Dit lees je op LinkedIn over… AI

Kunstmatige intelligentie (AI) staat op LinkedIn volop in de belangstelling. Ook in het onderwijs zorgt de technologie voor flinke veranderingen, zeker nu de ene aankondiging de ander snel opvolgt. De afgelopen tijd deelden velen hoe je daar goed mee om kunt gaan. Daarnaast worden ook nieuwe ontwikkelingen binnen AI gedeeld. Wij selecteerden zes posts die de afgelopen periode op LinkedIn verschenen. Zo ben jij binnen een paar minuten weer helemaal up-to-date.

De impact van AI op het onderwijs

Generatieve AI heeft sinds de introductie van ChatGPT voor een flinke schokgolf gezorgd, zo ook in het onderwijs. Een deel daarvan is positief – zo kunnen docenten het gebruiken om leerprocessen te versterken en de werkdruk te verlichten – maar er kleven ook risico’s en nadelen aan. Denk aan bedreigingen rondom de academische integriteit, inbreuk op privacy en ethische vraagstukken.

Barend Last schrijft hierover in zijn boek ‘Chatten met Napoleon’. Het hoofdstuk dat ingaat op de impact die generatieve AI op het onderwijs heeft, deelt hij op LinkedIn. Je kunt het hier gratis lezen.

Google zet AI centraal bij innovaties

Google hield afgelopen maand zijn jaarlijkse evenement Google I/O, waar het traditiegetrouw vele nieuwe diensten en producten onthulde. Dit jaar draaiden veel aankondigingen om AI-diensten, die ook impact hebben op het onderwijs. Denk aan de introductie van LearnLM, waarmee modellen en bronnen specifiek afgestemd worden op het onderwijs. Onderwijsadviseur en docent Wilfred Rubens zet de verschillende aankondigingen op een rij en deelt zijn eigen kanttekeningen bij de ontwikkelingen.

Lessen over de rol van AI in het onderwijs

De HAN verkent de mogelijkheden van AI in het onderwijs, aan de hand van een sandbox – een omgeving voor onderwijsvernieuwing met AI. Binnen die sandbox werden drie chatbots geïntroduceerd, ieder met een uniek pedagogisch doel. Uit het experiment komen nu acht lessen, deels voor studenten en deels voor docenten.

Een foutje mag, toch?

Fouten maken is menselijk. Maar een AI-systeem, dat mag geen fouten maken, merkt docent Tom Naberink op. Dat terwijl ook dit soort systemen wel fouten maken en dat helemaal niet erg is: van fouten maken kunnen we leren. Naberink roept daarom op om juist met AI te experimenteren, de fouten te delen en zo meer te ontdekken. Waarom, dat deelt hij op LinkedIn

Omgaan met veranderingen via het DESK-model

Generatieve AI zorgt voor een disruptie in het onderwijs, wat voor veel onduidelijkheid en onzekerheid kan zorgen. Erno Mijland vindt juist in zo’n snel veranderende wereld houvast in zijn DESK-model. Aan de hand van vier pijlers zorg je dat veranderingen in goede banen geleid worden en binnen de juiste kaders blijven. Handig voor eenieder die even niet meer weet hoe je verder moet.

Leer generatieve AI begrijpen

Generatieve AI bestaat nog maar relatief kort en lang niet iedereen heeft echt scherp wat het precies inhoudt, wat de risico’s en kansen zijn en vooral wat je er als docent mee moet. In ‘Navigating A World of Generative AI: Suggestions for Educators’ wordt gereflecteerd op de rol van generatieve AI in leren en waarom we onze visie op effectief onderwijs tegen het licht moeten houden. Wilfred Rubens schreef een samenvatting op basis van de paper, waar vele inzichten uit te halen zijn.

Omslagfoto van Andrea Piacquadio via Pexels

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties