Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat

Abboy Verkuilen doceert werktuigbouwkunde aan de Haagse Hogeschool (HHS) en experimenteert vanaf het eerste uur met Generatieve AI in het onderwijs. Hij onderzoekt hoe GenAI docenten kan helpen bij hun onderwijs en studenten bij leren. Samen met anderen ontwikkelde hij de e-learning ‘Start smart met AI’ voor studenten en de chatbot ‘Prepared4Ed’ voor docenten. Wat hij leert deelt hij graag. Wat drijft hem?
Abboy’s motto is: “Wees niet bang voor AI en experimenteer ermee, maar ben je bewust van de risico’s en bedenk vooraf wat je wilt bereiken.” Studenten zijn vaak geneigd AI net zo te gebruiken als Google, weet hij. “Ze stellen een vraag en nemen het antwoord over. Als je AI zo inzet, leer je weinig, want de meeste chatbots zijn zo geprogrammeerd dat ze een overtuigend (incorrect) antwoord geven.” Hij vindt het daarom belangrijk studenten te leren hoe ze AI kritisch en verantwoord kunnen inzetten. “We weten dat meer dan 90% van onze studenten een vorm van GenAI gebruikt. Bovendien verandert de technische sector door AI razendsnel. Traditionele ontwerpprocessen maken plaats voor AI-gedreven innovatie.”
"We weten dat meer dan 90% van onze studenten een vorm van GenAI gebruikt. Bovendien verandert de technische sector door AI razendsnel"
Toen ChatGPT eind 2022 beschikbaar kwam dacht Abboy direct: “dit kan docenten helpen bij hun onderwijs en studenten bij hoe ze leren.” Hij verdiepte zich in GenAI en sloot zich aan bij de Community of Practice AI van de HHS en de Whatsapp-groep Edu-AI. Abboy’s expertise viel op, en uitgeverij Boom nodigde hem uit om samen met anderen de e-learning ‘Start smart met AI’ te maken, waarvoor hij de module voor techniekstudenten schreef.
De HHS heeft AI-beleid, maar Abboy heeft de indruk dat dit onvoldoende leeft, en denkt dat veel studenten het niet kennen. “Studenten krijgen nog maar weinig handvatten voor hoe ze AI kunnen inzetten bij het leren en voor hun toekomstige beroep.” Volgens Abboy ontwikkelt AI zich exponentieel. “Dat betekent dat beleid en praktijk constant moeten meegroeien en dat je veel moet experimenteren. De Community of Practice AI van de HHS is helaas niet meer actief.”
In zijn lessen gebruikt Abboy een door hemzelf ontwikkelde chatbot waarmee studenten leren een productieproces te ontwerpen. “Ik laat studenten eerst een zeer gedetailleerde beschrijving maken van het product waarvoor ze een productieproces willen ontwerpen. Bijvoorbeeld een emaillen mok. Met de informatie over het product, genereert de chatbot een productieproces. Zonder goede beschrijving, krijg je geen goed productieproces. Hoe preciezer de beschrijving, hoe beter het resultaat.” Abboy merkt dat zijn studenten nu veel beter kijken naar het product.
Abboy vindt dat opleidingen ervoor moeten zorgen dat studenten leren hoe ze de Human In The Loop (HITL) en Over The Loop (HOTL) kunnen zijn. “Bij HITL werkt de mens actief samen met de AI door input te geven, beslissingen te valideren en de output kritisch te beoordelen. Bij HOTL opereert de AI grotendeels zelfstandig, terwijl de mens toezicht houdt en alleen ingrijpt wanneer dat nodig is.”
[Artikel gaat verder onder de infographic!]
Door deze lesvorm met AI maakt Abboy studenten ervan bewust dat om wat AI genereert te kunnen beoordelen je zelf eerst basiskennis en ervaring moet hebben. “Ik leer ze dat we AI niet inzetten om de mens te vervangen maar om de menselijke intelligentie te versterken. De mens moet wel in controle blijven.”
Deze chatbot is gemaakt met ChatGPT, zegt Abboy. “De HHS adviseert Copilot te gebruiken en niet ChatGPT - vanwege issues met privacy, auteursrecht en bias - maar het lukte mij niet om met Copilot deze chatbot te maken. Studenten kunnen kiezen of ze Abboy’s chatbot wel of niet willen gebruiken.”
Abboy weet dat studenten Copilot nauwelijks gebruiken. “Copilot is een FIAT en ChatGPT een Ferrari: veel krachtiger. In mijn les vertel ik over de risico’s van ChatGPT, zoals bias en privacy, en leg uit hoe je het verantwoord gebruikt.”
"In mijn les vertel ik studenten over de risico’s van ChatGPT, zoals bias en privacy, en leg uit hoe je het verantwoord gebruikt”
Samen met Estella Griffioen ontwikkelde Abboy de chatbot ‘Prepared4Ed’ voor docenten: een op maat gemaakt promptkader voor het onderwijs. Abboy: “Deze chatbot helpt bij het maken van chatbots voor een educatieve setting. Je kunt er bijvoorbeeld study bots mee maken, toetsvragen of een onderzoeksassistent. Met hulp van Prepared4Ed genereer je een hele prompt voor in een chat of om een chatbot mee te maken. Je blijft zelf aan het stuur als docent; Prepared4Ed helpt je versnellen en verdiepen.”
De basis voor Prepared4Ed is het PREPARE Framework van Dan Fitzpatrick. “Prepared4ED is gevoed met didactische uitgangspunten, zoals taxonomieën, maar niet met één specifieke didactische visie.” Abboy wil nog een Prepared4ED chatbot maken gevoed met de HHS-onderwijsvisie.
Op LinkedIn las Abboy een onderzoek over hoe studenten het liefst met chatbots interacteren. Hij voedde Prepared4Ed met de inzichten uit dit onderzoek. “Studenten willen bijvoorbeeld door de chatbot benaderd worden als een gelijke; en hebben een voorkeur voor toegankelijk geschreven tekst, zo B1-B2 taalniveau, maar wel met vaktermen. De meeste studenten willen een snelle chatbot die direct hun vraag beantwoordt. Dat laatste is didactisch natuurlijk niet wenselijk”, lacht hij.
Abboy ontwikkelde ook een Study Buddy voor studenten. Hiervoor gebruikte hij de wetenschappelijke inzichten uit de publicaties Wijze Lessen en Leer Studenten Studeren met Succes . Hij gebruikt deze Study Buddy chatbot nog niet in zijn onderwijs, omdat hij niet weet of dat strookt met het AI-beleid van de HHS. Bij de HHS en de Online Educa Berlin gaf Abboy een workshop ‘Creëren AI Personages met Prepared4ED’. Hij geeft deze workshop in 2025 weer bij de European First Year Experience Conference eind mei en bij de SEFI-conferentie voor techniekonderwijs.
[Artikel gaat verder onder de foto]
De e-learning ‘Start smart met AI’ gebruikt Abboy zelf niet in zijn onderwijs. “Ik vind het lastig mijn eigen e-learning te promoten. Collega-docenten adviseer ik de gratis e-learning AI voor studenten van Tom Naberink te gebruiken om op de hoogte te blijven van wat studenten met GenAI kunnen.”
Op LinkedIn noemt Abboy zich ‘The AI Learning Engineer’. “Ja, ik blijf leren en deel mijn kennis graag met anderen.” Hij is blij met Community’s over AI in het onderwijs zoals die van SURF - AI in Education - en Npuls - Npuls community platform AI en Data - en hoopt dat “onderwijsinstellingen véél meer gaan experimenteren met AI en ook hun kennis hierover gaan delen.”
“Ik hoop dat onderwijsinstellingen véél meer gaan experimenteren met AI en ook hun kennis hierover gaan delen”
Experimenteer jij ook met GenAI in je onderwijs?
Experimenteer jij of jouw onderwijsinstelling ook met GenAI in het onderwijs en wil je daarover vertellen op de Vraagbaak Online Onderwijs? Mail naar anneke.demaat@surf.nl
Lees meer over AI in het onderwijs op de Vraagbaak Online Onderwijs:
- Taskmaster: een GPT Chatbot die alle opdrachten leuk maakt en studenten motiveert | SURF Communities
- Zo oefenen studenten levensechte, lastige gesprekken met VR of een virtuele AI-avatar | SURF Communities
- UvA doet AI-onderwijspilots in eigen beveiligde omgeving: “Het systeem is dienend aan de leerdoelen” | SURF Communities
- AI in het geneeskundeonderwijs: de PAItiëntsimulator en AI4Feedback op scripties | SURF Communities
-Kunnen chatbots studenten en docenten helpen bij leren en doceren? | SURF Communities
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee