Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat

“AI-tools zijn laagdrempelig, besparen veel tijd en versterken het eindproduct, vertelde Jamie de Vré tijdens het webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’. Hij liet verschillende AI-tools zien, die het ROC van Amsterdam gebruikt of test. Daarnaast vertelden Erik Boon en Stephan Eltink van de Vrije Universiteit over hun experimenten met AI-gegeneerde avatars van docenten.
Jamie leidt het Team Content Creation dat samen met onderwijskundigen diverse soorten leermaterialen maakt. Dit varieert van video's en animaties tot podcasts en e-learnings. Ze experimenteren ook met 360 graden-foto en -video. Het team gebruikt hiervoor de tools uit het “ROC Landschap”. Daarnaast is er een Experimenteerruimte om tools uit te proberen.
Jamie vertelde in het webinar welke tools gebruikt en getest worden voor de e-learning “Woordtrainer” voor NT2-onderwijs. Deze e-learning bevat ook trainingen voor vaktaal, bijvoorbeeld voor loodgieters of elektriciens. Zijn team gebruikt bij het maken van deze e-learning GenAI-tools voor:
Jamie: “Voor de taalopdrachten hebben we een uitgebreide basisprompt geschreven die we telkens kunnen hergebruiken. Die prompt helpt bij het maken van de inhoud. We gebruiken Copilot en in de Experimenteerruimte ook ChatGPT.” De leermaterialen worden ontwikkeld met de tool Xerte. Jamie: “Daarin zitten formats en met prompts kun je makkelijk en snel de lay-out aanpassen.”
De “Woordtrainer” bevat ook audio om de NT2-studenten te leren hoe de woorden klinken. Jamie: “Tot voor kort kwam er iemand naar de studio om de woorden in te spreken. Omdat we elke keer dezelfde stem wilden, was dat soms lastig. Daarom hebben we onderzocht of we hiervoor GenAI-tools kunnen gebruiken en hebben we diverse tools getest in onze Experimenteerruimte.”
Jamie en zijn team waren erg onder de indruk van de voice tool in Canva: Murf A.I., maar de kosten van die tool bleken erg hoog “in verhouding tot wat het oplevert”. Het team was ook onder de indruk van de tool TTS. Jamie: “Die TTS-tool konden we helaas maar enkele malen uitproberen in de Experimenteerruimte. De uitspraak was echt ontzettend goed. Maar omdat deze tool in de Experimenteerruimte zit, kunnen we deze niet uitrollen binnen onze organisatie.”
Het Team Content Creation gebruikt GenAI-tools ook voor afbeeldingen. Jamie is enthousiast over de mogelijkheden in Canva. “Canva biedt heel veel afbeeldingen en illustraties. Maar die zijn vaak net niet helemaal zoals wij ze willen hebben. Met de Magic Editor kun je die afbeeldingen nu in Canva zelf aanpassen. Bijvoorbeeld de achtergrond weghalen. Je kunt een afbeeldingen in drie seconden naar je eigen wensen aanpassen.”
"Je kunt een afbeeldingen in drie seconden naar je eigen wensen aanpassen.”
Jamie wees erop dat je de onbewerkte Canva-afbeeldingen niet mag exporteren vanwege copyrights. Maar als je de afbeelding met de Magic editor hebt aangepast mag je die wel exporteren en gebruiken met een CC-by-licentie. Zijn team gebruikt ook de Content Aware Tool in Adobe Photoshop. “Deze is ook heel laagdrempelig. Met één druk op de knop kun je een foto optimaliseren.” Het team experimenteert nu met 360 graden video en gebruikt daarvoor Pure Shot.
"Met één druk op de knop kun je een foto optimaliseren”
Na Jamies presentatie vertelden Erik Boon en Stephan Eltink van de Vrije Universiteit wat ze met Avatars doen.
Bekijk het webinar en leer meer
Lees ook:
- “Met Xerte maak je mini-websites en interactieve online modules” | SURF Communities
- VR4VET: een open en uitdagende VR-leeromgeving voor het trainen van klantvaardigheid | SURF Communities
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee