/work-groups/stem-cpd/ waar je o.a. een position paper vindt en aanbevelingen en richtlijnen voor CPD-ambassadeurs. Of neem contact op met Natasa Brouwer: N.Brouwer-Zupancic@uva.nl

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties