Ga naar 'Virtuality'

Alle artikelen van Virtuality

49 artikelen

  1. XR Demomarkt en VR blendtraining bij Avans Hogeschool

    Vandaag XR mogen verbinden met de hogeschoolwereld van Avans Hogeschool. Heerlijk om weer te kunnen organiseren en fijne samenwerking met hele gave startups en scale-ups die het onderwijs ontzettend gaaf weten te maken. dank voor jullie komst Michiel Groot Koerkamp van Emagine & Maginex (Netflix voor XR in Edu), Dana-Maria Faneker met prachtige leiderschaps en coachings simulaties voor groepen/teams met CaptainVR Alexandra Sierra met haar Justin Beaver concept on natuurbewustzijn te vergroten door in de huid van de bever te kruipen.Freddy van der Woude  ClassVR Nederland met ruim 100 scholen al die werken met de kiosk oplossing om als docent blended lessen te geven met VR brillen in de klas, Provrex b.v. met bizarre spraakherkenning om Social skills van o.a Boa's te trainen met nu al tig usecases. imedu met een LMS om heel snel als docent lessen op te zetten die direct klaarstaan met templates voor de student in Social VR om met groepen van 30 in samen te werken. REMIO die teambuilding games weet te combineren in een VR omgeving samen met zakelijke presentatie en vergadertoepassingen. Hazel Xavier Venkatraman met 3DL, die al 250 middelbare scholen met SSO in Noorwegen bedient met multiplatform AR/VR en quiz formatief toetsoplossingen met interactieve 3D modellen. Raoul Postel  met een Nederlandse hosting oplossing en het vormgeven van WebVR om te Werken-in-VR.nl en #VRbieb met een hele mooie manier van zorg trainings scenario's maken met 360 camera's en loopsquizes die je zonder controllers met headtracking kan opzetten via Warp VR. Ik mocht nadat jullie een demo gaven aan collega's de ICTO coaches en de VONK onderwijsinnovatie Community trainen in het inzetten van XR in de blend van hun opleiding en dat lukte ze om te schetsen in slechts 15 minuten! wat een verschil met over VR en AR praten of het gewoon ervaren! Ze gaan snel weer verder in gesprek om mooie pilots op te zetten in hun eigen onderwijs en bereiden zich verder voor op het trainen van hun docenten met deze gave technologie die meer en meer een leermiddel wordt. Frank Balazs en ik gaan volgende week een vervolg plannen en Pascal Roeyen, MA en zijn team gaan nu al van start met ORM en CE blend om de winkel ervaring van de toekomst te simuleren in VR, waar testen, ontwerpen en presenteren kunnen zorgen voor schaalvergroting van meetbaar resultaat in duurzaam shoppen van kleding. dank Mirjam Winkelmolen en Esther van der Stappen met jullie hulp in de voorbereiding, en dank aan alle ICTO coaches en hun enthousiasme om van start te gaan! Aftermovie volgt snel. #XRlearning #innovators #Startup #Matchmaking #Education #University #NextLevel

  2. Waarom vinden we het wiel continu uit in het onderwijs als het gaat om Virtual Reality?

    Het is bijzonder hoe vaak we, onafhankelijk van elkaar, in onderwijsland met dezelfde uitdagingen bezig zijn. We vinden ook dezelfde struikelblokken (kosten, privacy, techniek en didactisch). In Nederland, maar ook ver daarbuiten. In dit geval heb ik het over Virtual Reality (VR) als onderwijsmiddel op basisscholen, middelbare scholen, mbo, hbo en universiteiten. Soms wordt dezelfde applicatie bij drie instanties opnieuw ontwikkeld (terwijl de toepassing zelf al gewoon bestaat). Dat is eeuwig zonde en staat een brede uitrol van VR als leermiddel in de weg. Hierdoor krijgt de technologie namelijk niet de ‘critical mass’ die nodig is om echt door te zetten. Hoe kan dit beter? In dit artikel zoeken we naar een antwoord op de vraag wat nodig is om onze middelen en tijd beter in te zetten, en de potentie van VR te ontsluiten voor het onderwijs.

  3. Evenement vaardigheidsonderwijs met VR en AR 8 juli

    De SIG Virtuality organiseert op 8 juli samen met de werkgroep Digitaal Onderwijs in Praktijkvaardigheden een evenement over het leren van vaardigheden met VR en AR. Het programma is rond en het belooft een leerzame dag te worden met goede voorbeelden en praktische informatie over het ontwikkelen van VR en AR voor vaardigheidsonderwijs. De bijeenkomst is van 10 tot 16  uur bij de Christelijke Hogeschool Ede. Deelname is gratis. Het programma staat hieronder en het is nu mogelijk om je in te schrijven via de inschrijflink

  4. Evenement vaardigheidsonderwijs met VR en AR 8 juli

    De SIG Virtuality organiseert op 8 juli samen met de werkgroep Digitaal Onderwijs in Praktijkvaardigheden een evenement over het leren van vaardigheden met VR en AR. Het programma is rond en het belooft een leerzame dag te worden met goede voorbeelden en praktische informatie over het ontwikkelen van VR en AR voor vaardigheidsonderwijs. De bijeenkomst is van 10 tot 16  uur bij de Christelijke Hogeschool Ede. Deelname is gratis. Het programma staat hieronder en het is nu mogelijk om je in te schrijven via de inschrijflink

  5. Digitaliseringsimpuls Onderwijs: een nationale kennisinfrastructuur

    In de Digitaliseringsimpuls Onderwijs, het innovatieprogramma waarvoor MBO Raad, Vereniging Hogescholen, UNL en SURF 560 miljoen euro ontvingen uit het Nationaal Groeifonds, draait het vooral om samenwerken. Mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten dragen zelf nog eens 43 miljoen inkind bij. 

  6. Digitaliseringsimpuls onderwijs: transformatiehubs

    De komende 8 jaar is er 603 miljoen euro beschikbaar om te investeren in digitalisering van het onderwijs. 560 miljoen komt van het Nationaal Groeifonds, 43 miljoen investeren mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten inkind. Waar wordt dat geld in geïnvesteerd?

  7. 560 miljoen euro voor de Digitaliseringsimpuls Onderwijs

    Op 14 april 2022 kende het Kabinet op advies van de beoordelingscommissie van het Nationaal Groeifonds 560 miljoen euro toe aan de Digitaliseringsimpuls Onderwijs, een aanvraag van MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Universiteiten van Nederland en SURF.  Mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten dragen zelf nog eens 43 miljoen euro inkind bij. Daarmee komt het totale bedrag op 603 miljoen euro.  

  8. SURF XR on Tour - connecting with local eXtended Reality communities

    In 2022 the SURF Open Innovation Lab is organizing "XR on Tour", in which we will visit various institutions and events. The goal of the tour is to inspire and find potential new use(r)s of different forms of eXtended Reality (XR, i.e. virtual, augmented and virtual reality), to strengthen connections with existing XR hubs and local communities, and in general to promote XR as a technology that can be beneficial to research and education in The Netherlands.

  9. 8 juli bijeenkomst VR en AR voor vaardigheidsonderwijs

    Save the date!  Vrijdag 8 juli organiseert de Special Interest Group Virtuality samen met de werkgroep Digitaal onderwijs in Praktijkvaardigheden een bijeenkomst over VR en AR voor vaardigheidsonderwijs.  De bijeenkomst duurt van 10 tot 16 uur en is bij de Christelijke Hogeschool Ede. De inschrijflink en een volledig programma volgen zsm. 

  10. Student op afstand, als een astronaut in de ruimte

    Als docent aan de opleiding Aerospace Engineering vielen me de afgelopen twee jaar veel parallellen op tussen het leven van astronauten in een ruimtevaartuig en onze thuis studerende studenten. We gingen het als metafoor gebruiken. En hebben hierdoor, samen met de studenten, veel geleerd over hoe we ons onderwijs-op-afstand moeten organiseren.