Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeën in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.
Docenten doen het vaak: tot diep in de nacht toetsen van leerlingen nakijken. Wij, Kars en Bas, studenten aan de Universiteit Utrecht, hebben een oplossing ontwikkeld. Nakijken, ondersteund met AI. Zo worden lange nachten korte sessies, met ook nog eens een beter resultaat. Lees hier hoe wij dit doen en hoe we omgaan met de potentiële risico's van AI-ondersteund nakijken.
“Bij portfolio examineren en lerend kwalificeren kunnen studenten meer van zichzelf laten zien. Dat vind ik betekenisvoller dan een gewone toets”, zegt Liza Voorn. Zij is sinds 2023 beleidsadviseur examinering bij het ROC van Flevoland en sinds kort lid van het Kernteam Digitaal Toetsen en Ontwikkelen. Waarom zet ze zich in voor examineren in het mbo en wat speelt daar zoal?
AI verbieden moet verboden worden, vindt HAN-docent Tom Naberink. En alle examencommissies en docenten zouden zo snel mogelijk AI-training moeten krijgen. Tom maakt zich grote zorgen, omdat hij ziet dat veel docenten zich niet realiseren hoe goed AI al is - en hoe vaak studenten het al gebruiken. “Veel opleidingen onderwijzen en toetsen niet meer de juiste kennis en vaardigheden.”
Veel opleidingen van de Hogeschool Utrecht (HU) richten een e-portfolio in bij Programmatisch Toetsen. Sinds najaar 2023 begeleidt de HU deze opleidingen bij het implementeren hiervan. Opleidingen kunnen kiezen tussen twee e-portfolio-systemen. Bas Agricola, senior onderzoeker bij het HU-Lectoraat Beroepsonderwijs, onderzoekt welke ontwerpkeuzes de opleidingen maken en hoe dat uitpakt in de praktijk. Hij deelt de eerste inzichten.
In 2022 lanceerde Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) van Erasmus Universiteit Rotterdam de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO), waarmee voor het eerst programmatisch toetsen werd toegepast binnen een studieprogramma op die universiteit. EMPO is een tweejarige masteropleiding die studenten opleidt tot bevoegde academische leraren voor het basisonderwijs in een stedelijke context.
* Dit artikel is een bewerking van het verslag van een CLI-bijeenkomst in oktober 2024, waar Rob Kickert vertelde over programmatisch toetsen (PT) binnen EMPO. De Community for Learning and Innovation (CLI)is de CTL van Erasmus Universiteit Rotterdam. Rob Kickert is universitair docent aan de faculteit ESSB, fellow bij CLI en nauw betrokken bij EMPO. Auteur: Evi Hommez.
In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over (digitaal) toetsen en ontwikkelen. Deze maand: ‘Kan de feedbackgeletterdheid van studenten worden verbeterd? Een overzicht van interventies,' de keuze van Ilse Hofman, strategisch beleidsadviseur onderwijs en toetsing bij Hogeschool Windesheim.
Little, T., Dawson, P., Boud, B. & Tai, J. (2024) Can students’ feedback literacy be improved? A scoping review of interventions. Assessment & Evaluation in Higher Education
Dr. Eugène Loos van de Universiteit Utrecht deed recent een literature review naar ‘Responsible Chatbot use in higher education’. Het doel van zijn onderzoek was om inzicht te krijgen in manieren waarop examencommissies docenten kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van eerlijke en effectieve toetsingsmethoden in het tijdperk van chatbots. De Vraagbaak vroeg hem naar zijn bevindingen.
Momenteel voeren wij onderzoek uit naar een specifieke toepassing van learning analytics. Namelijk, het gebruik van studiedata om lesmaterialen te verbeteren. Het gaat hierbij met name om data verkregen uit formatieve toetsen. Kortom, hoe gebruiken docenten data uit formatieve toetsen om bijvoorbeeld de inhoud van hun colleges aan te passen of om extra oefenmateriaal te ontwerpen? Voor dit onderzoek zijn wij op zoek naar docenten die hierover in gesprek willen.