In 2022 lanceerde Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) van Erasmus Universiteit Rotterdam de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO), waarmee voor het eerst programmatisch toetsen werd toegepast binnen een studieprogramma op die universiteit. EMPO is een tweejarige masteropleiding die studenten opleidt tot bevoegde academische leraren voor het basisonderwijs in een stedelijke context.
* Dit artikel is een bewerking van het verslag van een CLI-bijeenkomst in oktober 2024, waar Rob Kickert vertelde over programmatisch toetsen (PT) binnen EMPO. De Community for Learning and Innovation (CLI)is de CTL van Erasmus Universiteit Rotterdam. Rob Kickert is universitair docent aan de faculteit ESSB, fellow bij CLI en nauw betrokken bij EMPO. Auteur: Evi Hommez.
In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over (digitaal) toetsen en ontwikkelen. Deze maand: ‘Kan de feedbackgeletterdheid van studenten worden verbeterd? Een overzicht van interventies,' de keuze van Ilse Hofman, strategisch beleidsadviseur onderwijs en toetsing bij Hogeschool Windesheim.
Little, T., Dawson, P., Boud, B. & Tai, J. (2024) Can students’ feedback literacy be improved? A scoping review of interventions. Assessment & Evaluation in Higher Education
Dr. Eugène Loos van de Universiteit Utrecht deed recent een literature review naar ‘Responsible Chatbot use in higher education’. Het doel van zijn onderzoek was om inzicht te krijgen in manieren waarop examencommissies docenten kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van eerlijke en effectieve toetsingsmethoden in het tijdperk van chatbots. De Vraagbaak vroeg hem naar zijn bevindingen.
Momenteel voeren wij onderzoek uit naar een specifieke toepassing van learning analytics. Namelijk, het gebruik van studiedata om lesmaterialen te verbeteren. Het gaat hierbij met name om data verkregen uit formatieve toetsen. Kortom, hoe gebruiken docenten data uit formatieve toetsen om bijvoorbeeld de inhoud van hun colleges aan te passen of om extra oefenmateriaal te ontwerpen? Voor dit onderzoek zijn wij op zoek naar docenten die hierover in gesprek willen.
Toetsen is de laatste tien jaar sterk geïnnoveerd. Er is technisch veel meer mogelijk, maar instellingen benutten de tooling nog onvoldoende, ziet Sharon Klinkenberg, senior docent Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Als aanvoerder voor Toetsen en ontwikkelen (voor wo) bij Npuls zet hij zich in “om de basis op orde te brengen.” Volgens Sharon is het cruciaal dat instellingen eerst een heldere visie op toetsen ontwikkelen.
Sharon is ook co-directeur van het Teaching & Learning Centre van de faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UvA. Hij was tien jaar voorzitter van het kernteam van de Community Digitaal Toetsen van SURF en is nog steeds lid. Sharon is gepromoveerd in de psychometrie.
Ongeveer 15% van de hbo- en wo-studenten heeft een functiebeperking. Onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat toetsen en examens ook voor deze groep studenten goed toegankelijk is. Dit vraagt om samenwerking tussen docenten, examencommissies, onderwijscoördinatoren en beleidsmedewerkers. In dit artikel ontdek je welke stappen je kunt nemen om toetsen en examens bij jouw opleiding of instelling structureel toegankelijker te maken.
In 2024 stonden artikelen over Gen AI in het onderwijs met stip bovenaan de lijst van de meest gelezen Vraagbaak-artikelen. De artikelen in de top 3 gaan over: lesmaterialen over AI voor docenten en studenten, handige en tijdbesparende AI-tools voor docenten, en de invloed van AI op toetsen. Ook onze artikelen over blended onderwijs trokken weer veel lezers. Wil je deze top 10-artikelen nog eens lezen of heb je ze gemist? Hieronder vind je het overzicht.
In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over digitaal toetsen en ontwikkelen. Deze keer deelt Kim Dirkx, teamleider van het Team Onderwijs, Leren en Innoveren bij Hogeschool Zuyd, een reviewartikel over het effect van het gebruik van afbeeldingen in toetsen.
Eky Fioole zorgde er als beleidsadviseur/projectleider voor dat er bij Avans Hogeschool zowel gedegen toetsbeleid als een nieuw digitaal toetsplatform kwam. De implementatie leerde haar dat digitaal toetsen echt teamwork is. Nu is ze ICTO-coach en hogeschooldocent bij de opleiding Business IT en Management van de Avans Academie voor Deeltijd. Ze zet zich nog altijd met hart en ziel in voor toetsen, want “een toets moet voor studenten een succesmoment zijn, niet iets om bang voor te zijn.”
Bas Heerink, Adviseur Educatieve Technologie bij ROC van Twente, ontwikkelde de “AI-Waaier”. Deze tool is gebaseerd op het AI Assessment Scale van Leon Furze (2023). De AI-Waaier biedt studenten duidelijkheid of, en zo ja hoe, ze AI mogen gebruiken voor een opdracht. Het mooie is, zegt Bas, dat de AI-waaier docenten ook aanzet om kritisch naar hun opdrachten te kijken en na te denken over AI-geletterdheid. Hoe is de AI-waaier ontstaan en hoe werkt het?