Webinar 4 juni: Zelfregulatie bij blended onderwijs – praktische tips uit recent onderzoek

In blended onderwijs hebben studenten meer vrijheid en autonomie als het gaat om hun leerproces. Dat vraagt ook meer zelfregulatie. Nu steeds meer onderwijsinstellingen inzetten op een vorm van blended onderwijs zijn zelfregulatievaardigheden belangrijker dan ooit. In dit webinar van de Vraagbaak Online Onderwijs gaan we in op de uitkomsten van onderzoek naar zelfregulatie van studenten in coronatijd. Verschillende sprekers geven praktische tips en tools om zelfregulatie en studievaardigheden bij studenten te stimuleren.

Vrijdag 4 juni 2021
11.00-12.00 uur

Meld je nu aan voor het webinar

Vorig jaar organiseerden we een webinar over de impact van online onderwijs op de zelfregulatie van studenten. Inmiddels zijn we een jaar verder en weten we meer. Onderzoekers van de Universiteit Maastricht onderzochten de impact van de coronacrisis op het studiegedrag van studenten (Biwer F. et al 2021). Ze keken naar hoe studenten omgaan met motivatie, aandacht en hoe ze hun energie op peil houden. Ze kwamen uit op vier type studenten en hoe zij omgaan met de verandering: the overwhelmed, the surrenderers, the maintainers, en the adapters.

Programma

In dit webinar kom je meer te weten over het onderzoek en gaan we in op praktische tips voor docenten om zelfregulering te stimuleren bij studenten, o.a. via het Comeniusproject Study Smart. Ook gaan we in gesprek met studenten die een app ontwikkelden voor hun medestudenten om zelfregulatievaardigheden te stimuleren. De meest ultieme vorm van zelfregulatie!

  • Studeren tijdens de coronacrisis: vier typen studenten – Felicitas Biwer
    Felicitas Biwer promoveert op het thema zelfregulatie. Afgelopen jaar deed ze samen met Anique de Bruin onderzoek naar de impact van ‘online remote teaching’ bij studenten aan de Universiteit Maastricht. Ze vertelt meer over de uitkomsten van het onderzoek, en geeft tips en praktische handvatten voor studenten.
  • Een app om studievaardigheden te verbeteren
    Studenten Lisa van der Looij en Shresth Tripathy van de Universiteit Maastricht gebruiken een app om effectiever te kunnen studeren en willen daar ook andere studenten mee helpen.
  • Zelfregulatievaardigheden integreren in de opleidingAnique de Bruin. Anique is hoogleraar Zelfregulatie aan de Universiteit Maastricht. Ze ontving een Comeniusbeurs waarmee ze het project Study Smart opzette. Study Smart heeft als doel  de zelfstudievaardigheden van studenten bevorderen. Anique gaat in op de vraag hoe je zelfregulatievaardigheden integreert in de opleiding van studenten.

Na dit webinar:

 

  • weet je meer over zelfregulatie door studenten en het belang van zelfstudievaardigheden in relatie tot studiesucces.
  • ben je bekend met onderzoek naar de impact van de COVID-19 pandemie op de zelfregulatievaardigheden van studenten.
  • beschik je over praktische tips om zelfregulatievaardigheden in het onderwijs te bevorderen.

Napraten

Wil je informeel napraten met de presentatoren en de deelnemers? Kom dan naar de nazit direct na het webinar van 12.00 tot 12.30 uur.

Terugkijken

Na afloop van dit webinar delen we een verslag en de opname met de deelnemers. Het verslag en de opname publiceren we ook op de Vraagbaak Online Onderwijs.

Aanmelden

Meld je hier aan voor het webinar. Een dag voor het webinar ontvang je een link naar het live event.

 

 

Foto door Chris Montgomery via Unsplash

Auteur

| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen…

Reacties

Dit artikel heeft 1 reactie

Gerelateerde artikelen