Hoe maak je activerende kennisclips? Verteld door een student

Bekijk de kennisclip van Charlotte over het maken van activerende kennisclips:

Wie ben ik?

Wat ontzettend leuk om al jullie enthousiaste reacties te zien op mijn vorige post! Ik ben blij dat ik een bijdrage kan leveren aan het online onderwijs en dat jullie de mening van een student zo kunnen waarderen. Dit gaf me veel energie om verder te werken aan deze reeks. 

Mocht je de vorige post gemist hebben, dan zal ik mezelf nog even voorstellen. Ik ben Charlotte, student aan de VU. Daarnaast ben ik student-assistent bij de VU Onderwijswerkplaats, waar ik docenten help hun onderwijs te verbeteren. Dit doe ik o.a. vanuit het perspectief van de student: wat voor effect hebben jouw lesmethoden nou op mij als student?

Wat valt mij op?

Ik heb al veel kennisclips langs zien komen in de afgelopen maanden. Iets dat mij vaak is opgevallen aan deze kennisclips is dat ze nogal passief zijn. Het lijkt me daarom verstandig om even stil te staan hoe studenten naar je video’s kijken. Houdingen als deze twee zijn veel voorkomend en ik moet bekennen dat ik me hier zelf ook vaak schuldig aan heb gemaakt:

Student op bed
Student in donker

Helaas zijn dit houdingen waar studenten niet zoveel in zich opnemen. We willen meer naar een houding waar de student actief bezig is en een goede leerhouding heeft, zoals deze student laat zien:

Actieve werkhouding

Maar hoe kan je dat nou stimuleren als docent? Daar ga ik je hier tips over geven.

Tip 1: Voeg vragen toe

Sommige van mijn docenten hebben vragen toegevoegd waar we op moesten letten tijdens het kijken van hun kennisclips. Vaak waren dit inhoudelijke vragen die we naast de video ontvangen en die we tijdens of na afloop van de video konden beantwoorden. Het gevolg was dat ik veel meer oplette tijdens het kijken van de video. Ik merkte dat ik automatisch al beter ging zitten om de antwoorden in de video te vinden.

Nadeel van deze manier is dat ik eigenlijk alleen nog maar ging letten op het vinden van de antwoorden op de vragen en de rest van de video langs mij heen ging. Ik wil daarom hier graag een andere manier van vragen stellen met jullie delen: voeg de vragen toe rechtstreeks in de video. Er zijn tools die deze functie hebben, zoals Kaltura en Feedbackfruits Interactive Video waar de VU een licentie voor heeft. Maar ook zonder deze tools is het mogelijk om een titelscherm in te editen met een vraag erop, alle video editprogramma’s zullen deze functie hebben. Voordeel van specifieke tools die je vragen laten toevoegen, is dat je het beantwoorden van de vraag kan verplichten voordat de video verder gekeken mag worden. De vragen worden ook rechtstreeks in de video beantwoord, zodat jij direct een terugkoppeling van de antwoorden krijgt als docent.

Wat voor type vragen kan je het beste stellen? Ikzelf kreeg dus voornamelijk inhoudelijke vragen bij de video’s. Dat wil ik jullie eigenlijk afraden om te doen. Het doel is om studenten actief na te laten denken over de inhoud van de video. Dat kan je het beste doen door reflectievragen of open vragen toe te voegen. Vraag om een (actueel) voorbeeld te bedenken bij wat de student net gehoord heeft. Vraag om het te koppelen aan een persoonlijke ervaring. Vraag om voorkennis of een eerder behandeld artikel te koppelen aan de nieuwe theorie. Door dit soort diepgaandere vragen te stellen, leert de student meer.

Daarnaast wil ik hier ook benadrukt hebben om een video niet te overladen met vragen. Met een enkele vraag hier en daar hou je de student bij de les. Bij een hele hoop vragen is de video nauwelijks meer te volgen omdat je video steeds onderbroken wordt.

Tip 2: Voeg voorbeelden toe

Een andere manier om studenten actief te laten nadenken over je kennisclip, is door voorbeelden te noemen in je video. Het komt vaak voor dat studenten theorie pas echt begrijpen wanneer ze een begrijpelijk voorbeeld ervan hebben gehoord. Als ik begrijpelijk voorbeeld zeg, dan heb ik het over een voorbeeld die de student begrijpt, oftewel een voorbeeld die aansluit bij de leefwereld van de student. Zo’n voorbeeld activeert herkenning in de hersenen waardoor je connecties gaat maken. In wat voor slechte houding de student ook naar je video kijkt, door zo’n begrijpelijk voorbeeld, wordt de student vanzelf tot denken aangespoord.

Tip 3: Maak je video’s niet te lang

Deze tip is nogal een inkoppertje. Studenten (en iedereen eigenlijk) hebben niet een erg grote aandachtspanne. Ik zie vaak dat docenten video’s opnemen van 45 minuten lang of zelfs 2 uur lang (de tijd van het hoorcollege). Om een student bij de les te houden, is het verstandiger om je video’s op te splitsen in meerdere kortere video’s. Ik heb veel discussies met mensen over wat nou de ideale lengte van een video is. De meningen (en onderzoeken) verschillen hierover, maar meestal is het tussen de 5 en 10 minuten lang.

Nog activerender is het om studenten iets met elke video te laten doen. Ik stelde al voor om vragen toe te voegen in de video zelf, maar een (kleine) opdracht na de video is ook een optie. Ook kan je studenten zelf vragen laten verzinnen die ze vervolgens moeten stellen aan hun medestudenten in kleine groepjes. Dit kunnen inhoudelijke vragen zijn, maar ook simpelweg een vraag om meer verduidelijking omdat ze het zelf niet goed begrepen hebben kan ook.

Vragen?

Dit is mijn advies om het kijken van kennisclips activerender te maken voor studenten. Heb je nog vragen over deze post? Gebruik je zelf één of meer van deze tips en wil je jouw ervaringen ermee delen? Heb je zelf nog andere tips om kennisclips activerender te maken? Laat het me weten in de comments.

Ben je van de VU en wil je graag advies over hoe je technisch (of didactisch) het beste een video kan maken? Ikzelf of één van mijn collega student-assistenten helpen je graag verder! We zijn te bereiken op onderwijswerkplaats@vu.nl

Heb je mijn vorige bijdrage in deze reeks gemist? Deze is hier terug te vinden. 

In de volgende bijdrage in deze Kennisclip-ception reeks zal ik het gaan hebben over het belang van persoonlijke kennisclips. Deze is nu hier te vinden.

Author

Comments

Dit artikel heeft 2 reacties

Reactie van Wim Glas

Hallo Charlotte, bedankt voor je tips! Ik denk dat je tips inderdaad heel goed zijn voor knowledge-clips voor beginnende studenten. Gedurende een Master studie is het de bedoeling dat studenten langzaam steeds meer zelfsturing (self-regulation) krijgen . Uiteindelijk moeten ze zelfstandig onderzoek (en publicaties) gaan doen in de wirwar van de echte wereld. Dit betekent dat studenten in de latere jaren in staat moeten zijn om uit een lange video of uit een dik boek de relevante stukken te halen en zelf trucjes en systemen bedenken om zichzelf bij de les te houden. Ze kunnen bijvoorbeeld best zelf na 10 minuten de video stopzetten en in een later stadium de volgende 10 minuten kijken. Ook zou een docent een begeleidende tekst kunnen toevoegen waar dingen instaan als: "kijk de eerste 10 minuten en doe dan opdracht 1", of: "probeer in deze video voorbeelden te vinden van …. " ofzo. Voor oudere studenten en volwassenen voelt het erg sturend/paternalistisch als ze telkens tijdens een video een vraag moeten beantwoorden voordat ze verder mogen....