Ontwikkelingsgerichte leeromgeving of e-portfolio? | Highlights uit het webinar

Tijdens het webinar op 25 april zochten we met elkaar naar antwoord op de vraag of je nu alleen een e-portfolio-systeem nodig hebt of een ontwikkelingsgerichte leeromgeving, waar e-portfolio een (mogelijk) onderdeel van is? Het werd een informatief en inspirerend webinar waarbij zowel de HAN als het ROC van Amsterdam/ROC van Flevoland lieten zien welke keuzes zij maakten.  Heb jij het webinar gemist? Lees dan snel het verslag of kijk het webinar terug.

Philip Stein, projectleider bij SURF, nam de deelnemers in vogelvlucht mee in de ontwikkelingen die er zijn op het gebied van digitaal toetsen. Philip noemt als stip op de horizon de integratie van toetsen & leren en daarnaast: flexibiliteit & studentgerichtheid.

Uitdagingen

Natuurlijk komen daar de nodige uitdagingen bij kijken. Denk aan bijvoorbeeld aan cultuurverandering en werkdruk. Want als je op een nieuwe manier gaat kijken naar toetsing komt er een grotere rol en verantwoordelijkheid te liggen bij docenten. Bovendien zullen verschillende organisatieonderdelen bij elkaar moeten komen, wat betekent dat je uit je eigen ‘koker’ moet komen. Dat kan leiden tot weerstand, legt Philip uit. Ook de technische inrichting is een uitdaging. Veel instellingen hebben een divers applicatielandschap. Het is dan zoeken naar de balans tussen maatwerk en uniformiteit. En wat te denken van AI. welke invloed heeft AI op toetsing? En hoe ga je  daar mee om? Ook dat is een veelgehoorde uitdaging!

Philip geeft een aantal handreikingen mee.

  • Als het gaat om integratie van perspectieven is een gemeenschappelijke taal van belang. Zo voorkom je dat je langs elkaar heen praat.
  • Als het gaat om integratie van systemen is het nodig om ruimte te bieden voor maatwerk en diversiteit, maar maak het niet onnodig complex. Versimpel waar het kan.
  • Denk vanuit de keten. Wat helpt is als één persoon integraal verantwoordelijk is voor het toetsingsproces en de hele keten goed in beeld kan brengen.
  • Houd regie op toetsapplicaties. Dat kan bijvoorbeeld door duidelijke inkoopcriteria.
koker
Foto: Pexels

Geen LMS of e-portfolio, maar een combinatie

Saskia de Leeuw, onderwijskundig adviseur leren met ict, vertelt over het Project Digitaal Leerplatform van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). Het project werd opgestart na het aflopen van het contract voor het Learning Management System (LMS) en Scorion. Er werd eerst een vooronderzoek gestart naar ‘online leren en begeleiden’, vertelt Saskia. De conclusie die hieruit volgde was dat de wens naar een geïntegreerd digitaal platform voor onderwijs en begeleiden het beste tot zijn recht zou komen als de aanbesteding van een LMS en de aanbesteding van een e-portfolio - als onderdeel van dit platform - worden ondergebracht in één project. Op die manier is er geen losstaand LMS of e-portfolio dat geïmplementeerd moet worden, maar een geïntegreerd platform. 

Saskia vertelt dat ze bij het aanbesteden van het platform de nodige uitdagingen ondervond. Zo was er een gebrek aan ervaring binnen de HAN met integraties en ook de complexiteit van Osiris als bron bemoeilijkte het proces. Saskia is positief over de deelname aan het kernteam SURF-aanbesteding. “Voor de instelling scheelt het veel tijd om de aanbesteding met SURF te doen. Omdat ik in het kernteam zat, kreeg ik alle informatie uit eerste hand. Daarmee had ik zelf nog steeds veel invloed. Bovendien bouw je een mooi netwerk op door samen te werken met andere instellingen. Veel instellingen denken dat ze uniek zijn en doen het daarom alleen. Mijn ervaring in het kernteam is dat er vooral overeenkomsten zijn met andere instellingen.”
Lees ook de e-portfolio case van de HAN

‘Studenten krijgen de ervaring dat het als één systeem werkt’

Een centraal systeem voor het ROC

Lisa Bakker is manager Onderwijs Innovatie en Samenwerken bij het ROC van Amsterdam/ROC van Flevoland. Daar vallen twaalf mbo-colleges onder met meer dan 40.000 studenten. Ze vertelt in het webinar over de digitale leeromgeving van het ROC en waarom ze gekozen hebben voor een centraal systeem, namelijk Canvas. "Het is zonde als elk college het wiel op nieuw gaat uitvinden. Door voor een centraal systeem te gaan, wordt juist de onderlinge samenwerking meer gestimuleerd. Belangrijk is natuurlijk ook dat wij het kunnen het ondersteunen; het is op deze manier beheersbaar. Studenten vinden het bovendien fijn dat alles op één plek te vinden is. Ze kunnen nu ook een persoonlijke leerroute inrichten. We willen verder steeds meer applicaties ontsluiten zodat studenten de ervaring krijgen dat het als één systeem werkt."

Lisa vertelt dat ze de afgelopen twee jaar StudyCoach ingezet hebben. StudyCoach ondersteunt zelfgereguleerd leren en geeft inzicht in hoe de student het doet. Zijn de opdrachten ingeleverd? Gebeurde dat op tijd? Wat is de mate van participatie en hoe ziet de voorgang eruit? Saskia vertelt dat dit ook voor de student zelf zichtbaar is en dat je er dus samen het gesprek over kan aangaan. Studycoach is op maat gemaakt; er is een dashboard ontwikkeld speciaal voor het ROC.
Sinds dit jaar werkt het ROC ook met Portflow: een studentgestuurd ontwikkel- en assessmentportfolio met 360°-feedback. De feedbackfunctie wordt als prettig ervaren, vertelt Lisa, en het gebruik ervan stijgt snel.

Webinars terugkijken?

Heb jij deel 1 en deel 2 van deze webinarreeks gemist? Je kunt ze nog terugkijken.

Meld je aan voor deel 4 van de webinarreeks

Op 17 mei vindt het laatste deel van de webinarreeks plaats. Onder begeleiding van Liesbeth Baartman en Wendy Peeters bespreken we de ‘lessons learned’ met betrekking tot e-portfolio en programmatisch toetsen.  Meld je hier aan.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties