"77% van de docenten gelooft dat immersieve technologieën (XR) nieuwsgierigheid aanwakkeren en de betrokkenheid vergroten," aldus Gül Akcaova (SURF). Hoe benutten we XR optimaal in onderwijs en onderzoek? Tijdens de Leiden University Immersive Tech Day op 30 januari 2025 deelden wij als Npuls, samen met o.a. SURF en Media & Learning, onze inzichten. Met inspirerende sessies en hands-on workshops bood de dag zowel toekomstvisies als praktische tools.
Lees het gehele verslag over de Immersive Tech Day op de XR Community van Npuls: Een terugblik op Immersive Tech Day 2025 bij de Universiteit Leiden · Algemeen · XR Community
Wat is de meerwaarde van XR in het onderwijs? Deze vraag stond centraal op de EduXR Amsterdam-inspiratiemiddag. Sprekers van de UvA en VU deelden hun ervaringen en inzichten. Rob Belleman vertelde hoe informaticastudenten bij het keuzevak Virtual and Augmented Reality for Good in vier weken een XR-app met maatschappelijke impact ontwikkelen. VR kan bijvoorbeeld bijdragen aan het behandelen van psychische problemen of het onderwijzen van computer graphics. Tilo Hartmann gaf zijn visie op hoe XR kan bijdragen aan leerdoelen.
Jamie de Vré, manager team Content Creation bij ROC Amsterdam|Flevoland is een groot voorstander van samen werken aan open leermaterialen. Als projectleider voor Nederland bij het Erasmus+-project VR4VET werkt hij met vier bedrijven en vier onderwijsinstellingen uit vier Europese landen aan een open VR-leeromgeving. “We leren ontzettend veel van elkaar. Ons doel is uitdagend en leerzaam leermateriaal, licentievrij en voor iedereen toegankelijk.”
Sinds 2021 heeft het VISTA college een practoraat Digitale Pedagogiek en Didaktiek. Practor Inne Vandyck onderzoekt samen met docent-onderzoekers wat wel en niet werkt bij het inzetten van technologie in het mbo-onderwijs. Zo werkt VISTA evidence informed aan “toponderwijs voor morgen”. Vandyck vertelt wat het practoraat onderzoekt en wat dat oplevert. Op 6 februari presenteert het practoraat de eerste inzichten uit het onderzoek op een symposium.
Het Deltion College is een van de zes instellingen die voor het Erasmus+-project Game On - Level Up een virtuele educatieve game ontwikkelt. Met de game van Deltion oefenen studenten Travel, Leisure & Hospitality gespreksvaardigheden om zich voor te bereiden op hun stage. Dit vergroot hun betrokkenheid en motivatie, vertelt Diane Smits, projectleider en adviseur onderwijsinnovatie.
Verschillende opleidingen gebruiken dode of levende dieren in hun onderwijs. Denk aan anatomielessen bij diergeneeskunde of praktijkoefeningen met dieren voor mbo-studenten in opleiding tot hoefsmid, asielmedewerker of boswachter. XR biedt mogelijkheden om dit soort onderwijs diervriendelijker te maken, en is ook nog effectiever. Dit bleek tijdens het Npuls-webinar over XR en dierproefvrij onderwijs.
EdTech-tools zoals VR, Mixed Reality en AI spelen een steeds grotere rol in het verbeteren van het onderwijs. Dit werd duidelijk tijdens de ‘Show & Share’ EdTech experience bij Inholland op 29 november. Diverse Inholland-opleidingen en gasten lieten zien hoe zij deze technologieën inzetten in hun onderwijs. Zo kunnen PABO-studenten "levensechte" oudergesprekken oefenen met een virtuele AI-avatar, en studenten van het MBO College Airport met hulp van VR trainen voor noodsituaties in het vliegtuig.
Hoe pak je onderwijsinnovatie in het mbo goed aan? Het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR) innoveert het onderwijs sinds vorig studiejaar structureel rond vier thema’s. Erik Woning, programmamanager Innovatie, vertelt hoe ze dat aanpakken. "Innovatie is meer dan de nieuwste technologische spullen kopen. We leren de docenten écht innoveren.”
Hoe implementeer je XR succesvol in het onderwijs? Via stellingen, een framework en praktijkverhalen gingen deelnemers van de communitydag van Npuls pilothub XR en SIG virtuality hierover in gesprek. En werd het XR community platform gelanceerd, om elkaar ook na deze communitydag te vinden en in gesprek te blijven.
Steeds meer onderwijsinstellingen in Nederland maken gebruik van immersive rooms. “Je haalt de praktijk de school in, zodat je keer op keer levensechte praktijksituaties kunt oefenen.” Volgens Frank Gombault van Inholland Hogeschool is dat de kracht van een immersive room. Het webinar van 27 september ging over hoe je zo’n immersive room inricht en effectief kunt inzetten in je onderwijs.