Dit lees je op LinkedIn over… blended learning

Blended learning is een hot topic in het onderwijs. Ook op LinkedIn wordt er veel over gepraat. Wij selecteerden acht posts die in de maand oktober op LinkedIn verschenen. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal up-to-date.

Drie leraren vertellen

Onderzoek laat zien dat blended learning effectief kan zijn, zeker als je zorgt voor een goed ontwerp en een goede didactische aanpak. Op Leraar24.nl vertellen drie leraren hoe zij blended learning  inzetten en wat het ze oplevert.

Waar beginnen we?

Blended onderwijs ontwerpen is lastig, leuk, uitdagend en creatief. De grote vraag die echter vaak opkomt is: waar beginnen we? “Het juiste antwoord op die vraag moet ik je schuldig blijven”, zegt Joanne Heidinga. (“dat is nogal context gevoelig”), maar ze heeft wel een paar suggesties. Welke dat zijn, lees je in haar blog. 

Podcasts brengen uitkomst

Oké, iedereen heeft het over blended learning, maar wat houdt het eigenlijk in en waarom zou je je er verder in verdiepen? Een laagdrempelige manier om antwoord te krijgen op jou vragen is het luisteren van een podcast over blended learning. Welke van de drie spreekt jou het meest aan?

Podcast #1
De optimale blend
In deze podcast spreken Nynke de Jong en Josianne Savonije met Joitske Hulsebosch en Wilfred Rubens over het vormgeven van blended, online en hybride leren. Ze gaan in op wat we geleerd hebben tijdens de coronacrisis, toen veel synchrone sessies alleen online konden plaatsvinden. En ze vertellen over de optimale blend: wat zijn dan aspecten om rekening mee te houden in het ontwerp?

Podcast #2
De kracht van blended learning
Wat kun je met blended learning? Wat heb je er eigenlijk aan? Hebben we al beleid? Waar kan ik terecht met vragen? Zijn er al goede voorbeelden? Als dit vragen zijn die jij ook hebt, luister dan naar de podcastserie ‘Fontys Blended Learning’. Deze specifieke aflevering is onderwijsvernieuwer Jean Jamin te gast. Het gesprek gaat over de kracht van blended learning. "Motivatie heeft veel te maken met variatie en met geprikkeld worden om dingen te doen die je nog niet ontdekt hebt. Juist dat is mogelijk met blended learning."

Podcast #3
De uitdagingen van blended learning

Barend Last was te gast bij Tjipcast, de onderwijspodcast van Tjip de Jong, waarin ze eveneens spraken over blended learning.
Aan bod komen onderwerpen als:

  • hoe blended learning zich verhoudt tot (digitale) technologie
  • wat uitdagend is bij blended learning
  • hoe iedereen zijn eigen recept voor de beste blend moet definiëren
tekst simple blend
Foto: Pexels

Studievoortgang monitoren binnen blended onderwijs

Het monitoren van de studievoortgang van studenten is een stuk lastiger als dat online moet gebeuren, blijkt uit onderzoek van Anouschka van Leeuwen (Universiteit Utrecht). Zij vroeg docenten naar de moeilijkheden die ze tegenkomen bij het gebruik van het ‘flipped classroom’-model. Daarbij verzamelde ze hun aanbevelingen voor een lesontwerp dat docenten in staat stelt om ook online zo goed mogelijk een vinger aan de pols te houden.

Blended onderwijs en zelfregulatie van studenten

Blended onderwijs stelt hoge eisen aan zelfregulatie en motivatie van studenten. Hoe houd je hier rekening mee bij het ontwerp van een blended-leeromgeving? In een overzichtsartikel worden verschillende benaderingen toegelicht waarmee je zelfregulerend leren van studenten kunt versterken in een blended- of online-leeromgeving. Daarnaast geven de auteurs aanwijzingen en concrete tips om zelf met het ontwerpen van blended learning aan de slag te gaan. 

Peer-learning verhoogt betrokkenheid onder studenten in blended onderwijs

Daar sluit onze eigen LinkedIn-post mooi op aan. De meest recente aflevering van de serie ‘de wetenschap achter blended learning’ ging namelijk ook over blended onderwijs en zelfregulatie van studenten. Lees meer over een onderzoek naar het aanbieden van peer-learning zelfregulatiestrategieën in een blended leeromgeving. Peer-learning blijkt betrokkenheid onder studenten te kunnen verhogen, cognitieve verwerking te verbeteren en het zelfvertrouwen van studenten te vergroten.

Over deze rubriek

Elke maand delen wij een selectie van interessante LinkedIn-berichten over een thema dat te maken heeft met onderwijsinnovatie en digitalisering.
Lees ook: 

Dit lees je op LinkedIn over... XR 
Dit lees je op LinkedIn over… AI

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties