Nu de vakantieperiode weer aanbreekt, blikken we als Vraagbaak Online Onderwijs terug en zetten we de meest gelezen artikelen op een rij. Het ging het afgelopen half jaar veel over AI, tools, blended learning en toetsen. Maar ook over interactieve lesmethodes, leermaterialen en ontwerpmethodieken. We lichten al deze artikelen nog eens kort voor je uit.
Digitaal Toetsen met studentenlaptops: praktijklessen van Fontys
Hoe zorg je ervoor dat Digitaal Toetsen via studentenlaptops, ook wel BYOD genoemd, goed verloopt? Fontys koos na corona voor toetsen met BYOD en toetst nu met Testvision en Ans Exam. Om fraude te voorkomen, gebruikt Fontys de blokkeersoftware Secure Browser van Schoolyear. Karin Vennix, Christien Faessen en Esther Hendriks van Fontys Hogeschool vertellen wat zij leerden in vier jaar BYOD-toetsen.
Tekst: Anneke de Maat
Silvester Draaijer, begon met digitaal toetsen toen er nog maar nauwelijks computers in het onderwijs waren. Nu - bijna dertig jaar later – onderzoekt hij wat AI kan betekenen voor digitaal toetsen. Silvester is lid van het Kernteam SURF Community Digitaal Toetsen. Waarom zet hij zich in voor digitaal toetsen?
Welke ontwerpkeuzes zijn van belang bij het implementeren van programmatisch toetsen? Hoe gaat het proces van inkoop van een e-portfolio in z’n werk? Waarom wil je hier landelijk in optrekken? Het Platform Leren van toetsen, het Programmatisch toetsen – leernetwerk, SURF en het Lectoraat Beroepsonderwijs van de Hogeschool Utrecht werkten in dit webinar samen om de inzichten te delen. Heb jij het webinar gemist? Lees dan snel het verslag of kijk het webinar terug.
Eens in de zoveel jaar is het weer zo ver: toetssoftware aanbesteden. Oef! Wat komt er allemaal kijken bij een aanbesteding? Hoe zorg je dat je straks kunt werken met een pakket waar iedereen blij van wordt? Hoe kom je tot een programma van eisen? Deze en andere vragen kwamen aan bod in de aanbestedingscommunity toetssoftware afgelopen donderdag 6 juni bij de VU.
Digitaal toetsen leeft volop in het mbo, hbo en wo - én er is groot enthousiasme om kennis en krachten te bundelen. Dit maakte de Npuls- Communitydag ‘Verkenning Pilothub Digitaal Toetsen en Beoordelen’ duidelijk. Mbo-, hbo-, en wo-professionals kwamen op 17 april samen om te reflecteren op de voor de pilothub geprioriteerde 5 thema’s. Er was veel enthousiasme en herkenning. Bij mbo, hbo en wo, leven vergelijkbare en urgente vraagstukken, zo kun je lezen in het verslag van de Communitydag.
Tijdens het webinar op 25 april zochten we met elkaar naar antwoord op de vraag of je nu alleen een e-portfolio-systeem nodig hebt of een ontwikkelingsgerichte leeromgeving, waar e-portfolio een (mogelijk) onderdeel van is? Het werd een informatief en inspirerend webinar waarbij zowel de HAN als het ROC van Amsterdam/ROC van Flevoland lieten zien welke keuzes zij maakten. Heb jij het webinar gemist? Lees dan snel het verslag of kijk het webinar terug.
Hoe kom je binnen een instelling of opleiding tot een ‘programma van eisen’ om de juiste software voor e-portfolio aan te schaffen? En hoe kun je hierin samenwerken met andere instellingen? Tijdens het webinar op 28 maart bespraken we deze en andere vragen en deelden we een good practise. Heb jij het webinar gemist? Lees dan snel het verslag of kijk het webinar terug.
Alwin Wullink en Erwin Scholte van Hogeschool Saxion waren al vroeg op pad op donderdag 1 februari. Om half 10 reden ze de TU/e campus op om 20 collega’s van andere instellingen en SURF te ontmoeten.
Wat zijn de mogelijkheden van e-portfolio? Hoe kun je het als ondersteunend instrument inzetten bij het volgen en beoordelen van studenten? Tijdens het eerste deel van de reeks webinars over e-portfolio deden deelnemers nieuwe inzichten op en kregen ze de kans kennis te delen met andere onderwijsprofessionals. Heb jij het webinar gemist? Lees dan snel het verslag of kijk het webinar terug.