Toegankelijkheid en inclusiviteit van online onderwijs: achtergrond en tips

Tijdens de huidige corona crisis worden veel lessen online op afstand gegeven. Een risico van het geven van online onderwijs is dat niet alle studenten op eenzelfde manier toegang hebben tot het onderwijs en/of op eenzelfde wijze kunnen participeren aan de les waardoor er ongelijkheid kan ontstaan tussen studenten (minder inclusief). Sommige studenten ervaren het online onderwijs als toegankelijker en gemakkelijker participeerbaar omdat ze bijv. maar beperkt belastbaar zijn of thuis werken als rustiger ervaren anderen ervaren het online onderwijs juist als ontoegankelijker en vinden het lastiger goed te kunnen deelnemen. Deze laatste groep kan het lastig krijgen omdat gebrek aan toegang tot het onderwijs en verminderde participatie invloed hebben op de geestelijke gezondheid en/of welzijn van de student wat weer invloed heeft op studiesucces. In deze blog heb ik geprobeerd uiteen te zetten waardoor voor sommige studenten online onderwijs minder toegankelijk is, en (soms simpele) tips verzameld over hoe je je onderwijs voor studenten toegankelijker kan maken: https://blog3.han.nl/hanicto/tips-om-online-onderwijs-meer-toegankelijk…;

Auteur

Ooit begonnen als gepromoveerd neurofysioloog, maar ondertussen bevlogen…

Reacties

Dit artikel heeft 1 reactie

Gerelateerde artikelen