Optimaal kennisclips inzetten in je onderwijs – verslag van een workshop

Hoe optimaal kennisclips inzetten in je onderwijs? Dat was het onderwerp van de workshop georganiseerd door de SIG Media and Education op donderdag 21 september op locatie bij SURF in Utrecht.

In deze workshop konden deelnemers actief kennis en ervaring uitwisselen, discussiëren en samen tot nieuwe inzichten komen. Van tevoren hadden deelnemers een kennisclip of onderwijsvideo ingestuurd die zij goed vonden of waarover zij iets wilden vertellen. Het diverse assortiment van video’s dat deze opdracht opleverde kun je, ter inspiratie, bekijken op edu.nl/wvp8e.

De workshop was ingedeeld in drie rondes. Bij de eerste ronde begonnen we met een korte introductie van het TPACK model. Oorspronkelijk is dit model bedoeld om leraren te helpen bij het maken van keuzes over hoe ict ingezet kan worden ter ondersteuning bij het leren van een bepaalde vakinhoud. Bij deze workshop keken de deelnemers in vijf groepen naar een aantal van de ingestuurde video's en bespraken deze aan de hand van de Technologische, Pedagogische en Content Kennis aspecten: op welke manier dragen de gemaakte keuzes bij aan de effectiviteit van deze video?

Impressie van de workshop

Vervolgens presenteerde Kirsten olde Heuvel een mooi overzicht van de Multimedia Ontwerp Principes van Richard Mayer en de cognitive load van J. Sweller. Hierbij had zij zelf een persoonlijk voorbeeld gemaakt van een onderwijsvideo zonder toepassing van deze ontwerpprincipes en een variant waarbij de principes wel goed toegepast zijn. De enigszins abstracte principes werden hiermee praktisch en concreet duidelijk gemaakt. De deelnemers werden uitgedaagd om hun voorbeeldvideo's te toetsen aan deze principes. De dia's van de presentatie vind je op deze link.

In de derde ronde speelden we de Kennisclip Game. Dezelfde groepen kregen drie casussen voorgelegd voor het maken van onderwijsvideo's. De deelnemers bedachten samen een plan om de video te produceren. Daarna werden kaartjes uit een envelop getrokken met daarop beperkingen zoals “weinig budget”, “weinig tijd”, “weinig onderwijskundige kennis”, “geen AV ondersteuning beschikbaar”. De uitdaging was om hiermee te bedenken hoe de video toch gerealiseerd kan worden. Dit leverde veel creatieve oplossingen op en vooral uitwisseling over de praktijksituatie bij de verschillende instellingen.

Van deelnemers kregen we positieve reacties over de opzet van de workshop. Ze gaven aan dat ze de actieve werkvormen en het werken in groepjes inspirerend vonden. Daarnaast vonden ze het waardevol om kennis uit te delen met andere instellingen en samen te sparren over de mogelijkheden en uitdagingen van video in het onderwijs. Ook kregen we terug dat het fijn was om de principes van Mayer weer even helder te hebben, wat toch zorgt voor een theoretische basis. Ik vond het een erg leuke en levendige bijeenkomst. Naast nieuwe inzichten was het fijn om een flink aantal deelnemers te zien die nieuw waren in deze community. Zowel het inhoudelijke aspect als het stimuleren van het netwerk was voor mij zeer waardevol!

Wil je de volgende keer ook deelnemen? Sluit je aan bij de SIG Media & Education en ontvang een uitnodiging voor een volgend event.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 3 reacties

Reactie van Vermeulen, E.J…

Als aanvulling op dit verslag heb ik zelf ook een stuk geschreven over deze middag, in eerste instantie om met directe collega's te delen. Het bevat eveneens een globale samenvatting van de dag, maar licht ook theorie uit en tips en tricks voor het maken van kennisclips (oftewel, meer in detail wat er is besproken). Mocht iemand interesse hebben om het te lezen, kun je me mailen! (e.j.vermeulen@amsterdamumc.nl)

Reactie van Hans Reitzema

Dank voor het verslag en het delen van de presentaties!