Hoe maak je interactieve kennisclips? Verteld door een student

Bekijk de kennisclip van Charlotte over het maken van interactieve kennisclips:

Wie ben ik en waarom deze post?

Ik ben Charlotte, student aan de VU. Daarnaast ben ik student-assistent bij de VU Onderwijswerkplaats, waar ik docenten help hun onderwijs te verbeteren. Dit doe ik o.a. vanuit het perspectief van de student: wat voor effect hebben jouw lesmethoden nou op mij als student?

6 november heb ik deelgenomen aan het webinar van SURF Effectieve video’s voor online onderwijs: didactische tips, waar ik het studentenperspectief verzorgde. Uit de evaluatie bleek dat mijn bijdrage erg gewaardeerd werd en dat docenten graag meer het studentenperspectief willen horen. Daarom heeft SURF mij gevraagd een serie kennisclips te maken over ditzelfde onderwerp, namelijk kennisclips in online onderwijs. Kennisclips over kennisclips dus, daarom ben ik deze reeks kennisclip-ception gaan noemen. Dit is mijn eerste bijdrage in deze reeks.

Wat valt mij op?

Ik heb al veel online lessen gehad en erover gehoord van andere studenten. Iets dat opvallend is, is dat studenten zich momenteel eenzaam voelen en snakken naar meer sociaal contact. Ook ikzelf spreek mijn medestudenten nu nauwelijks meer door het online onderwijs. Het zou mooi zijn als er meer mogelijkheden voor sociaal contact zijn ingepland in de vakken. Wist je dat je zelfs het bekijken van kennisclips meer interactief kan maken? Ik vertel je hier hoe je dat kan doen!

Studenten voelen zich momenteel eenzaam en snakken naar sociaal contact.

Vragen stellen aan elkaar

Op de VU hebben we een tool die de meeste andere instellingen ook hebben, genaamd Feedbackfruits Interactive Video. Deze tool geeft studenten de mogelijkheid om vragen en opmerkingen rechtstreeks in de video te plaatsen. De andere studenten kunnen dit zien en hierop reageren. Dit doe je asynchroon, alle studenten hoeven dus niet tegelijk de video te bekijken.

Studenten plaatsen vragen rechtstreeks in de video. Andere studenten zien dit en kunnen reageren. Zo helpen studenten elkaar op laagdrempelige wijze.

Ik ben zelf groot fan van deze tool. Tijdens deze Coronatijd is het contact met andere studenten moeilijker. Als ik iets niet in de video begrijp, kan ik niet even makkelijk aan het begin van een college een buurman aantikken of zij het wel begrepen hebben. Door deze tool kan ik direct vragen aan mijn medestudenten of zij dit wel begrijpen en of zij het aan mij willen uitleggen. Het fijne is dat ik niet tot een live moment hoef te wachten om mijn vraag te stellen. Tegen die tijd ben ik meestal al wel weer vergeten dat ik iets niet begrepen heb. Daarnaast is het heel fijn dat deze tool op een heel laagdrempelige manier aanbiedt om om hulp te vragen. Dit laatste is voor mij vooral belangrijk, omdat ik één van die ‘stille studenten’ ben. Ik hou er niet van om vragen te stellen voor een hele groep en ik wil niet dom overkomen. In Feedbackfruits durf ik die vraag veel sneller te vragen. Al helemaal als ik zie dat andere studenten ook al vragen gesteld hebben. Als docent kan je zelfs nog instellen dat de vragen anoniem gesteld kunnen worden, om het nog laagdrempeliger te maken. Studenten zien dan niet van elkaar wie wat gesteld heeft, jij als docent ziet dit nog wel.

Discussies starten al voor het college

Naast dat je vragen kan stellen, kan je ook opmerkingen plaatsen. Ik ben zelf masterstudent en mijn medestudenten en ikzelf houden ervan om te discussiëren over de leerstof. Wat ik veel zie is dat mijn medestudenten een link naar een relevant artikel plaatsen die zij als aanrader zien. Of dat zij een persoonlijke ervaring met betrekking tot de leerstof met ons delen. Hierdoor zie ik praktijkvoorbeelden gecombineerd met de theorie, waar ik ontzettend veel van leer. Ook de relevantie van de theorie komt zo meer aan het licht. Andere studenten reageren dan weer met hun eigen ervaringen of stellen vragen aan degene die de opmerking had geplaatst. Zo hebben we hele discussies over de leerstof al voordat we überhaupt een live online les gevolgd hebben over dat onderwerp.

Geeft inzicht waar meer uitleg nodig is

Voordeel van deze tool voor jou als docent is dat je van tevoren al inzicht krijgt in problemen waar studenten tegenaan gelopen zijn. Je ziet de vragen die ze stellen en de antwoorden die gegeven worden. Misschien klopt de uitleg die een student krijgt van een ander wel helemaal niet. Jij kan tijdens een live moment hier je college dan aan aanpassen. Discussies die begonnen zijn in Feedbackfruits kan je verder laten voortzetten. Ook kan je voorbeelden of ervaringen die studenten gegeven hebben klassikaal behandelen.

Wel wil ik graag benadrukken dat deze tool niet het live moment kan vervangen. Nog steeds zie ik mijn medestudenten graag tijdens een live online les waar we de theorie meer verdiepend behandelen. Ik wil graag persoonlijk met ze in discussie gaan in breakout rooms en ook wil ik mijn docent graag zien. Ik wil vragen kunnen stellen over opdrachten die we moeten maken. En ik wil graag de ervaringen van andere studenten horen hoe zij omgaan met Corona. Feedbackfruits Interactive Video is een mooi begin om de discussie te laten starten, maar niets is zo goed als het face to face moment waar je meteen op elkaar kan reageren.

Hoe ziet deze tool eruit?           

Hoe ziet dat er dan uit, Feedbackfruits Interactive Video? Ik zal een screenshot toevoegen:

Voorbeeld Feedbackfruits Interactive Video

Zoals te zien is in het screenshot, komen onderaan de video op de tijdbalk puntjes terecht waar studenten een opmerking of vraag geplaatst hebben. Als je op een puntje klikt, kan je de opmerking en de reacties hierop zien aan rechterkant van het scherm. Als je veel studenten hebt die je vak volgen, is het mogelijk binnen Feedbackfruits om de groep op te splitsen, zodat één video niet overladen wordt met opmerkingen. De studenten zien dan alleen de opmerkingen van de studenten die bij hun in de groep zitten. Jij als docent kan wel de opmerkingen van iedereen bekijken. Ongeveer 20 studenten die samenwerken in één video blijkt het beste te werken.

Als docent krijg je een terugkoppeling van alle opmerkingen. Het ligt aan jezelf hoe uitgebreid je dit doorleest. Sommige docenten scrollen er snel doorheen, andere docenten nemen hun tijd en lezen elke opmerking uitgebreid door. In ieder geval is het aan te raden om altijd tijdens het eerst volgende live moment te vragen aan de studenten bij welke vraag nog even stilgestaan moet worden of aan welke opmerking andere studenten het meest hadden. Zo neem je ook de studenten mee die de opmerkingen iets minder goed bijgehouden hebben in de tool.

Vragen?

Dit is mijn advies om het kijken van kennisclips meer interactief te maken voor studenten. Heb je nog vragen of opmerkingen over deze tool? Of heb je deze tool al eens gebruikt en wil je jouw ervaringen ermee delen? Laat het me weten in de comments.

Ben je van de VU en wil je graag hulp met het opzetten van Feedbackfruits Interactive Video? Ikzelf of één van mijn collega student-assistenten helpen je graag! We zijn te bereiken op onderwijswerkplaats@vu.nl

In de volgende bijdrage in deze Kennisclip-ception reeks zal ik het gaan hebben over activerende onderwijsvideo’s. Deze is nu hier te vinden. 

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties