Met LessonUp kun je verschillende soorten vragen en werkvormen in je presentatie integreren. Bijvoorbeeld: open vragen, quizvragen en mindmaps. “Door tussendoor vragen te stellen, kun je checken hoe goed studenten de stof begrepen hebben”, licht Bonnie toe. “De studenten beantwoorden de vragen op hun laptop of mobiel. Hun antwoorden verschijnen op het scherm. Die kun je dan weer bespreken. Je kunt ook vragen in video’s stellen. Dan stopt de video en verschijnt de vraag. Door studenten zo te betrekken, krijg je een beter leereffect.”
Lespresentatie later bekijken
Studenten vinden het fijn dat ze de presentatie nog een keer terug kunnen kijken of als ze niet bij de les kunnen zijn, ze deze zelf later kunnen bekijken. “Studenten die de les gemist hebben, kunnen zelf door de presentatie heengaan en de vragen beantwoorden. De docent ontvangt dan een rapportage van hun antwoorden.”
Inspiratie en hergebruiken lespresentaties
Er is een “gratis” versie van LessonUp [gratis is nooit echt gratis, je betaalt met je data], maar die heeft beperkte functionaliteiten. DCTerra heeft een schoollicentie, zegt Bonnie. Een leuk voordeel van LessonUp is dat alle lespresentaties die de docenten maken in een bibliotheek in LessonUp komen, tenzij je expliciet aangeeft dat je dat niet wilt. “Je kunt je dus laten inspireren door presentaties van andere docenten of die hergebruiken in jouw lessen. Iedereen die LessonUp gebruikt kan lessen van een ander gebruiken. Als docent kun je zelf bepalen of je je lesmateriaal wilt delen of niet. Wil je dat niet, dan zet je het slotje aan.”
Samen lessen ontwerpen
Het kunnen gebruiken van (delen van) lesmaterialen van andere docenten vindt Bonnie een groot voordeel van LessonUp. “Het scheelt heel veel tijd en is heel inspirerend! En als je een schoollicentie hebt kun je ook met collega’s samen een map maken en daarin samen lessen ontwerpen.”
Verwerkersovereenkomst
De privacy is goed geregeld, zegt Bonnie. “DCTerra heeft onder andere voor LessonUp gekozen omdat we een verwerkersovereenkomst met ze konden afsluiten. En het is een Nederlands bedrijf dus het voldoet aan de EU-wetgeving.” LessonUp is alleen niet zo handig als je een presentatie voor je collega’s of buitenschoolse relaties wilt maken, besluit Bonnie. “Het is nogal schools!”
Wat is jouw favoriete onderwijstool, en hoe gebruik je die in je onderwijs?
We zijn benieuwd. Laat het ons weten via reageren hieronder of mail naar de Vraagbaak
Lees alle artikelen in de serie 'De favoriete onderwijstool van':
- Sofie Heemskerk: Mentimeter
“Mentimeter biedt veel mogelijkheden voor interactie en het maken van aantrekkelijke lespresentaties”
- Jeroen van den Bovenkamp: FeedbackFruits
"FeedbackFruits vind ik zeer geschikt voor onderwijsactiviteiten die studenten thuis moeten doen”
0 Praat mee