Ga naar 'Groene ICT en Duurzaamheid'

Alle artikelen van Groene ICT en Duurzaamheid

35 artikelen

  1. Be part of SURF Tech Trends 2025-2026

    After a successful Tech Trends Report in 2023, SURF is about to start creating the trend report for 2025-2026 and you can become part of it!

  2. Ten years of research software collaboration

    Academic research in almost any discipline is impossible without software. But universities do not always have the expertise to develop this specific kind of research software. That is why NWO and SURF founded the Netherlands eScience Center ten years ago. Raúl Zurita Milla (University of Twente) pioneered with big data, thanks to the Center.

  3. SURF Communities is vernieuwd!

    Heb je het gezien? SURF Communities is vernieuwd. SURF Communities is hét platform voor iedereen die binnen het onderwijs en onderzoek werkt aan innovatie met ICT. Kennis delen, elkaar inspireren en contacten leggen staan centraal. En vanaf nu kan dat nog makkelijker! Lees nu wat er is veranderd en neem vooral een kijkje op de vernieuwde site!

  4. Inclusiviteit is ook techniek: SURFconext zet in op volledige digitale toegankelijkheid

    Inclusiviteit is een van 'publieke waarden' die binnen de SURF-community hoog op de agenda staat. Natuurlijk. Iedereen is vóór inclusiviteit. Maar wil zo'n waarde echt betekenis krijgen, dan zullen we die als instellingen en SURF ook concreet moeten maken in de dienstverlening. De diensten die we aanbieden, moeten inclusief zijn: bruikbaar voor iedereen, ook voor mensen met visuele of motorische beperkingen. Bij SURFconext zetten we daar dit jaar vol op in. In dit blog lees je meer over wat we gedaan hebben om dit te bereiken en welke lessen we hebben geleerd.

  5. Webinar ‘Open ... hoe maken we het mogelijk?’

    In het webinar ‘Open ... hoe maak je het mogelijk?’ op 1 maart bespraken Sylvia Moes (Vrije Universiteit) en Wouter Kleijheeg (Erasmus Universiteit) de ingrediënten waar de zone Naar digitale (open) leermaterialen aan werkt om open leermaterialen (naast andere vormen van content) in Nederland toegankelijker te maken.

  6. Sign up now for the SURF Research Week

    Don’t miss it! Are you working as a researcher, research supporter, data steward, PhD candidate or as a policymaker at a university, university of applied sciences, research institute, university medical center, or in the industry?  Sign up now for SURF Research Week, the national conference for research & ICT. We bring you an inspiring online programme on 13, 14 and 15 April from 13:30 to 17:00. Feel free to pick all three afternoons, or only a specific afternoon you like!  Check out the website for more information: www.surf.nl/researchweek  #srw21 #research Connecting Science and Technology.

  7. Learning from education innovation using the 4TU.CEE innovation map

    De snelle veranderingen in de samenleving zijn een uitdaging voor de onderwijsinstellingen. Die reageren door onderwijsvisies, leerdoelen, curricula en vakken te vernieuwen. Info daarover is vaak op projectbasis en heel divers. Je kunt dus moeilijk handige voorbeelden vinden of van meer projecten leren. Daarom bieden de vier technische universiteiten standaard informatie over onderwijsinnovatieprojecten aan op: https://www.4tu.nl/cee/innovation/ Analyse van alle projecten levert bruikbare conclusies op zoals te zien is in het artikel: Learning from education innovation using the 4tu.cee innovation map

  8. Green ICT: making your organisation more sustainable

    ICT can be a powerful force in the transition to a sustainable low-carbon society. For organisations to make use of the full potential of green ICT however, strategic alignment on all levels is needed; bottom-up enthusiasm as well as leadership from the top; and a sense of shared responsibility. Green ICT requires a systemic approach. This blog is a summary of my thesis ‘Embedding Green ICT Maturity in Organisations’.

  9. Naar een landelijk platform voor het maken, bewerken en delen van digitale content.

    Ben je actief binnen een (vak)community? Dan krijgen we graag jouw input! Binnen de zone “Naar digitale (open) leermaterialen” van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT, werkt SURF samen met een aantal hoger onderwijsinstellingen en de werkgroep bibliotheken, open en online onderwijs aan de ambitie dat docenten/wetenschappers en studenten bij leer- en onderwijsprocessen de mogelijkheid wordt geboden om een optimale mix van leermaterialen samen te stellen en te gebruiken. We werken aan concrete oplossingen voor docenten die effectief willen samenwerken met vakgenoten binnen hun instellingen of op landelijk niveau binnen een (vak)community. Eén van die oplossingen is een landelijk digitaal platform voor het vinden, maken, bewerken en delen van digitale leermaterialen. Het gaat daarbij om zowel open als gesloten, commerciële en niet-commerciële materialen. Om aan te sluiten bij de behoefte willen wij graag in contact komen met docenten/wetenschappers die binnen een (vak)community actief zijn, of die met vakgenoten leermaterialen willen delen. Via een interview van ongeveer 1 uur willen we zicht krijgen hoe wij het platform en de ondersteuning het beste kunnen inrichten. Ben je actief binnen een vakcommunity? Of ken je iemand die dat is? Dan zouden wij graag met in contact voor een interview.  Neem hiervoor contact op met Daphne Ariaens, projectleider werkgroep Infrastructuur en Content. mail: daphne.ariaens@icloud.com, mobiel: 0615550228

  10. SIG Groene ICT en Duurzaamheid Afsluiting

    In april 2020 heeft het kernteam van de Special Interest Group (SIG) Groene ICT en Duurzaamheid van SURF de SIG beëindigd. We hebben vastgesteld dat sinds de Europese Unie in 2016 het Klimaatakkoord van Parijs heeft geratificeerd en de Nederlandse overheid dat in 2019 heeft bevestigd door de Klimaatwet, het gedachtengoed van Groene ICT is geïnternaliseerd in de onderwijs- en onderzoek community in Nederland. Daarom is het niet meer nodig om actief een apart platform voor kennisdeling te onderhouden. Daarmee beëindigt het kernteam haar activiteiten. De leden blijven op verzoek hun kennis beschikbaar stellen. Kennisdeling vindt voortaan plaats tijdens het jaarlijks symposium, dat sinds 2020 Groene Peper heet, via de website van Duurzaam MBO, waarop ook een tabblad is waarop HBO- en WO-instellingen hun kennis delen, via de LinkedIn groep met circa 400 leden en via SURF Communities voor nieuws en jaarverslagen. Lees het volledige artikel