Het open beschikbaar maken van leermaterialen heeft grote voordelen voor docenten én studenten. Daarom stimuleert Npuls met de regeling “Boost je collectie” het beter bruikbaar maken van bestaande collecties digitale leermaterialen. Maar collectie-eigenaren krijgen niet zomaar financiering … Op 26 november pitchten elf aanvragers voor een vierkoppige jury. Het goede nieuws: alle elf krijgen financiering. Sharestats de itembank voor open toetsvragen statistiek kreeg € 55.000 om de collectie te boosten.
Beste Communityleden,
Sinds kort kun je de Community Digitaal Toetsen en Ontwikkelen ook volgen via een openbare LinkedIn-pagina. We nodigen je van harte uit om ons daar te volgen, op onze berichten te reageren of je vragen te stellen.
GenAI heeft ingrijpende gevolgen voor opleidingsdoelen en voor toetsen... Want als AI zoveel voor studenten kan doen, hoe valide zijn je toetsen dan nog? Welke vaardigheden moeten studenten nog wel of niet meer beheersen als AI het ook voor ze kan doen? Laura Koenders en Steven Raaijmakers, beiden onderwijskundig adviseur/trainer aan de Universiteit Utrecht, vinden het tijd voor een AI-proof toetsplan. Ze gaan met acht UU-opleidingsdirecteuren plannen maken. Hoe doen ze dat?
“Bij een ICT-aanbesteding komt veel kijken. Met collega’s kennis en ervaring uitwisselen in de SURF Community Aanbesteding Toetssoftware is daarom heel leerzaam”, zegt Amber Van Geerestein. Als Ketenmanager Digitaal Toetsen bereidt zij bij de Universiteit Utrecht een aanbesteding voor toetssoftware voor. Amber raadt collega’s aan zich ook bij de community aan te sluiten. Wat levert deelname haar op?
Kan GenAI studenten en docenten helpen om formatieve feedbackprocessen te verbeteren? Die vraag staat centraal in een experiment dat docenten/ onderwijsinnovators Ruud Huijts en Koen Suilen van Fontys ICT doen. In de workshop ‘Innovatieve feedbackstrategieën met GenAI’ vertelden ze over de opzet van hun experiment en deelden ze hun eerste bevindingen.
Om docenten AI bij toetsen te laten gebruiken, moeten onderwijsinstellingen goede, veilige GenAI-systemen bieden en ervoor zorgen dat docenten AI-geletterd worden. Dit waren belangrijke conclusies op de Inspiratiedag AI en Toetsing van 6 november 2024. Zo’n 160 onderwijsprofessionals wisselden die dag van gedachten over of en hoe we AI verantwoord voor toetsen kunnen inzetten. Welke mogelijkheden zien ze en welke zorgen hebben ze?
Wil je een visie op toetsen ontwikkelen of de kwaliteit van (digitaal) toetsen in je onderwijs versterken? Of wil je je kennis van toetsen versterken? Gebruik dan de tools en handleidingen die SURF samen met toetsdeskundigen heeft ontwikkeld. We hebben een overzicht voor je gemaakt. Je vindt de tools door op de links in de infographic te klikken.
Wat betekent de opkomst van Lerend Kwalificeren in het mbo voor examenleveranciers? Om hierin inzicht te krijgen, spreken Jane Groenendijk en Carmen Rikkink van examenleverancier Prove2Move met mbo-onderwijsteams die mogelijk overgaan op Lerend Kwalificeren. Ze verkennen samen met hen ook hoe dit het best digitaal ondersteund kan worden. Wat zijn hun eerste bevindingen?
Het ROC van Amsterdam-Flevoland gebruikt het e-portfolio Portflow, een plug-in van het LMS Canvas, voor portfolio examineren. Rik Burger en Sofie Heemskerk vertellen waarom het ROC koos voor Portflow en hoe het werkt. Sofie: "We hadden behoefte aan een e-portfolio omdat we het leren zichtbaar willen maken voor de docent en de student."
Desirée Joosten - ten Brinke is hoogleraar Leren en Toetsen aan de Universiteit Maastricht. Ze onderzoekt hoe toetsing, in het onderwijs en op de werkplek, geoptimaliseerd kan worden – en hoe technologie hieraan kan bijdragen. We blikken met haar terug en kijken vooruit. Hoe heeft technologie toetsing veranderd? Welke uitdagingen zijn er nu en hoe kan technologie hierbij helpen?