Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
“Als ik een docent coach die meer interactiviteit in de les wil, adviseer ik vaak Mentimeter”, zegt I-Coach Sofie Heemskerk van het ROC van Amsterdam|Flevoland. “Het is mijn favoriete tool, omdat alles erin zit!” Sofie en haar collega I-Coaches trainen docenten bij het (her)ontwerpen van blended onderwijs. Samen met collega’s zorgde ze voor een goed gevulde toolbox en een Ontwerptoolkit .
Toen Sofie kort na de corona-uitbraak als I-Coach begon, had het ROC van Amsterdam|Flevoland behalve de Microsoft Suite geen licenties voor digitale onderwijstools. “We verwezen naar gratis tools”, vertelt ze. Ze maakte zich daarom hard voor het opbouwen van een goed gevulde toolbox voor interactief blended onderwijs. “Als we docenten serieus nemen en ze goed willen steunen, moeten we investeren in snoeigoede tools!” Inmiddels biedt het ROC een breed scala aan tools waarmee docenten hun onderwijs echt blended en interactief kunnen vormgeven.
De toolbox bevat nu onder meer: het LMS Canvas, Yuja videoplatform – waarmee je onder meer interactieve video’s kunt maken -; Microsoft Copilot – een Generatieve AI chatbot -; Padlet – een digitaal prikbord -; Mindmeister voor brainstorms; Thinglink voor het interactief maken van 360-graden afbeeldingen en video’s; auteurstool Xerte; Good Habitz – e-learnings persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden - én Mentimeter!
Bekijk de Onderwijstoolbox van het ROC van Amsterdam|Flevoland
Mentimeter biedt veel verschillende mogelijkheden om studenten interactief bij het onderwijs te betrekken. Sofie: “Je kunt een woordwolk maken om de voorkennis te activeren, multiple choice vragen stellen, polls en quizjes doen, schaalvragen maken met stellingen, SWOT-analyses laten maken of zaken op volgorde laten zetten. Studenten vinden dit soort werkvormen heel leuk, omdat ze direct hun input terugzien. Docenten kunnen de antwoorden uitlezen en met anderen delen.”
Sofie hoort soms van docenten dat ze zich zorgen maken dat studenten ongepaste antwoorden in Mentimeter gaan zetten. “Dat kun je makkelijk voorkomen door moderatie aan te zetten. Je kunt ook instellen dat je als docent eerst de antwoorden moet goedkeuren voordat deze op het scherm zichtbaar zijn.”
Mentimeter is ook heel geschikt voor het maken van lespresentaties, vindt Sofie. “Het dwingt je om niet te veel tekst op je slides te zetten. En Mentimeter biedt een beeldbank met leuke foto’s en gifjes. Gifjes maken het leven leuker! Mentimeter is geïntegreerd met PowerPoint, waardoor je al bestaande PowerPoint-lespresentaties makkelijk kunt omzetten naar Mentimeter en daar aantrekkelijker kunt maken.”
Sofie en haar collega I-Coaches zorgen altijd voor een goede didactische inbedding bij het gebruik van digitale tools. “Het ontwerpen van blended learning begint met het formuleren van heldere, passende en voor studenten aantrekkelijke leerdoelen. Mentimeter is een middel, geen doel op zich. We redeneren in onze trainingen en adviezen altijd vanuit het Playbookmodel voor Blended Learning. Het ontwerpen van Blended Learning vereist een goede voorbereiding en start met een analyse. Het uitgangspunt voor onze trainingen is altijd het onderwijskundig perspectief. We geven bijvoorbeeld een training activerende online didactiek.”
Samen met haar collega I-Coach, Marike Drexhage, ontwikkelde Sofie een Ontwerptoolkit met een ontwerpkaart, ontwerpgrid en werkvormenkaarten. Met deze toolkit begeleiden ze op studiedagen docenten om hun onderwijs blended te (her)ontwerpen. Ze combineren in die ontwerpsessies altijd verschillende tools, werkwijzen en werkvormenkaarten om teams zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen.
Sofie vertelt: “De ontwerpkaart en het ontwerpgrid zijn opgebouwd volgens de principes van Constructive Alignment. We hebben verder toolkaartjes en zestig werkvormenkaarten gemaakt die je in het ontwerpgrid kunt leggen. De gekleurde iconen op de kaarten geven aan in welke lesfase deze werkvorm goed gebruikt kan worden. De kleur van de kaart geeft aan hoe of met wie de student leert. Bijvoorbeeld: samenwerkend leren, leren van experts of individuele zelfstudie. Docenten gaan met het onderwijsgrid en de werkvormkaarten aan de slag op grote AI-vellen. Aan het eind van de dag gaan ze naar huis met een concreet onderwijsontwerp.”
Digitalisering is geen doel op zich, benadrukt Sofie. “We digitaliseren alleen opdat… noem maar op: opdat het onderwijs aantrekkelijker, toegankelijker, flexibeler of inclusiever wordt voor studenten. Digitalisering maakt het onderwijs bijvoorbeeld inclusiever doordat we kunnen werken met open leermaterialen en studenten en hun ouders dan minder kosten voor boeken hebben.” Sofie merkt dat docenten soms door de vele tools door de bomen het bos niet meer zien. Een van haar belangrijkste adviezen is dan ook: “word eerst goed in één tool. Je hoeft niet alles te kunnen!”
- de onderwijstoolbox van het ROC van Amsterdam|Flevoland;
- de ontwerptoolkit met de werkvormkaarten;
- het Playbookmodel voor Blended Learning.
- Bonnie Abbes: LessonUp
"LessonUp maakt je lespresentaties interactiever en deelbaar met andere docenten"
- Jeroen van den Bovenkamp: FeedbackFruits
"FeedbackFruits vind ik zeer geschikt voor onderwijsactiviteiten die studenten thuis moeten doen.”
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee