Charlotte Meijer
Als onderwijsadviseur aan de Vrije Universiteit help ik docenten hun… Meer over Charlotte Meijer
Online tools zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. De ene opleiding gebruikt het alleen als communicatiemiddel, de andere als volledige e-learning. Toch hebben we maar weinig inzicht in hoeverre studenten goed kunnen omgaan met deze tools. Ook weten we niet hoeveel tijd het studenten kost om deze tools onder de knie te krijgen. Of wat hen zou helpen hun begrip te versnellen en te verbeteren. Ik vroeg een groep studenten uit verschillende jaarlagen en domeinen naar hun ervaringen rondom onderwijstools.
Het Learning Management System (LMS) is dé plek waar alle informatie die studenten nodig hebben met ze wordt gedeeld. Dit is dus de omgeving die ze door en door moeten kennen. Het blijkt echter dat lang niet elke student hier hun weg in weet te vinden. Bij de vraag hoe lang het hen duurde om wegwijs te worden in hun LMS, verschilden de antwoorden van één week tot drie maanden. En meestal hebben ze deze leren kennen door simpelweg zelf op alle mogelijke knoppen te drukken. Hoe snel het gaat is afhankelijk van hoe goed de LMS gestructureerd is. Zo gaf een student aan dat in haar eerste jaar de online omgeving heel simpel was vormgegeven en dat verschillende functionaliteiten langzaam werden toegevoegd gedurende haar studie. Zo kon ze er geleidelijk aan wennen en kwam niet alles tegelijk op haar af. Toen ze eenmaal aan de minor begon, was de online omgeving “één grote chaos”. Ze zegt dat ze alleen haar weg kon vinden omdat ze op dat punt al zoveel ervaring had met het LMS. Als dat niet het geval was geweest, zou ze het opgegeven hebben en zou ze misschien niet eens haar vakken hebben gehaald. Structureer het LMS dus op logische wijze voor de student en introduceer niet alle extra mogelijkheden in één keer.
‘Een demonstratie door een docent of student is het meest effectief’
Een goed begin is het halve werk. Het LMS goed kunnen gebruiken, is belangrijk voor studenten om hun studie tot een succes te maken. Daarom moeten opleidingen hierin ondersteunen. Hoe wordt dat nu gedaan? Dat wisselt enorm. Sommige studenten ontvangen een vijftig pagina’s tellende handleiding en daar blijft het bij. De studenten worden zo overladen met informatie en ze weten niet waar ze überhaupt moeten beginnen. Ook komt de taal van de handleiding lang niet altijd overeen met de taal waarin de opleiding wordt aangeboden. Engels is voor sommige eerstejaarsstudenten nog een onzekerheid die ze liever vermijden.
Maar hoe krijgen ze het LMS en andere tools dan wel het beste onder de knie? Daar waren de studenten het over eens. Een demonstratie door een docent of student is het meest effectief. En dan meteen tijdens het eerste college of zelfs voorafgaand tijdens een introductiedag. Andere tools kunnen het best gedemonstreerd worden op het moment dat ze deze moeten gebruiken, oftewel just in time. Dit hoeft niet lang te duren: 5 tot 20 minuten kan al voldoende zijn. Wel gaven studenten aan dat het helpt als de tools getoond worden vanuit studentperspectief. Hoe de omgeving er voor docenten uitziet, verschilt nog weleens met de omgeving voor de studenten en dit veroorzaakt verwarring. Het allermooist is als een ouderejaarsstudent een demonstratie geeft van de tool.
Een doelgroep die vaak vergeten wordt bij de uitleg van tools zijn masterstudenten. Docenten lijken ervan uit te gaan dat hun studenten de bachelor bij dezelfde instelling hebben gevolgd, maar in veel gevallen is dit niet het geval. Het LMS en andere tools zijn voor hen vaak volledig nieuw, omdat ze andere tools gewend zijn of zelfs helemaal géén. Er wordt niet bij stilgestaan dat zij ook wegwijs gemaakt moeten worden binnen de nieuwe instelling en hun digitale leeromgeving. Deze studenten verdrinken vaak in hun eerste semester, zonder dat hun docenten dit doorhebben. Studenten gaven ook aan dat ze zich niet eens realiseerden dat er andere LMS’s bestaan. Docenten zeiden bijvoorbeeld: "Dat kan je terugvinden op Canvas!” Maar de link werd vervolgens niet door studenten gelegd dat Canvas de naam is van het vergelijkbare Blackboard dat ze gewend waren te gebruiken tijdens de bachelor. En zo kan het tot drie maanden duren voordat studenten wegwijs raken binnen hun LMS.
‘ChatGPT wordt door studenten gebruikt om opdrachten te herschrijven in academische stijl’
Natuurlijk grijpen studenten ook naar andere tools. Tijdens het studeren gaan ze op zoek naar een verscheidenheid aan tools die kunnen helpen het studeren te vergemakkelijken of effectiever te maken. Welke tools gebruiken ze eigenlijk? Dit zijn de tools die zij benoemen:
Zo maak jij je LMS studentvriendelijk
Hoe gebruiken studenten ChatGPT eigenlijk?
Hoe studeren studenten voor tentamens?
Als onderwijsadviseur aan de Vrije Universiteit help ik docenten hun… Meer over Charlotte Meijer
Dit artikel heeft 1 reactie
Als lid van SURF Communities kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
Interessant artikel! Ik vroeg me af of er nog ergens meer informatie terug te vinden is over de steekproef?
1 Praat mee